The exercise of subjective reading as a political act
DOI:
https://doi.org/10.30620/pdi.v13n2.p17Keywords:
Student, Literacy, ReadingAbstract
This article aims to reflect on literary literacy in Portuguese language classes, taking as a didactic-methodological scope the exercise of subjective reading for the teaching of literature in public schools. This approach stems from the concern that the school promotes levels of resistance in not conceiving new practices that can help the teaching of reading in co-production with the student’s knowledge. To this end, the text will maintain a constant dialogue with the thought of Paulo Freire and Jessé Souza as a theoretical support to understand the economic, political and social condition of the Brazilian people, extracting from these authors reflexive possibilities to conceive the exercise of literary reading as a political act in/for the classroom.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017.
CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Leitura literária na escola: desafios e perspectivas de um leitor. Salvador: EDUNEB, 2012.
CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Educação literária e desafios digitais: dilemas da BNCC. In: Fórum linguístico, Florianópolis, v. 18, n . 2, p. 6233-6246, abr./jun. 2021.
FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 4. Edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1978.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 15. Edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2021.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. 12. Edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2022.
SOUZA, Jessé. A elite do atraso. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.
SOUZA, Jessé. Brasil dos humilhados: uma denúncia da ideologia elitista. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com o seguinte termo de compromisso:
Assumindo a criação original do texto proposto, declaro conceder à Pontos de Interrogação o direito de primeira publicação, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License, e permitindo sua reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares. Em contrapartida, disponho de autorização da revista para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada, bem como permissão para publicar e distribuí-lo em repositórios ou páginas pessoais após o processo editorial, aumentando, com isso, seu impacto e citação.