Portfolios, Memes and the Teaching Internship in Undergraduate Mathematics

An experience report in the pandemic Brazil 2021

Authors

Keywords:

Pandemic, Covid-19, Undergraduate Mathematics

Abstract

In this text, we aim to report an experience of accomplishment of the Teaching Internship in Higher Education in a Mathematics undergraduate course during the pandemic period, which required the need for social distancing. In this experience, the delivery of a portfolio containing the constructions carried out during the course was considered the final work and, in this text, we share the fact that undergraduate students recurrently use memes to express opinions, feelings or to emphasize some dimension of the discussions that took place during the course.  Based on discussions of literature that involve Portfolios, Memes and Mathematics Education, we present reflections based on experience that go towards the use of memes by undergraduate students in Mathematics. Finally, we emphasize that the use of portfolios as an evaluative strategy during the pandemic allowed the students to make use of several forms of language, expression and communication in their work, which greatly enriches the formative possibilities undertaken in the initial formative process of mathematics teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavio Augusto Leite Taveira, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Para a Ciência e Licenciado em Matemática (2020) pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Compõe o Grupo de Pesquisa em Currículo: Estudos, Práticas e Avaliação (Gepac/Unesp/CNPq). Atua como membro do Núcleo de Apoio e Discussão de Gênero e Sexualidade (Nugens) da Unesp. Foi Bolsista da Capes no âmbito do Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI - Portugal), realizando Graduação Sanduíche junto à Escola de Ciências da Universidade do Minho (UMinho) em Braga, Portugal (2018-2019) e também Bolsista Pibic/CNPq na área de Educação (2019-2020). Representante na Red de Estudiantes y Egresados de Posgrado en Educación en Latinoamérica (REDEPEL). Seus estudos e reflexões ocorrem no âmbito da Educação Matemática, com ênfase em Currículo e Filosofia (Teoria Crítica). É Sócio da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM).

Deise Aparecida Peralta, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutora em Educação para a Ciência, Mestra em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem e Graduada em Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Foi bolsista de Pós-doutorado em Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho (UMinho), sob supervisão do Prof Dr José Augusto Pacheco. Foi bolsista produtividade do CNPq de 2015 a 2021. Atualmente é professora no Departamento de Matemática da Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (Unesp) e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência (Unesp campus Bauru). Lidera o Grupo de Pesquisa em Currículo: Estudos, Práticas e Avaliação (Gepac/Unesp). Integra a Sociedade Brasileira de Educação Matemática (Sbem) e a Associação Brasileira de Currículo (ABdC). Representante na Rede de Pós-Graduação em Educação da América Latina (Redpel) formada por Programas de Pós-Graduação da Universidade Estadual Paulista (Unesp), da Universidade do Chile, da Pontifícia Universidade Católica do Peru, da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, da Universidade Pedagógica e Tecnológica da Colômbia e da Universidade Autônoma de Zacatecas. Editora da Revista Currículo, Cultura e Identidade (Recculti). Tem experiência em Educação Matemática e atuado em atividades de pesquisa, extensão e orientação, permeando os campos da Filosofia (Teoria Crítica) e do Currículo.

References

BONA, A. S.; BASSO, M. V. A. Portfólio de Matemática: um instrumento de análise do processo de aprendizagem. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 27, n. 46, p. 399-416, 2013.

BRITO, C. S.; SANT’ANA, C. C.; SANT’ANA, I. P. Memes com viés matemático e suas potencialidade para o ensino de Matemática. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, Itabaiana, n. 1, p. 173-188, 2020.

FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, v. 3, n. 4, 1995.

FRISKE, A. L; ROSA, M. Memes, Matemática e formação com professores/professoras: uma perspectiva sociopolítica. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 18, p.1-20, e021019, 2021.

MENDES, M. T. et. al. Portfólio de aprendizagem: um instrumento para avaliação em aulas de Cálculo Diferencial e Integral. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 14, n. 2, p. 01-20, 2019.

MENEGHETTI, R. C. G. Constituição do saber matemático: reflexões filosóficas e históricas. Londrina: EDUEL, 2010.

MENEGHETTI, R. C. G. O Intuitivo e o Lógico no Conhecimento Matemático: análise de uma proposta pedagógica em relação a abordagens filosóficas atuais e ao contexto educacional da matemática. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, ano 22, n. 32, p. 161-188, 2009.

PAULO, R. M.; SANTOS, J. C. A. P. Avaliação em matemática: uma leitura de concepções e análise do vivido na sala de aula. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 1, pp. 183-197, 2011.

POSTINGUE, T. P. Formar Para Avaliar: Racionalidade comunicativa e currículos de licenciatura em matemática. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino e Processos Formativos) – Universidade Estadual Paulista, Ilha Solteira, 2019.

SACHET, B.; ROSA, M. A Concepção de Gênero por Meio de Memes em uma Aula de Matemática: uma análise sob as lentes da decolonialidade. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Brasília, v. 11, n. 2, p. 105-124, 2021.

SILVA, K. A. P.; DALTO, D. O. Portfólio de atividades de modelagem matemática como instrumento de avaliação formativa. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 371-393, 2020.

SILVA, J. J. Filosofia da Matemática e Filosofia da Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. p. 45-58. São Paulo: Editora Unesp, 1999.

SILVA, J. J. Filosofias da Matemática. São Paulo: Editora Unesp, 2007.

Published

2022-06-30

How to Cite

Taveira, F. A. L., & Peralta, D. A. (2022). Portfolios, Memes and the Teaching Internship in Undergraduate Mathematics: An experience report in the pandemic Brazil 2021. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(5), 614–625. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/13821

Issue

Section

Relato de Experiência (práticas educativas, saberes de mestres populares)