Field education and public educational policies in the municipality of Tabatinga, Amazon
Keywords:
Rural Education, Public Policy, Social MovementsAbstract
This article deals with the public policies aimed at rural populations, including programs developed by IFAM - Federal Institute of Amazonas / Campus Tabatinga. The objective is to understand the education of the countryside in Tabatinga and its possible articulation with the struggles of social movements in the development of public policies. Documents produced by the IFAM, social movements, trade unions and municipal education secretariats were consulted. The rural school in the community can strengthen the peasant families and the reality of the surroundings, guaranteeing the quality of education, rights, specificities, life histories, memories and cultural valorization. The results show that educational public policies, in dialogue with rural populations, are still very insipient. At this juncture, social movements can contribute to the organization of peasant subjects.
Downloads
References
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 12.960, de 27 de março de 2014. Imprensa Nacional, 2014. 27 de março de 2014. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L12960.htm. Acesso em 10/02/2016.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 7.352, de 04 de novembro de 2010. Imprensa Nacional. Brasília, 2010. 04 de novembro de 2010. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm. Acesso em 10/02/2016.
CALDART, Roseli Salete. “Educação do Campo”. In: CALDART, Roseli Salete. PEREIRA, Isabel Brasil. ALENTEJANO, Paulo. FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da Educação do Campo. 2ª ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
CALDART, Roseli Salete. PEREIRA, Isabel Brasil. ALENTEJANO, Paulo. FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da Educação do Campo. 2ª ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
CONFERÊNCIA NACIONAL POR UMA EDUCAÇÃO BÁSICA DO CAMPO, 1., Compromissos e desafios. 1998. Goiás: CNBB, MST, UNICEF, UNESCO, UnB, 1998.
COSTA, Ewerton de Brito Oliveira; RAUBER, Pedro. História da educação: surgimento e tendências atuais da universidade no Brasil. Revista Jurídica UNIGRAN. Dourados, MS | v. 11 | n. 21| Jan./Jun.2009.
FÓRUM NACIONAL DE EDUCAÇÃO DO CAMPO, 1., Notas para análise do momento atual da Educação do Campo. 2012, Seminário Nacional. Brasília: FONEC, 2012.
GÖRGEN, Frei Sérgio Antônio. Agricultura camponesa. Cadernos de Estudos Cooperfumos, Santa Cruz do Sul, ago. 2009.
JANATA, Natacha Eugênia; Edson Marcos de. Escolas/Classes Multisseriadas do Campo: reflexões para a formação docente. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, Ahead of print, 2015.
MEC. Cadernos SECAD. Educação do Campo: diferenças mudando paradigmas. SECAD: Brasília, 2007.
OLINDA, Sílvia Rita Magalhães de. A educação no Brasil no período colonial: um olhar sobre as origens para compreender o presente. Revista Sitientibus, Feira de Santana, n.29, p. 153-162, jul./dez. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.Você é livre para:
Compartilhar - copia e redistribui o material em qualquer meio ou formato; Adapte - remixe, transforme e construa a partir do material para qualquer propósito, mesmo comercialmente. Esta licença é aceitável para Obras Culturais Livres. O licenciante não pode revogar essas liberdades, desde que você siga os termos da licença.
Sob os seguintes termos:
Atribuição - você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se alguma alteração foi feita. Você pode fazer isso de qualquer maneira razoável, mas não de uma forma que sugira que você ou seu uso seja aprovado pelo licenciante.
Não há restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros para fazer qualquer uso permitido pela licença.