The exercise of subjective reading as a political act

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n2.p17

Keywords:

Student, Literacy, Reading

Abstract

This article aims to reflect on literary literacy in Portuguese language classes, taking as a didactic-methodological scope the exercise of subjective reading for the teaching of literature in public schools. This approach stems from the concern that the school promotes levels of resistance in not conceiving new practices that can help the teaching of reading in co-production with the student’s knowledge. To this end, the text will maintain a constant dialogue with the thought of Paulo Freire and Jessé Souza as a theoretical support to understand the economic, political and social condition of the Brazilian people, extracting from these authors reflexive possibilities to conceive the exercise of literary reading as a political act in/for the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria de Fátima Berenice da Cruz, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Profa. Dra. da Universidade do Estado da Bahia, membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural, Líder do Grupo de pesquisa GEREL, Pós-doutorado em Letras pela (UFS).

References

BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017.

CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Leitura literária na escola: desafios e perspectivas de um leitor. Salvador: EDUNEB, 2012.

CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Educação literária e desafios digitais: dilemas da BNCC. In: Fórum linguístico, Florianópolis, v. 18, n . 2, p. 6233-6246, abr./jun. 2021.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 4. Edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1978.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 15. Edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2021.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. 12. Edição. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2022.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.

SOUZA, Jessé. Brasil dos humilhados: uma denúncia da ideologia elitista. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2022.

Published

2024-03-05

How to Cite

CRUZ, M. de F. B. da. The exercise of subjective reading as a political act. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 2, p. 17–39, 2024. DOI: 10.30620/pdi.v13n2.p17. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17. Acesso em: 22 nov. 2024.