The theory of social representations and the study of anchoring processes of collective memory
DOI:
https://doi.org/10.30620/pdi.v12n1.p97Keywords:
Collective memory, Social Representations, Anchoring, Common senseAbstract
This article presents a theoretical compilation alluding to the Theory of Social Representations (TRS), formulated by Serge Moscovici, and, proficuamente developed by Denise Jodelet, scientist of extreme importance for the propagation of the proposed Theory. In an introductory way, the historical, political, scientific (especially social psychology) and economic context was outlined, in which this author was immersed in the period of the great revolutions that flourished in France.For the derivation of the TRS Moscovici was inspired by the Durkhieminian assumptions. It was observed that the knowledge produced by the scientific dimension presented a status of supremacy when compared to that originated by common sense, which is linked to a range of perceptions, creeds, habits and values that are incorporated into the daily practice of subjects, and that give semantics to the social reality of collectivities. Moreover, it was pointed out that there is an inwardly connection between Memory and Social Representation, since these relate dialectically, so that the behaviors of individuals in the present time are based on the social representation that they have about something, highlighting in it the characteristic of conservation supported in the anchorage of this representation, attribute formed, especially by the collective memory of the adhesion group. Finally, it was discerned that memory is extremely relevant for the formation of social representations, because it is through it that the subjects perform the process of identification, recognition and adherence to groups.
[Received on: May 21, 2022 – Accepted on: June 18, 2022]
Downloads
References
ABRIC, J. C. O estudo experimental das representações sociais. In: JODELET, D. As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001. p. 155-172.
ARIÉS, P. A história das mentalidades. In: LE GOFF, Jacques. A nova história. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001. p. 154-172.
FAUCHEUX, C.; MOSCOVICI, S. Remarques critiques sur la “question microsociale”. Arguments, n. 6, p. 19-27, 1962.
JODELET, D. As representações Sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001.
LIMA, T. C. S; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katál, v. 10, n. esp, p. 37-45, 2007.
MADEIRA, M. C. Representações sociais de professores sobre a própria profissão: à busca de sentidos. In: Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 23, 2.000, Caxambu.
MARKOVÁ, I. The dialogical mind: common sense and ethics. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.
MOSCOVICI, S. A representação social da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
MOSCOVICI, S. Das representações coletivas às representações sociais: Elementos para uma história. In: JODELET, D. As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001, p. 45-66.
MOSCOVICI, S.; MARKOVÁ, I. The making of modern social psychology: the hidden story of how an international social science was created. Cambridge: Polity, 2006.
PATLAGEAN, E. A história do imaginário. In: LE GOFF, J. A nova história. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001. p. 292-309.
RANGEL, M. Representação e leitura crítica do mundo nos livros didáticos. Em Aberto, s.v, n. 61, p. 177-186, jan/març. 1994.
SEVCENKO, N. A corrida para o século XXI: no loop da montanha-russa. São Paulo: Cia das Letras; 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com o seguinte termo de compromisso:
Assumindo a criação original do texto proposto, declaro conceder à Pontos de Interrogação o direito de primeira publicação, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License, e permitindo sua reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares. Em contrapartida, disponho de autorização da revista para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada, bem como permissão para publicar e distribuí-lo em repositórios ou páginas pessoais após o processo editorial, aumentando, com isso, seu impacto e citação.