THE “NEW NORMAL” IN THE MAKING OF THE PSYCHOLOGY
Keywords:
Telepsychology, COVID-19, Clinical Psychology, Information and Communication Technologies, Mental HealthAbstract
Objective: This paper aims to understand the main challenges and potentialities found by psychologists in the construction of the new making of the Psychology in the pandemic of COVID-19. Method: An integrative review was conducted with scientific articles, resolutions and booklets. Results: It was found that the required psychologists to adapt their practices, with interventions according to pandemic emergency, made by of the Information and Communication Technologies (ICT). Psychology of the Disasters and Emergency contributes in the construction of the appropriate interventions to the impacts about mental health caused by health emergency. Conclusion: It was observed that psychological care by of ICT is very recent and have presented challenges and potentialities. It stands out challenges such as privacy, data security, no applicability to the all cases and insecurity in the psychologist labor market in the pandemic of COVID-19. However, there are potentialities such as bigger accessibility, breaking barriers of time and space, reduction of commons social stigmas in the pandemic context.
Downloads
References
Schmidt, B., Crepaldi, M. A., Bolze, S. D. A., Neiva-Silva, L., & Demenech, L. M. (2020). Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estudos de Psicologia (Campinas), 37, 1-13. Recuperado em 15 de junho de 2020, de https://www.scielo.br/pdf/estpsi/v37/1678-9865-estpsi-37-e200063.pdf. DOI: 10.1590/1982-0 275202037e200063
Faro, A., Bahiano, M.A., Nakano, T. C., Reis, C., Silva, B.F.P, & Vitti, L.S. (2020). COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, 1-14. Recuperado em 20 de junho de 2020, de https://www.scielo.br/pdf/estpsi/v37/1982-0275-estpsi-37-e200074.pdf. DOI: 10.1590/1982-0275202037e200074
Organização Mundial da Saúde (2020). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak. Geneva: OMS. Recuperado em 15 de junho de 2020 de https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/mental-health-considerations.pdf
Oliveira, W.A., Oliveira-Cardoso, E. A, Silva , J. L. & Santos, M.A (2020). Impactos psicológicos e ocupacionais das sucessivas ondas recentes de pandemias em profissionais da saúde: revisão integrativa e lições aprendidas. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, 1-12. Recuperado em 15 de junho de 2020, de https://www.scielo.br/pdf/estpsi/v37/1678-9865-estpsi-37-e200066.pdf. DOI: 10.1590/1982-0275202037e200066
Brooks, S.K., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N. & Rubin, G.J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet. 395, 912- 920. Recuperado em 20 de junho de 2020, de https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%2930460-8. DOI: 10.1016/S0140-6736(20)30460-8
Fundação Oswaldo Cruz (2020a). Saúde Mental e Atenção Psicossocial na Pandemia COVID-19: Recomendações Gerais. Recuperado em 30 de junho de 2020 de https://portal.fiocruz.br/sites/portal.fiocruz.br/files/documentos/cartilha_recomendacoes_gerais_06_04.pdf.
Fundação Oswaldo Cruz (2020b). Saúde Mental e Atenção Psicossocial na Pandemia COVID-19: Recomendações aos Psicólogos para o Atendimento Online. Recuperado em 30 de junho de 2020 de https://efg.brasilia.fiocruz.br/ava/pluginfile.php/73438/mod_resource/content/5/cartilha_recomenda%C3%A7%C3%B5es_online.pdf
Fundação Oswaldo Cruz (2020c). Saúde Mental e Atenção Psicossocial na Pandemia COVID-19: Violência Doméstica e Familiar na Covid-19. Recuperado em 30 de junho de 2020 de https://efg.brasilia.fiocruz.br/ava/pluginfile.php/73444/mod_resource/content/7/cartilha_viol%C3%AAncia.pdf
Conselho Federal de Psicologia. (2020a). Resolução do Exercício Profissional n. 004/ 2020. Dispõe sobre regulamentação de serviços psicológico prestados por meio de Tecnologia da Informação e da Comunicação durante a pandemia do COVID19. Brasília: CFP. Recuperado em 15 de junho de 2020 de https://atosoficiais.com.br/cfp/resolucao-do-exercicio-profissional-n-4-2020-dispoe-sobre-regulamentacao-de-servicos-psicologicos-prestados-por-meio-de-tecnologia-da-informacao-e-da-comunicacao-durante-a-pandemia-do-covid-19?origin=instituicao&q=004/2020.
