Children's Literature in a Multigrade Class
Literacy and Ethnic-Racial Diversity
Keywords:
Children's Literature, Diversity, Field SchoolAbstract
Literary education makes it possible, in a pleasant way, to enrich the repertoire, the imagination and the knowledge of the readers. This article is delineated from pedagogical practices through storytelling developed in a playful way with the aim of awakening the taste for reading and learning, as well as respect for diversity in the ethnic-racial issue in a plural and human composition of respect for people. differences. In this sense, the narrated story was “Menina Bonita do Laço de Fita” (2016) by Ana Maria Machado, taking into account that the story amusingly names respect for differences in favor of building a society in which plurality is valued. . The study was developed in a Multigrade Class of the 1st/2nd Year of Elementary School Early Years in a rural school in the municipality of Corrente-PI, in a sequence of two days (2) of class, with the general objective of analyzing the reading formation and writing, punctuating questions about the narrated story, highlighting the appreciation and respect for human diversity. The school is a collective learning space that contributes to the construction of identity. Therefore, this study was carried out in order to awaken in the child respect and acceptance in relation to diversity for ethnic-racial relations, allowing children to reflect on that each human being is different, so that in living in society they have attitudes demonstrating empathy, decreasing discriminatory or prejudiced acts.
Downloads
References
ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. Por uma educação do campo. Ed. 5ª. Editora Petrópolis: Vozes, 2011.
AGUIAR, Vera Teixeira de. Leitura literária para crianças brasileiras: das fontes às margens. In: SOUZA, Renata Junqueira; FEBA, Berta Lúcia Tagliari. (Org.). Leitura Literária na Escola: reflexões e proposta na perspectiva do letramento. 1ª ed. São Paulo: Mercado das Letras, 2011. p, 7- 8.
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. Ed. Scipione. São Paulo, 1997.
BURLAMAQUE, Fabiane Verardi et al. A leitura do livro de imagem na formação do leitor. In: SOUZA, Renata Junqueira de; FEBA, Berta Lúcia Tagliari. (Org.) Leitura Literária na Escola: reflexões e proposta na perspectiva do letramento. 1ª ed. São Paulo: Mercado das Letras, 2011. p, 80.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 11/04/ 2022.
BRASIL. Conferência Nacional de Educação-CONAE. Ministério da Educação. Brasília, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CARNEIRO, V. O educativo como entretenimento na TV cultura: um estudo de caso. Tese de doutorado, USP, 1997.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: análise, teoria, didática. 1ª ed. São Paulo: Moderna, 2000.
COLELLO, Silvia de Mattos Gasparian. Sentidos da alfabetização nas práticas educativas. In:
MORTATTI, Maria do Rosário Longo; FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva (Org.). Alfabetização e seus sentidos: o que sabemos, fazemos e queremos? São Paulo: UNESP, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia dos Sonhos Possíveis. ed. 3ª. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (Coleção Leitura). 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GREGORIN FILHO, José Nicolau. Literatura Infantil: múltiplas linguagens na formação de leitores. São Paulo: Melhoramentos, 2009.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2018.
MAGALHÃES, Leila de Lima. A Lei nº 10. 639/03 na Educação do Campo: garantindo direito às populações do campo. In: HAGE, Salomão Mufarrej; ROCHA, Maria Isabel. Escola de direito: reinventando a escola multisseriada Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira-INEP. Resumo Técnico: Censo da Educação Básica Estadual/Piauí 2020. [recurso eletrônico]. Brasília, DF.
MORUZZI, Andrea Braga; ABRAMOWICZ, Anete. Infância, raça e currículo: alguns apontamentos sobre os documentos brasileiros para a educação infantil. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 19, p. 199-214, jan./jul. 2015.
PIRES, Angela Monteiro. Educação do Campo como Direito Humano. São Paulo: Cortez, 2012.
SANTOS, Fábio Josué Souza dos; MOURA, Terciana Vidal. Políticas educacionais, modernização pedagógica e racionalização do trabalho docente: problematizando as representações negativas sobre as classes multisseriadas. In: HAGE, Salomão Mufarrej; ROCHA, Maria Isabel. Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
SILVA, Benedita Paulina da et al. A Importância da Literatura Infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo, v.7.n.6. jun. 2021. ISSN- 2675 – 3375.
SILVA, Leonardo Bezerra da; SOUSA, Antonia de Abreu. Diversidade e Formação Humana Integral: uma relação convergente. Research, Society and Development, v. 11, n. 3, e7111326442, 2022 (CC BY 4.0) ISSN 2525-3409.
SILVEIRA, Bianca Farias da. Contação de histórias na sala de aula: um poder mágico! Revista Prolíngua, v. 2, n. 2- jul/dez de 2008I SSN 1983- 9979.
SILVA, Maurício. Educação e literatura: ensaios sobre leitura literária e ensino de literatura. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo. Contexto, 2020.
SOUZA, Salete Eduardo de. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. Revista indexada no Periódico, revistas Latino Americanas em Ciências (ISSN 1980.959X). Continuação de: Arquivos da Apadec (ISSN 1414.7149). Maringá- PR, 2007, p. 111.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.Você é livre para:
Compartilhar - copia e redistribui o material em qualquer meio ou formato; Adapte - remixe, transforme e construa a partir do material para qualquer propósito, mesmo comercialmente. Esta licença é aceitável para Obras Culturais Livres. O licenciante não pode revogar essas liberdades, desde que você siga os termos da licença.
Sob os seguintes termos:
Atribuição - você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se alguma alteração foi feita. Você pode fazer isso de qualquer maneira razoável, mas não de uma forma que sugira que você ou seu uso seja aprovado pelo licenciante.
Não há restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros para fazer qualquer uso permitido pela licença.