HEALTH IN SCHOOL PROGRAM IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMICS: AN EXPERIENCE REPORT ON THE POSSIBILITIES AND CHALLENGES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

Keywords:

School Health Promotion, Early Childhood Education, COVID-19, Primary Health Care, Interdisciplinary Health Team

Abstract

Aim: to discuss the implementation and implementation of the School Health Program (SHP) in the pandemic context caused by COVID-19. Methods: Through descriptive experience reports, the study was constructed from the experiences of residents of the Multiprofessional Residency Program in Collective Health with emphasis on early childhood in the context of zika virus, of the Institute of Collective Health of the Federal University of Bahia, presenting intervention proposals with technological resources, focusing on early childhood education. The scenario of the experiences was a Family Health Unit, in Salvador, Bahia, Brazil and the implementation of the PSE actions was made in a Municipal Center of Early Childhood Education. Results: 13 interventions were done, five of them performed with the guardians and eight with the children. Conclusion: carrying out the activities proposed remotely was a great challenge, because the reality of access and availability of those responsible for each activity is quite diverse and depends on different factors. The pandemic has impacts for the execution of the actions of the SHP, but its continuity depends on the active participation and co-responsibility of health professionals, educators and families.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduarda Taine do Val Reis, Residente em Saúde Coletiva pela Universidade Federal da Bahia - Brasil

Graduada em Fisioterapia.

Jéssica Vieira Santana Pereira, Residente em Saúde Coletiva pela Universidade Federal da Bahia - Brasil

Graduada em Psicologia.

Taís Diane Cruz Conceição, Residente em Saúde Coletiva pela Universidade Federal da Bahia - Brasil

Graduada em Fonoaudiologia

Renata Cardoso de Castro Tourinho, Odontóloga na Secretaria Municipal de Saúde do Salvador - Brasil

Graduada em Odontologia e Especialista em Saúde Coletiva pela Universidade Federal da Bahia

Laisa Liane Paineiras-Domingos, Professora na Universidade Federal da Bahia - Brasil

Pós-Doutora e Doutora em Ciências pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros.

References

World Health Organization. Global school health initiatives: achieving health and education outcomes: Report of a meeting, Bangkok, Thailand, 23–25 November 2015. [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2017 [Acessado 05 Ago 2021]. 32 p. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/259813/WHO-NMH-PND-17.7-eng.pdf.

Brasil. Decreto nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. Diário Oficial da União. 5 Dez 2007.

Vieira LS, Belisário SA. Intersetorialidade na promoção da saúde escolar: um estudo o Programa Saúde na Escola. SAÚDE DEBATE, Rio de Janeiro. 2018; 42:120-33.

Brasil. Ministério da Saúde. Portal da Saúde. Programa Saúde na Escola (PSE). Caderno do Gestor do PSE. 2015. Política Nacional de Atenção Básica. Saúde na Escola.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria Interministerial nº 1.055 de 25 de abril de 2017. Redefine as regras e os critérios para adesão ao Programa Saúde na Escola - PSE por estados, Distrito Federal e municípios e dispõe sobre o respectivo incentivo financeiro para custeio de ações. Diário Oficial da União. 25 Abr 2017.

Lana RM, Coelho FC, Gomes MFC, Cruz OG, Bastos LS, Vilela, DAM, Codeço CT. Emergência do novo coronavírus (SARS-CoV-2) e o papel de uma vigilância nacional em saúde oportuna e efetiva. Cad. Saúde Pública [Internet]. 2020; 36:1-5.

Instituto Ayrton Senna. Estudos sobre a educação e o impacto da pandemia do coronavírus [Internet]. Julho, 2020 [acessado 25 Ago 2021]. Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/pt-br/socioemocionais-para-crises/estudos-educacao-e-impacto-coronavirus.html.