Conselho Federal de Psicologia (2020b). Comunicado: CFP simplifica cadastro de profissionais na plataforma e-Psi. Brasília: CFP. Recuperado em 15 de junho de 2020 de https://atosoficiais.com.br/cfp/resolucao-do-exercicio-profissional-n-11-2018-regulamenta-a-prestacao-de-servicos-psicologicos-realizados-por-meios-de-tecnologias-da-informacao-e-da-comunicacao-e-revoga-a-resolucao-cfp-no-11-2012?origin=instituicao&q=11/2018.
Conselho Federal de Psicologia (2018). Resolução do Exercício Profissional n. 11/2018. Regulamenta a prestação de serviços psicológicos realizados por meio de tecnologias da informação e da comunicação e revoga a Resolução CFP n. 11/2012. Brasília: CFP. Recuperado em 15 de junho de 2020 de https://atosoficiais.com.br/cfp/resolucao-do-exercicio-profissional-n-11-2018-regulamenta-a-prestacao-de-servicos-psicologicos-realizados-por-meios-de-tecnologias-da-informacao-e-da-comunicacao-e-revoga-a-resolucao-cfp-no-11-2012?origin=instituicao&q=11/2018.
Gil, A.C (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas.
Souza, M.T., Silva, M.D. & Carvalho, R. (2010). Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein. 8(1), 102-6. Recuperado em 10 de junho de 2020, de https://www.scielo.br/pdf/eins/v8n1/pt_1679-4508-eins-8-1-0102.pdf. DOI: 10.1590/s1679-45082010rw1134
Organização Pan-Americana da Saúde (2020). Atualização Folha informativa – COVID-19 (doença causada pelo novo coronavírus). Atualizado em 11 de agosto de 2020. Brasília: OPAS. Recuperado em 12 de agosto de 2020 de https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875.
Santos, B.S. (2020). A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina.
Marques, E.S.; Moraes, C.L.; Hasselmann, M.H.; Deslandes, S. & Reichenheim, M.E (2020). A violência contra mulheres, crianças e adolescentes em tempos de pandemia pela COVID- 19: panorama, motivações e formas de enfrentamento. Cadernos de Saúde Pública. 36 (4),1-6. Recuperado em 15 de julho de 2020, de https://www.scielo.br/pdf/csp/v36n4/1678-4464-csp-36-04-e00074420.pdf. DOI: 10.1590/0102-311X00074420
Conselho Federal de Psicologia (2020c). Cartilha de Boas Práticas para Avaliação Psicológica em contextos de pandemia. Brasília: CFP. Recuperado em 10 de agosto de 2020, de https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2020/08/clique-aqui.pdf.
Paranhos, M. E. & Werlang, B. S. G. (2015). Psicologia nas Emergências: uma Nova Prática a Ser Discutida. Psicologia: Ciência e Profissão, 35(2), 557-571. Recuperado em 15 de junho de 2020, de https://www.scielo.br/pdf/pcp/v35n2/1982-3703-pcp-35-2-0557.pdf. DOI: 10.1590/1982-370301202012
Vasconcelos, T.P. & Cury, V.E. (2017). Atenção Psicológica em Situações Extremas: Compreendendo a Experiência de Psicólogos. Psicologia: Ciência e Profissão, 37(2), 475-488. Recuperado em 15 de junho de 2020 de https://www.scielo.br/pdf/pcp/v37n2/1982-3703-pcp-37-2-0475.pdf. DOI:10.1590/1982-3703002562015
Conselho Federal de Psicologia (2011). Psicologia de Emergências e Desastres na América Latina: Promoção de direitos e construção de estratégias de atuação. Brasília: CFP. Recuperado em 19 de julho de 2020 de https://site.cfp.org.br/wpcontent/uploads/2011/06/emergencias_e_desastres_final.pdf.
