With bell hooks, learning for artivisms and living experience
Keywords:
Theoretical-practical methodology, Decolonial Aesthetic Philosophy, Artivisms, Lived ExperienceAbstract
In this paper I present an analysis of her texts as a methodology applied to theoretical research in decolonizing thought and deepening as an artist and activist. Decolonization of thought here is then the awareness and attention to lived experience in an anti-racist, anti-sexist, and anti-colonial way. We seize as "researcher and teacher" and as the person (subject) and the political, ethical, and affective stance. After reading bell hooks, I present two practices, one inscribed in my lived experience on the artivism internship to decolonize the Otra Tierra school in Marseille (France) and my first teacher, Rita Inocêncio, my mother, who is accompanied by an account about my family. Both accounts compose the narrative of the learnings of life force, freedom, and hope, words resonated by bell hooks and that are, finally, our leitmotif.
Downloads
References
ANZALDÚA, Gloria. Bordelands: the new mestiza/La Frontera. San Francisco: SPinters-Aunt Lute, 1987.
ANZALDÚA, Gloria. “Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo.” In: Estudos Feministas. 2000, pp. 229-236.
FANON, Frantz. Pele Negra Mascaras Brancas. Salvador : UFBA. 2008
FAURSCHOU, Gail. “Fashion and the cultural logic of postmodernity”. Canadian Journal of Political and Social Theory/Revue canadienne de theorie politique et sociale. volume XI, Numbers 1-2 (1987).
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro : Paz e Terra. 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro : Paz e Terra. 1997
GILMAN, Sander. “Black Bodies, White Bodies: Toward an Iconography of Female Sexuality in Late Nineteenth-Century Art, Medicine, and Literature”. Critical Inquiry, 12(1), 204–242. 1985. http://www.jstor.org/stable/1343468
hooks, bell. Ensinando a transgredir. São Paulo : Martins Fontes. 2013
hooks, bell. Ensinando para a comunidade : uma pedagogia da esperança. São Paulo : Editora Elefante. 2021
hooks, bell. Tudo sobre o amor. Novas perspectivas. São Paulo : Editora Elefante. 2021
hooks, bell. All about love. New perspectives. New York : Routledge. 2000.
hooks, bell. Não sou eu uma mulher ? Mulheres negras e feminismo. Rio de Janeiro : Rosa dos Tempos. 2014
hooks, bell. Olhares Negros: raça e representação. São Paulo : Editora Elefante. 2021
hooks, bell. Black looks: race and representation. New York : Routledge. 2015
LORDE, Audre. Sister outsider: essays and speeches. New York: The Crossing Press Feminist Series, 1984. p. 53-59. Tradução feita por Tatiana Nascimento dos Santos – Dezembro de 2009, retirada do Zine “Textos escolhidos de Audre Lorde”. Disponível em : https://peita.me/blogs/news/os-usos-do-erotico-o-erotico-como-poder-por-audre-lorde.
LUGONES, Maria. “Rumo a um Feminismo Descolonial.” En: Estudos Feministas.
Florianópolis, 22(3): 935-952, setembro-dezembro. 2014.
MARMOLEJO, Maria Evelia. 11 de março : Ritual a menstruação. Performance. 1981.
MENDIETA, Ana. Performance sem título - cena de violação. 1973.
Polvo de Gallina Negra. Performance Receta del Grupo Polvo de Gallina Negra para hacerle el mal de ojo a los violadores. 1984.
SEIJAS CASTILLO, Nirlyn Karina. Reativações de mulheres que dançam contra o patriarcado. Pensam. palabra obra [online]. 2021, n.25, pp.160-181. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.Você é livre para:
Compartilhar - copia e redistribui o material em qualquer meio ou formato; Adapte - remixe, transforme e construa a partir do material para qualquer propósito, mesmo comercialmente. Esta licença é aceitável para Obras Culturais Livres. O licenciante não pode revogar essas liberdades, desde que você siga os termos da licença.
Sob os seguintes termos:
Atribuição - você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se alguma alteração foi feita. Você pode fazer isso de qualquer maneira razoável, mas não de uma forma que sugira que você ou seu uso seja aprovado pelo licenciante.
Não há restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros para fazer qualquer uso permitido pela licença.