World Bank Group. Políticas educacionais na pandemia da covid-19: o que o Brasil pode aprender com o resto do mundo? [Internet]. 2 abr. 2020 [citado em 10 Set 2021]. 4 p. Disponível em: https://pubdocs.worldbank.org/en/413781585870205922/pdf/POLITICAS-EDUCACIONAIS-NA-PANDEMIA-DA-COVID-19-O-QUE-O-BRASIL-PODE-APRENDER-COM-O-RESTO-DO-MUNDO.pdf.

Bahia. Decreto nº 19.529, de 16 de março de 2020. Regulamenta, no Estado da Bahia, as medidas temporárias para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus. Diário Oficial do Estado. 16 Mar 2020.

Brasil. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. MEC autoriza ensino a distância em cursos presenciais, Diário Oficial da União. 18 Mar 2020.

Magalhães RCS. Pandemia de covid-19, ensino remoto e a potencialização das desigualdades educacionais. Hist. cienc. saúde-Manguinhos [Internet]. 2021; 28(3):1-5.

Silva AA, Silva NS, Barbosa VA, Henrique MR, Baptista, JA. A Utilização da Matriz SWOT como Ferramenta Estratégica – um Estudo de Caso em uma Escola de Idioma de São Paulo. In: VII Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, 2005, São Paulo, 2005. p. 1-11.

Moura ABF, Lima MGSB. A Reinvenção da Roda: Roda de Conversa, um Instrumento Metodológico Possível. Interfaces da Educ [Internet]. 2014; 5:24-35.

Dias ESM, Rodrigues ILA, Miranda HR, Corrêa, JA. Roda de conversa como estratégia de educação em saúde para a enfermagem. Rev Fund Care Online [Internet]. abr/jun 2018; 10:379-84.

Abreu A, Almeida A, Roberto A, Oliveira B, Dacio Í, Maia J, Santos J, Silva J, Ferreira, M, Assis R, Pereira S, Veras V, Abreu W, OLiveira D. A ludicidade no desenvolvimento da criança: Uma experiência de iniciação científica. Margens, [S.l.]. 2014; 8:297-312.

Vigotski LS. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: Vigotski LS, Luria AR, Leontiev AN. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11th ed. São Paulo: Ícone; 1988. 06,; p. 103-117.

Kishimoto TM. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 8 ed. São Paulo: Cortez editora, 1994. 234 p.

Brasil. Tecnologia da informação e da comunicação – Brasil. I. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC domicílios 2018. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019.

Nascimento PM, Ramos DL, Melo AAS, Castioni R. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia [Internet]. Norma Técnica Nº88. Brasília: Ipea, 2020 [Acessado em 05 Ago 2021]. 16 p. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10228. Acesso em: 23 dez. 2020.

Gomide M, et al. Fortalezas, Oportunidades, Fraquezas e Ameaças (Matriz FOFA) de uma Comunidade Ribeirinha Sul-Amazônica na perspectiva da Análise de Redes Sociais: aportes para a Atenção Básica à Saúde. Cadernos Saúde Coletiva [online]. 2015, v. 23, n. 3 [Acessado 22 outubro 2021], pp. 222-230. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1414-462X201500030089>. ISSN 2358-291X. https://doi.org/10.1590/1414-462X201500030089.

Bezerra RKC, Souza DLA, Silva JCS, Pinto NS. Territorialização como Estratégia de Transformação no Território. Cadernos Esp. Ceará [Internet]. 2020; 14:84-8.

Carvalho KN, Zanin L, Flório FM. Percepção de escolares e enfermeiros quanto às práticas educativas do programa saúde na escola. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2020; 15:1-12.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Saúde na escola. Brasília: Ministério da Saúde, 2009.

Published

2022-07-12

How to Cite

Reis, E. T. do V., Pereira, J. V. S., Conceição, T. D. C., Tourinho, R. C. de C., & Paineiras-Domingos, L. L. (2022). HEALTH IN SCHOOL PROGRAM IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMICS: AN EXPERIENCE REPORT ON THE POSSIBILITIES AND CHALLENGES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Práticas E Cuidado: Revista De Saúde Coletiva, 3, e13246. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/13246

Issue

Section

Experience Report

Most read articles by the same author(s)