Weintraub A.C.A.M., Noal, D.S., Vicente, L.N. & Knobloch, F. (2015). Psychologists’ actions in disaster situations: reflections based on practice. Interface (Botucatu). 19(53):287-97. Recuperado em 15 de junho de 2020, de https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832015000200287&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. DOI: 10.1590/1807-57622014.0564
Melo, C. A.& Santos, F. A. (2011). As contribuições da Psicologia nas emergências e desastres. Psicólogo inFormação, 15(15), 169-181. Recuperado em 15 de julho de 2020, de https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/PINFOR/article/view/3177/3045. DOI: 10.15603/2176-0969/pi.v15n15p169-181
Weide, J. N., Vicentini, E. C. C., Araujo, M. F., Machado, W. L. & Enumo, S. R. F. (2020). Cartilha para enfrentamento do estresse em tempos de pandemia. Porto Alegre: PUCRS/ Campinas: PUC-Campinas. Recuperado em 16 de julho de 2020 de https://www.puc-campinas.edu.br/wp-content/uploads/2020/04/cartilha-enfrentamento-do-estresse.pdf.pdf.
Santana, F. A. L (2020). Cartilha de orientações para saúde psicológica da comunidade acadêmica no enfrentamento do Coronavírus (covid-19): a questão da quarentena. Corumbá: Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Recuperado em 16 de julho de 2020 de https://cpan.ufms.br/files/2020/03/Cartilha_SEPAP_UFMS.pdf.
Visintin, C.; Gallo-belluzzo, S. & Aiello-Vaisberg T. (2020). Maternidade em Tempos de COVID-19. O que podemos fazer? Recuperado em 16 de julho de 2020 de https://www.puc-campinas.edu.br/wp-content/uploads/2020/05/Cartilha-Carlos-Sueli-e-Ta%CC%82nia-30abril2020-1.pdf.
Sá-Serafim, R.; Do Bú, E. & Lima-Nunes, A. (2020). Manual de Diretrizes para Atenção Psicológica nos Hospitais em Tempos de Combate ao COVID-19. Revista Saúde & Ciência. 8(2), 5-24. Recuperado em 16 de julho de 2020 de https://www.ccih.med.br/wp-content/uploads/2020/04/876-2447-2-PB.pdf.
Weimann; F. & Didoné, J. (2020). Intervenções em Situações de Luto pelo COVID-19. Recuperado em 16 de julho de 2020 de https://ensinoepesquisa.ghc.com.br/images/Noticias/01.04.20/Intervenes-em-Situaes-de-Luto-pelo-COVID-19.pdf.
Conselho Federal de Psicologia (2000). Resolução do Exercício Profissional n. 003/2000. Regulamenta o atendimento psicoterapêutico mediado por computador. Brasília: CFP. Recuperado em 19 de julho de 2020 de https://atosoficiais.com.br/cfp/resolucao-do-exercicio-profissional-n-3-2000-regulamenta-o-atendimento-psicoterapeutico-mediado-por-computador?origin=instituicao
Conselho Federal de Psicologia (2005). Resolução do Exercício Profissional n. 12/2005. Regulamenta o atendimento psicoterapêutico e outros serviços psicológicos mediados por computador e revoga a Resolução CFP Nº 003/2000. Brasília: CFP. Recuperado em 19 de julho de 2020 de https://atosoficiais.com.br/cfp/resolucao-do-exercicio-profissional-n-12-2005-regulamenta-o-atendimento-psicoterapeutico-e-outros-servicos-psicologicos-mediados-por-computador-e-revoga-a-resolucao-cfp-no-003-2000?origin=instituicao.
