THE PHYSICAL EDUCATION PROFESSIONAL AND HEALTH PROMOTION IN BASIC CARE

Authors

Keywords:

Primary Health Care, Physical Education, Family Health Support Center, Health Unic System

Abstract

In 2008, the Physical Education Professional was included in the Family Health Support Center, starting to work directly in the Unified Health System, working in Primary Care to promote actions that provide quality of life and decrease vulnerability to health. population. The present study aims to analyze the participation of the Physical Education Professional in health promotion, its insertion and importance in the Family Health Support Center. The study was built from bibliographic source searches. The searches were carried out in the Scielo, Lilacs, Redalyc databases, with a time frame from 2010 to 2019. Articles published before 2010, as well as those with incomplete information, that were outside the proposed theme, in other languages ​​and those that did not. had open access were excluded. A total of 395 articles were found in the researched databases, excluding those that did not meet the proposed theme, leaving six articles of the type of field study that met all the requirements proposed by the authors. The study pointed out the importance of the Physical Education Professional's performance in the Unified Health System and his great contribution directly related to the quality of life, however the curriculum matrix of the undergraduate courses does not have enough content to prepare the professional to work in the system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gerciana Ribeiro Machado, Faculdade Nobre

Bacharel em Educação Física.

Jhenifer Juliana Santos de Jesus, Faculdade Nobre

Bacharel em Educação Física.

Gustavo Marques Porto Cardoso, Docente na Rede Estadual de Educação do Estado da Bahia

Mestre em Estudos Interdisciplinares pela Universidade Federal da Bahia.

Marcelle Esteves Reis Ferreira, Docente na Faculdade Nobre

Mestra em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Feira de Santana.

References

Ministério da Saúde. VIII Conferência Nacional de Saúde - relatório final (1986). Brasília: Ministério da Saúde.

Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm

Lei N° 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da Saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondente e dá outras providências. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm

Lei N° 8.142, de 28 de dezembro de 1990. Dispõe sobre a participação da comunidade na gestão do Sistema Único de Saúde (SUS) e sobre as transferências intergovernamentais de recursos financeiros na área da saúde e dá outras providências. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8142.htm

Brasil. (2014). Política Nacional de Promoção da Saúde: PNaPS: revisão da Portaria MS/GM nº 687, de 30 de março de 2006. Recuperado de http://189.28.128.100/dab/docs/legislacao/portaria687_30_03_06.pdf

Brasil. Ministério da Saúde (MS). (2008). Portaria GM nº 154, de 24 de janeiro de 2008, republicada em 4 de março de 2008. Recuperado de https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2008/prt0154_24_01_2008.html

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica (2010). Diretrizes do NASF: Núcleo de Apoio a Saúde da Família. Brasília: Ministério da Saúde.

Brasil. (2014). Política Nacional de Promoção da Saúde: PNaPS: revisão da Portaria MS/GM nº 687, de 30 de março de 2006. Recuperado de http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_promocao_saude_pnaps.pdf

de Educação Física, C. F. (2002). Resolução CONFEF nº 046/2002. Intervenção do profissional de Educação Física. Rio de Janeiro. Recuperado de https://www.confef.org.br/confef/resolucoes/82

Falci, D. M., & Belisário, S. A. (2013). A inserção do profissional de educação física na atenção primária à saúde e os desafios em sua formação. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 17, 885-899.

Florindo, A. A. (2009). Núcleos de Apoio à Saúde da Família e a promoção das atividades físicas no Brasil: de onde viemos, onde estamos e para onde vamos. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, 14(2), 72-73.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (Vol. 4, p. 175). São Paulo: Atlas.

Manske, G. S., & de Oliveira, D. (2017). A formação do profissional de Educação Física e o Sistema Único de Saúde. Motrivivência, 29(52), 191-210.

Pedrosa, O. P., & Leal, A. F. (2012). A inserção do profissional de Educação Física na estratégia saúde da família em uma capital do norte do Brasil. Movimento (ESEFID/UFRGS), 18(2), 235-253.

Prado, A. R., & de Carvalho, Y. M. (2016). Formação em educação física: experiências de integração ensino-serviço na atenção básica em saúde. Movimento, 22(2), 635-646.

Saporetti, G. M., Miranda, P. S. C., & Belisário, S. A. (2016). O profissional de educação física e a promoção da saúde em núcleos de apoio à saúde da família. Trabalho, Educação e Saúde, 14(2), 523-543.

Souza, M. T. D., Silva, M. D. D., & Carvalho, R. D. (2010). Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo), 8(1), 102-106.

Souza, S. C., & Loch, M. R. (2011). Intervenção do profissional de educação física nos Núcleos de Apoio à Saúde da Família em municípios do norte do Paraná. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, 16(1), 5-10.

Published

2020-12-28

How to Cite

Machado, G. R. ., Jesus, J. J. S. de ., Cardoso, G. M. P. ., & Ferreira, M. E. R. . (2020). THE PHYSICAL EDUCATION PROFESSIONAL AND HEALTH PROMOTION IN BASIC CARE. Práticas E Cuidado: Revista De Saúde Coletiva, 1, e9997. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/9997

Issue

Section

Thematic Dossier