Field education and public educational policies in the municipality of Tabatinga, Amazon

Authors

Keywords:

Rural Education, Public Policy, Social Movements

Abstract

This article deals with the public policies aimed at rural populations, including programs developed by IFAM - Federal Institute of Amazonas / Campus Tabatinga. The objective is to understand the education of the countryside in Tabatinga and its possible articulation with the struggles of social movements in the development of public policies. Documents produced by the IFAM, social movements, trade unions and municipal education secretariats were consulted. The rural school in the community can strengthen the peasant families and the reality of the surroundings, guaranteeing the quality of education, rights, specificities, life histories, memories and cultural valorization. The results show that educational public policies, in dialogue with rural populations, are still very insipient. At this juncture, social movements can contribute to the organization of peasant subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elenilson Silva de Oliveira, Instituto Federal do Amazonas (IFAM)

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Cultura na Amazônia (UFAM). Mestre em Ciências com ênfase em Educação Agrícola (UFRRJ). Latu sensu em Conservação de Recursos Naturais (UEA). Atua na docência na Educação Profissional e Tecnológica desde 2010, como Professor EBTT do Instituto Federal do Amazonas (IFAM). Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão nas áreas de agricultura, desenvolvimento regional sustentável, educação do campo, agroecologia e territorialidades na Amazônia.

Ramofly Bicalho Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Professor Associado III na UFRRJ – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Campus Seropédica. Lotado no Departamento de Educação do Campo, Movimentos Sociais e Diversidade. Docente na Licenciatura em Educação do Campo, no PPGEA – Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola e no PPGEduc – Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares. Atua com as seguintes temáticas: Políticas Públicas de Educação do Campo, Movimentos Sociais e Educação Popular.

References

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 12.960, de 27 de março de 2014. Imprensa Nacional, 2014. 27 de março de 2014. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L12960.htm. Acesso em 10/02/2016.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 7.352, de 04 de novembro de 2010. Imprensa Nacional. Brasília, 2010. 04 de novembro de 2010. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm. Acesso em 10/02/2016.

CALDART, Roseli Salete. “Educação do Campo”. In: CALDART, Roseli Salete. PEREIRA, Isabel Brasil. ALENTEJANO, Paulo. FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da Educação do Campo. 2ª ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

CALDART, Roseli Salete. PEREIRA, Isabel Brasil. ALENTEJANO, Paulo. FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da Educação do Campo. 2ª ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

CONFERÊNCIA NACIONAL POR UMA EDUCAÇÃO BÁSICA DO CAMPO, 1., Compromissos e desafios. 1998. Goiás: CNBB, MST, UNICEF, UNESCO, UnB, 1998.

COSTA, Ewerton de Brito Oliveira; RAUBER, Pedro. História da educação: surgimento e tendências atuais da universidade no Brasil. Revista Jurídica UNIGRAN. Dourados, MS | v. 11 | n. 21| Jan./Jun.2009.

FÓRUM NACIONAL DE EDUCAÇÃO DO CAMPO, 1., Notas para análise do momento atual da Educação do Campo. 2012, Seminário Nacional. Brasília: FONEC, 2012.

GÖRGEN, Frei Sérgio Antônio. Agricultura camponesa. Cadernos de Estudos Cooperfumos, Santa Cruz do Sul, ago. 2009.

JANATA, Natacha Eugênia; Edson Marcos de. Escolas/Classes Multisseriadas do Campo: reflexões para a formação docente. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, Ahead of print, 2015.

MEC. Cadernos SECAD. Educação do Campo: diferenças mudando paradigmas. SECAD: Brasília, 2007.

OLINDA, Sílvia Rita Magalhães de. A educação no Brasil no período colonial: um olhar sobre as origens para compreender o presente. Revista Sitientibus, Feira de Santana, n.29, p. 153-162, jul./dez. 2003.

Published

2022-06-30

How to Cite

Oliveira, E. S. de ., & Santos, R. B. (2022). Field education and public educational policies in the municipality of Tabatinga, Amazon. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(5), 179–195. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/14192

Issue

Section

Dossiê: Educação Camponesa na América Latina