Conselho Federal de Psicologia (2012). Resolução do Exercício Profissional n. 11/2012. Regulamenta os serviços psicológicos realizados por meios tecnológicos de comunicação a distância, o atendimento psicoterapêutico em caráter experimental e revoga a Resolução CFP nº 12/2005. Brasília: CFP. Recuperado em 19 de julho de 2020 de https://atosoficiais.com.br/cfp/resolucao-do-exercicio-profissional-n-11-2012-regulamenta-os-servicos-psicologicos-realizados-por-meios-tecnologicos-de-comunicacao-a-distancia-o-atendimento-psicoterapeutico-em-carater-experimental-e-revoga-a-resolucao-cfp-n-122005?origin=instituicao
Gonçalves,S.T. & Belmino, M.C.B (2017). O meio virtual como espaço profissional: serviços de psicologia online. Revista Interfaces. 4 (12), 33-39. Recuperado em 20 de junho de 2020, de https://interfaces.leaosampaio.edu.br/index.php/revista-interfaces/article/view/326/234. DOI: 10.16891/2317-434X.v4.e12.a2017.pp33-39
Siegmund, G. & Lisboa, C. Orientação psicológica online: percepção dos profissionais sobre a relação com os clientes (2015). Psicologia Ciência e Profissão, 15(1), 168-181. Recuperado em 20 de junho de 2020, de https://www.scielo.br/pdf/pcp/v35n1/1414-9893-pcp-35-01-00168.pdf. DOI: 10.1590/1982-3703001312012.
Garcia, B.L.O (2019). Psicólogo(a) no contexto digital: gerenciamento de impressões em redes sociais. Dissertação de Mestrado. Instituto de Psicologia. Universidade Federal da Bahia. Salvador, Bahia, Brasil.
Siqueira, C.C.A (2016). Eficácia das psicoterapias breves psicodinâmicas pela internet, por meio de videoconferência, no tratamento de adultos com Transtorno Depressivo Maior: revisão sistemática segundo modelo da Colaboração Cochrane. Dissertação de Mestrado. Instituto de Psicologia. Universidade de São Paulo. São Paulo, São Paulo, Brasil.
Hallberg, S.CM.; Lisboa, C.S.M.; Souza, D.B.; Mester, A.; Braga, A.Z.; Strey, A.M. & Silva, C.S. (2015) Systematic review of research investigating psychotherapy and information and communication technologies. Trends Psychiatry Psychother. 37(3), 118-125. Recuperado em 20 de junho de 2020, de https://www.scielo.br/pdf/trends/v37n3/2237-6089-trends-37-03-00118.pdf. DOI: 10.1590/2237-6089-2014-0055
Marasca, A.R.; Yates, D.B.; Schneider, A.M.A.; Feijó, L.P. & Bandeira, D.R (2020). Avaliação psicológica online: considerações a partir da pandemia do novo coronavirus (COVID-19) para a prática e o ensino no contexto a distância. Estudos de Psicologia Campinas. 37, 1-11. Recuperado em 10 de agosto de 2020 de https://www.scielo.br/pdf/estpsi/v37/1982-0275-estpsi-37-e200085.pdf. DOI: 10.1590/1982-0275202037e200085
Dunker, C.I.L (2020). A arte da quarentena para principiantes. São Paulo: Boitempo editorial.
Li, W., Yang, Y., Liu, Z.H., Zhao, Y.J., Zhang, Q., Zhang, L., Cheung T. & Xiang, Y.T (2020). Progression of Mental Health Services during the COVID-19 outbreak in China. International Journal of Biological Sciences. 16 (10),1732-1738. Recuperado em 20 de junho de 2020 de https://www.ijbs.com/v16p1732.pdf?v=1595754837. DOI: 10.7150/ijbs.45120
Weinberg, H.; Rolnick, A. Theory and Practice of Online Therapy. New York: Taylor & Francis, 2020
Conselho Regional de Psicologia 3ª região (2020). Comunicado: Prefeitura de Salvador revê apoio institucional à plataforma de apoio psicológico gratuito. Salvador: CRP-03. Recuperado em 20 de junho de 2020 de https://www.crp03.org.br/prefeitura-de-salvador-reve-apoio-institucional-a-plataforma-de-apoio-psicologico-gratuito/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Submission of originals to Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva (Practices and Care: Journal of Public Health - PC-RESC) implies the transfer of publication rights by the authors. The copyright for manuscripts published in this journal belongs to the authors, with PC-RESC retaining rights over the first publication. The authors may only use the same results in other publications if they explicitly indicate PC-RESC as the original publication medium.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, the terms of a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License apply to the material published in this journal, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.