The PNLD and the proposals for written textual production in portuguese language textbooks in elementary school final years
DOI:
https://doi.org/10.30620/pdi.v13n2.p225Keywords:
Portuguese language textbook, Written textual production, National Textbook ProgramAbstract
The present study aims to investigate what changes the National Textbook Program (PNLD) promoted in the proposals for written textual production in Portuguese Language textbooks for Elementary School Final Years in the last fifty years. Our theoretical foundation was composed of documents issued by official bodies and authors who deal with the issue of teaching written textual production, such as Bezerra (2001) and Marcuschi (2001), among others.With regard to methodological procedures, four proposals for written textual production were analyzed, present in textbooks before and after the PNLD of 1997, a time in which specific criteria were defined for evaluating textbooks, based on two dimensions of analysis: one focused on the context of production of these proposals; and another more focused on teaching itself.The results revealed that the proposals prepared before the publication of the 1997 PNLD were vague and out of context; The proposals prepared after this PNLD are concerned with the purpose of the text, specificity of the genre, support, preferred places of circulation and interlocutor.
Downloads
References
BATISTA, A. A.G. A avaliação dos livros didáticos: para entender o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). In.: ROJO, R.; BATISTA, A.A.G. (Orgs.). Livro didático de Língua Portuguesa, letramento e cultura da escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2003.
BEZERRA, M. A. Seleção variada e atual. In.: DIONÍSIO, A.P.; BEZERRA, M.A. O livro didático de Português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001.
BRASIL. Decreto nº 91.542/1985. Institui o Programa Nacional do Livro Didático, dispõe sobre sua execução e dá outras providências. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1980-1987/decreto-91542-19-agosto-1985-441959-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 23 mai. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2002: Língua Portuguesa – Ensino fundamental Anos Finais / Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2001. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/guia-do-livro-didatico/item/10527-guia-pnld-2002. Acesso em: 13 fev. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2014: Língua Portuguesa – Ensino fundamental Anos Finais / Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2013. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/guia-do-livro-didatico/item/4661-guia-pnld-2014. Acesso em: 13 fev. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2017: Língua Portuguesa – Ensino fundamental Anos Finais / Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2016. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/guia-do-livro-didatico/item/8813-guia-pnld-2017. Acesso em: 13 fev. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (2017). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 14 fev. 2018.
CASSIANO, C.C. de F. O mercado do livro didático no Brasil: da criação do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) à entrada do capital internacional espanhol (1985-2007). 252 f. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2007.
GIL, A.C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Editora Atlas S.A, 2008.
MARCUSCHI, L.A. Oralidade e ensino de Língua: uma questão pouco “falada”. In.: DIONÍSIO, A.P.; BEZERRA, M.A. O livro didático de Português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001.
SAMPAIO, F.A.A; CARVALHO, A. F. de. (2010). Com a palavra, o autor. Disponível em: http://correiocidadania.com.br/index.php?option. Acesso em: 15 set. 2022.
SCHWARCZ, L.M; STARLING, H.M. Brasil: uma biografia. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
VASCONCELOS, S.I.C.C. de. Pesquisas qualitativas e formação de professores de português. In.: BASTOS, N.B. (org.). Língua Portuguesa: uma visão em mosaico. São Paulo: IP-PUC-SP/EDUC, 2002. p. 277-297.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com o seguinte termo de compromisso:
Assumindo a criação original do texto proposto, declaro conceder à Pontos de Interrogação o direito de primeira publicação, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License, e permitindo sua reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares. Em contrapartida, disponho de autorização da revista para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada, bem como permissão para publicar e distribuí-lo em repositórios ou páginas pessoais após o processo editorial, aumentando, com isso, seu impacto e citação.