Decolonial Pedagogical Communities of Aquilombamento

Impasses and limitations faced in the anti-racist fight

Authors

Keywords:

Pedagogical Project Axé Odara, Odaraperspectivism, Anti-racist education

Abstract

This rehearsal is the result of an intervention-research survey developed during my studies in the Professional Masters program at the Federal University of Southern Bahia-UFSB. Within the scope of this post graduate program of Teaching and Race Relations (PPGER) the article aims to discuss impasses, limitations and confrontations of the “Pedagogical Project Axé Odara” that took place at the Colégio Estadual Cristina Batista (CECB), in Porto Seguro, Bahia. The choice of research-intervention methodology is justified due to the fact that it enables the construction of spaces for collective problematization together with training practices and potentiating the production of a new thinking/doing education (AGUIAR; ROCHA, 2003). We call the pedagogy erected during the research-intervention used “Odaraperspectivismo”, a decolonial and critical educational experience. It is a reflection upon an educational praxis committed to an anti-racist education, it highlights possibilities and limitations of developing insurgent pedagogical activities that moves the school and decolonizes mentalities, while constructing a “Decolonial Pedagogical Community of Aquilombamento”, interested in education as a liberating practice and pedagogical strategies that serve not only for students, but also for teachers.

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Author Biography

Cauim Benfica, Secretaria de Educação do Estado da Bahia (SEC/BA)

Mestre em Ensino e Relações Étnico-Raciais (PPGER) pela UFSB (2020). Possui pós-graduação Lato Sensu em Estudos Transdisciplinares em Cultura pela UNEB (2017), especialização em Coordenação Pedagógica e Planejamento pela FACEL - Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras (2013). Graduado em Pedagogia pelas Faculdades Integradas do Extremo Sul da Bahia (2007) e Licenciado em Geografia pela FACE - Faculdade de Ciências Educacionais (2008). Atualmente é professor efetivo de geografia do Colégio Municipal de Porto Seguro e do CIEB – Campus Integrado de Educação Básica da Bahia, Porto Seguro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em docência na disciplina de geografia e coordenação pedagógica no Ensino Fundamental II da Educação de Jovens e Adultos. Possui interesse em pesquisas sobre Educação Crítica/Freireana, Obras de Intelectuais Negras/os, Religiões de Matriz Africana e Estudos Decoloniais.  

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Published

2022-06-30

How to Cite

Benfica, C. (2022). Decolonial Pedagogical Communities of Aquilombamento: Impasses and limitations faced in the anti-racist fight . Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(5), 543–564. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/13360