Rural youth in the Sisal Territory

For a self-management education based on local specificities

Authors

Keywords:

Rural youth, Sisal Territory, Self- management education

Abstract

This article aims to discuss the understanding of the category of youth based on the networks of relationships woven between them and the sociocultural contexts through which they pass, which makes us claim for policies, actions, and an education based on local specificities. Understanding the Sisal Territory as a space marked by inequalities and forced de-schooling, it is necessary to think of these young people as actors/leaders in the development of their areas of belonging, and of self-managed education based on focused policies as a possibility of overcoming these problems. In this sense, this qualitative research of bibliographical nature, we resorted to authors such as Pais (2009), Marin (2019) and Froehlich (2019) in order to address the categories youth and rural youth from a historical, social, cultural conception; Castro et al. (2019) to ground the discussion of focused policies; Nunes, Santos, Barreto (2015) with their contributions about OBEJ for education in the territory of Sisal, and finally, Costa, Oliveira, and Melo Neto (2006) to direct a reflection on the potentialities of thinking about education as an awakening to the awareness for self-management.  As a way to implement focused policies, we elected the Observatory of Youth and Adult Education of the Sisal Identity Territory (OBEJA) as an important element to put into practice the education agendas of local specificities for self-management action.

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Author Biographies

Hadson Bertoldo Sales Lima, Universidade Estadual da Bahia (UNEB)

[1] Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade- PPGEduc– UNEB, Mestre em Crítica Cultural pela Universidade do Estado da Bahia– UNEB. Pós-Graduado em Educação, Cultura e Diversidade- UFRB; Graduado em Licenciatura em Geografia- UNEB. Professor da Educação Básica na Escola Produção Comunitária da Comunidade da Ribeira em Araci, Bahia. Membro do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES). 

Darluce Andrade de Queiroz Muniz , Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC); Pós-Graduada em Gestão da Educação (UESC), Mídias e Educação (UESB), Coordenação Pedagógica (FINOM); Graduada em Pedagogia (UESC). Professora Da Educação Básica na Escola Comunitária São Boaventura – Canavieiras, Bahia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais. Diversidade e Educação do Campo (GEPEMDEC).

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Published

2022-06-30

How to Cite

Lima, H. B. S., & Muniz , D. A. de Q. (2022). Rural youth in the Sisal Territory: For a self-management education based on local specificities. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(5), 217–234. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/14457

Issue

Section

Dossiê: Educação Camponesa na América Latina