PANDEMIC, EDUCATION AND HEALTH: FOR A RADICAL TRANSFORMATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13850912

Keywords:

Pandemic, Education, Health, Transformation, University

Abstract

Through this experience report, intend to carry out a critical analysis of a teaching and research project, coordinated by undergraduate students, which aimed to stimulate debate and expand studies and research on the impacts of the pandemic on processes teaching-learning process for students at a public university in the interior of São Paulo, based on non-reproductive critical theoretical references of Education. To this end, historical-dialectical materialism was used as a method of understanding political, economic and social reality. The project was organized in the format of meetings on the Google Meet, with the participation of students, teachers and administrative technicians from the institution. The coordinators of the project studied the themes in advance and organized the format of meeting, in order to value the construction of significant learning for participants. After each conversation, an evaluation of the space and a critical summary of the difficulties and experienced in each topic were carried out. In this way, based on the impacts of the pandemic, we can see the appreciation of the medical hospital complex and the biomedical model of understanding Health work, to the detriment of strengthening the SUS and the Health Care Network (RAS), with no focus in Primary Care, in Interdisciplinary care, in the conception of the ''Social determination of the health-disease-care process’' and in the ‘'Person centered clinical method’’. The University must be aligned with the interests of the population and be capable of building a democratic horizon and social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Durval Matheus Maurino, Especializando em Medicina de Família e Comunidade pela Faculdade Israelita de Ciências da Saúde Albert Einstein - Brasil

Graduado em Medicina pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Atua profissionalmente na Estratégia Saúde da Família pela Secretaria Municipal de Saúde de São Paulo.

Eliana Goldfarb Cyrino, Professora no Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva e no Mestrado Profissional em Saúde da Família da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Brasil

Doutora em Pediatria pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Integrante do Grupo de Mulheres do Jardim Peabirú

References

Gramsci A. A concepçăo dialética da história. Rio de Janeiro: Ed. Civilizaçăo Brasileira. 1991;

Santos BS. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

Gutierrez JA. Cien años de autonomía universitaria latinoamericana. Rev. Rup. 2020; 10(1): 139-166.

Dantas AV. Coronavírus, o pedagogo da catástrofe: lições sobre o SUS e a relação entre público e privado. Trab. educ. Saúde. 2020; 18(3): e00281113.

Seixas CT, Merhy EE, Feuerwerker LCM, Santo TBDE, Slomp Junior H, Cruz KTD. A crise como potência: os cuidados de proximidade e a epidemia pela Covid-19. Interface. 2021; 25(Supl. 1): e200379.

Pires MFC. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface. 1997; 1(1): 93-94.

Saviani D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Ed. Cortez. 1986.

Albuquerque GSC, Silva MJS. Sobre a saúde, os determinantes da saúde e a determinação social da saúde. Saúde Debate. 2014; 38(103): 953-965.

Seliger BPA, Amancio SCP, Brito NSK, Onary ASS, Cyrino EG. Projeto de alfabetização de jovens e adultos pela educação em saúde: 25 anos de história. Recuesb. 2019; 7(12): 1-12.

Teixeira CP, Gasque KCDS, Guilam MCR, Machado MDFAS, Azevedo NG, Castro RFD. Educação na Saúde: fundamentos e perspectivas. Porto Alegre: Editora Rede Unida, 2023.

Menezes MG, Santiago ME. Contribuição do pensamento de Paulo Freirae para o paradigma curricular crítico-emancipatório.Pro-Posições. 2014; 25(3): 45-62.

Duarte N. As pedagogias do aprender a aprender e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Rev. Bras. Educ. 2001; (18): 35-41.

Alberto S, Placido RL, Placido ITM. Docência nos cursos de formação de professores que ensinam matemática: o que as pesquisas revelam? Rev. ibero-americana est. educ. 2020; 15(esp.2): 1652-1668.

Bicudo AM, Hamamoto Filho PT, Abbade JF, Hafner MLMB, Maffei CM. Teste de Progresso em Consórcios para Todas as Escolas Médicas do Brasil. Rev. bras. educ. med. 2019; 43(4): 151-156.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria-Executiva. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Glossário temático: gestão do trabalho e da educação na saúde / Ministério da Saúde. Secretaria-Executiva. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. 2 ed. Brasília : Ministério da Saúde, 2012. 44 p.

Falkenberg MB, Mendes TPL, Moraes EP, Souza EM. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciênc. saúde coletiva. 2014; 19(3):847-852.

Barbosa MS, Ribeiro MMF. O método clínico centrado na pessoa na formação médica como ferramenta de promoção de saúde. Rev Med Minas Gerais. 2016; 26(Supl 8): S216-S222.

Melo Neto JF. Extensão popular. 2ed. João Pessoa: Editora da UFPB, 2014.

Benzaquen JF, Carneiro V, Sardá M. As Incubadoras Universitárias de Economia Solidária durante a Pandemia: Relato de Ações da INCUBES/UFPB e da INCUBACOOP/UFRPE. Economia Solidária e Políticas Públicas. 2020;69: 139-148.

Santos BM, Silva EP, Santos KSP, Oliveira LS, Batista MJ, Rocha TMR, Tavares MS, Souza MC. Enfrentamento à pandemia da covid-19 por acadêmicos de uma universidade pública na bahia: um relato de experiência. Prát. Cuid. Rev. Saude Colet. 2020;1: e10592.

Souza J. A elite do atraso: da escravidão à Lava-Jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.

Fernandes F. Universidade brasileira: reforma ou revolução? Sâo Paulo: Editora Expressão Popular, 2020.

Published

2024-07-15

How to Cite

Maurino, D. M., & Cyrino, E. G. (2024). PANDEMIC, EDUCATION AND HEALTH: FOR A RADICAL TRANSFORMATION. Práticas E Cuidado: Revista De Saúde Coletiva, 5, e19000. https://doi.org/10.5281/zenodo.13850912

Issue

Section

Experience Report