Multilingual teaching and literacy for people deprived of freedom

the experience of remedy through multilingual reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n2.p157

Keywords:

Remission, Reading, Foreign language, Text production

Abstract

This work aims to analyze the influence of participation in redemption through reading on the way in which the process of literacy and multilingual teaching occurs within the prison context. The investigation seeks to answer the research problem: to what extent is the proposal of reading bilingual/multilingual works in reading relief a motivating factor in learning English, Spanish, among others? Regarding methodology, the research was descriptive and qualitative in nature and consisted of bibliographical and documentary research. Among the documents analyzed are the Ordinance of the Judiciary and the bilingual/multilingual Remission Project drawn up based on data from a research from the Post-doctoral Internship of the Post-Graduate Program in Cultural Criticism at the State University of Bahia (UNEB) which worked in 2022 on aspects related to inclusion through reading literary works and textual production in prison; and also quarterly reports on educational activities implemented in the prison unit that enable a better understanding of the preparation and implementation of a proposal for reading bilingual/multilingual books. The results indicate that the literacy proposed in the Redemption Project occurs at different levels and participation in redemption through reading is a motivating factor for learning a foreign language within the prison unit researched, with a correspondence between the foreign language (English or Spanish) of the chosen novel and the language intended for the exam to be taken (ENEM and ENCCEJA).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandro José Gomes, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Gestor de Unidade Prisional na Bahia, possui Pós-Doutorado em Direitos Humanos e Democracia no CENID – México e Pós-Doutorado em Crítica Cultural pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), é Doutor em Psicologia pela Universidade Autónoma de Lisboa (UAL).

References

ALBUQUERQUE, Nathalie Guerra Castro; CAVALCANTE, Sylvia; FERREIRA, Karla Patrícia Martins. Percepções e afetos na prisão: análise de narrativas de presos e agentes penitenciários. Psicologia & Sociedade, v. 32, 2020.

CNJ, Conselho Nacional de Justiça. Resolução nº 391, de 10 de maio de 2021. Estabelece procedimentos e diretrizes a serem observados pelo Poder Judiciário para o reconhecimento do direito à remição de pena por meio de práticas sociais educativas em unidades de privação de liberdade. Brasília: Conselho Nacional de Justiça, 2021.

CÁSSIA BATISTA, Rita; ROMERO, Tania. Aprendizagem de Língua Inglesa no Cárcere. Caminhos em Linguística Aplicada, v. 17, n. 3, p. 397-420, 2017.

CPPA, Conjunto Penal de Paulo Afonso. Documento Tramitável (Processo SEI 023.8106.2023.0008408-16): Despacho da Superintendência de Ressocialização Sustentável da Secretaria de Administração Prisional e Ressocialização do Estado da Bahia sobre o Projeto de Remição por Leitura- Romance Bilíngue, 2023.

GODINHO, Ana Cláudia Ferreira; JULIÃO, Elionaldo Fernandes. Remição de pena pela leitura no Brasil: o direito à educação em disputa. Educação Unisinos, v. 25, p. 1-16, 2021.

GOMES, S. J.; NASCIMENTO, N. M. G.; MESSEDER, S. A. . A efetividade da remição por leitura e sua importância para educação prisional. Revista Fisio & Terapia, v. 22, p. 1-30, 2022.

IZABEL, Anna; SANTOS, Silva. Resgatando a dignidade pela leitura. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 5, p. 53047-53055, 2021.

LUNETTA, Avaetê de; GUERRA, Rodrigues. Metodologia da pesquisa científica e acadêmica. Revista OWL (OWL Journal)-revista interdisciplinar de ensino e educação, v. 1, n. 2, p. 149-159, 2023.

MOUTINHO, R. S. de M.; SANTOS, R. V. dos. Letramento Crítico: Questões conceituais e sua relação no contexto de ensino de Língua Inglesa. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras – UNEB, v. 8, n. 1, p. 127-146, 2020.

NUNES, Claudecy Campos. A motivação como um fator determinante do ensino e da aprendizagem de uma língua estrangeira. Revista Intercâmbio, v. XLIII: 18-31, 2020. SãoPaulo: LAEL/PUCSP.

OLIVEIRA, A.V de; et al. Projeto Construindo o currículo de Língua inglesa para as escolas Públicas de Londrina. Londrina, 2013.

OLIVEIRA, Thais Vieira da Silva. Leitura do texto literário para a terceira idade: propostas didáticas para aulas de espanhol como língua estrangeira no IFRN. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Espanhol) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.

PEREIRA, A. C. V.; DIAS, B. C. dos S.; BUENO, R. R. O texto literário e a abordagem de tarefas: experiência de ensino de língua inglesa para a terceira idade. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras – UNEB, v. 10, n. 2, p. 193–214, 2022. DOI: 10.30620/gz.v10n2.p193.

RÊGO, Lígia Natalia da Silva Brito et al. Desafios da docência de língua inglesa na unidade prisional do município de São João do cariri: um relato de experiência. 2021.

SEAP, Secretaria de Administração Penitenciária e Ressocialização. Conjunto Penal de Paulo Afonso. Relatório trimestral de acompanhamento das atividades educacionais (janeiro/fevereiro/março 2023 ). Paulo Afonso, 2023a.

SEAP, Secretaria de Administração Penitenciária e Ressocialização. Conjunto Penal de Paulo Afonso. Relatório trimestral de acompanhamento das atividades educacionais (abril/maio/junho2023 ). Paulo Afonso, 2023b.

SEAP, Secretaria de Administração Penitenciária e Ressocialização. Conjunto Penal de Paulo Afonso. Projeto de Remição por Leitura- Romance Bilíngue. Paulo Afonso, 2023c.

SEAP, Secretaria de Administração Penitenciária e Ressocialização. Conjunto Penal de Paulo Afonso. Relatório trimestral de acompanhamento das atividades educacionais (julho/agosto/setembro 2023 ). Paulo Afonso, 2023d.

SILVA, Roberto da; PASSOS, Thais Barbosa; MARQUES, Marineila Aparecida. Literatura carcerária: educação social por meio da Educação, da escrita e da leitura na prisão. EccoS–Revista Científica, n. 48, p. 35-50, 2019.

SILVA TORRES, Eli Narciso dos; JOSÉ, Gesilane de Oliveira Maciel; SANTOS, Miguel Barthiman dos. Vozes do cárcere. Plurais Revista Multidisciplinar, v. 6, n. 1, p. 92-115, 2021.

TJBA, TRIBUNAL DE JUSTIÇA DO ESTADO DA BAHIA. Portaria nº 11 de 28 de Agosto de 2023 da 1ª Vara Criminal, Júri e Execuções Penais da Comarca de Paulo Afonso. Regulamenta as modalidades de remição de pena pelas atividades de ensino presencial, realização de cursos a distância, pela leitura de obras literárias prática de atividades culturais e esportes no âmbito dos Estabelecimentos Prisionais de Paulo Afonso/BA destinados ao cumprimento de pena em regime fechado e semiaberto. D.J.E. Salvador, 29 ago. 2023.

VOLLES, G. A., & NAATZ, A. L. F. A remição da pena pela leitura: uma análise da resolução nº 391/2021 do conselho nacional de justiça e das novas perspectivas de reinserção social. Revista Da ESMESC, 28(34), 194–220. 2021.

Published

2024-03-05

How to Cite

GOMES, S. J. Multilingual teaching and literacy for people deprived of freedom: the experience of remedy through multilingual reading. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 2, p. 157–172, 2024. DOI: 10.30620/pdi.v13n2.p157. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p157. Acesso em: 22 nov. 2024.