From Jane Eyre (1847) to Wide Sargasso Sea (1966)

Bertha Mason’s identity (re)construction in post-colonial anglophone prose

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n1.p319

Keywords:

Postcolonial Criticism, Identity, Latin American Literature, English Literature

Abstract

The advent of colonial criticism, after the second half of the twentieth century, brought to light other ways of reading the world, showing how discursive mechanisms of identity construction commonly reinforce power relations established from colonialism and that are sustained until the present. Based on this, we seek, in this article, to investigate the way in which the identity construction of the character Bertha Mason took place, in the novel Jane Eyre (1847), by Charlotte Brontë, and how, in response to the author’s imperialist feminism, Jean Rhys rewrote the story of the same character in Wide Sargasso Sea (1966) from another perspective, giving voice to a Caribbean woman silenced in the previous plot. In order to do so, we take as input the considerations of Spivak (1985), Gilbert and Gubar (2000), Woodward (2014), Bacellar (2020), among others. Our study considers that literature, from a postcolonial perspective, questions the oppressive discourse that permeates the representation of Latin American and Caribbean cultures, allowing the emergence of other ways of seeing the world, refuting stereotypes and breaking silencing.

[Received on: March 14, 2023 - Accepted on: June 10, 2023]

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Auricélio Soares Fernandes, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Doutor e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (UFPB) na área de Estudos Comparados. Graduado em Letras - Habilitação em Língua Inglesa (2011) pela Universidade Estadual da Paraíba. Atualmente é Professor Adjunto I de Língua e Literaturas de Língua Inglesa na Universidade Estadual da Paraíba (Campus III, Guarabira - PB) e Professor no Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade, na UEPB (Câmpus I). Tem interesse / pesquisa nas áreas de Literaturas Estrangeiras Modernas, Estudos Comparados, com ênfase em Literatura, Cinema, Televisão e outras mídias, o Gótico, o Romantismo anglo-americano e a Literatura da Era Vitoriana. 

References

BACELLAR, Camila Bastos. À beira do corpo erótico descolonial, entre palimpsestos e encruzilhadas. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Pensamento feminista hoje: sexualidades no sul global. 1. ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.

BRONTË, Charlotte. Jane Eyre. Collector’s Library: 2003.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. 11. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

COLLINS, Patricia Hill. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Soc. estado. [online]. 2016, vol.31, n.1, pp. 99-127. ISSN 0102-6992. https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100006.

GILBERT, Sandra M.; GUBAR, Susan. The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination. 2. ed. Universidade de Yale, 2000.

Hooks, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Trad. Cátia Bocaiuva Maringolo. São Paulo: Elefante, 2019.

NAYAR, Pramod K. Contemporary Literary and Cultural Theory: From structuralism to Ecocriticism. Pearson, 2010.

RHYS, Jean. Vasto mar de sargaços. Trad. Léa Viveiros de Castro. Rio de Janeiro: Rocco, 2012.

SAID, Edward W. Orientalism. 1. ed. New York: Vintage Books, 1978.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Stuart Hall, Katheryn Woodward. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Can the Subaltern Speak? In: NELSON, C. e GROSSBERG, L. (eds.). Marxism and the Interpretation of Culture. Urbana: University of Illinois Press, 1988.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Three Women’s Texts and a Critique of Imperialism. Critical Inquiry, V. 12, N. 1, “Race,” Writing, and Difference (1985), pp. 243-261. Disponível em: http://seas3.elte.hu/coursematerial/GardosBalint/gayatri_spivak_three_womens_texts_and_a_critique_of_imperialism.pdf. Acesso em: 08 fev. 2023.

WOOLF, Virginia. Mulheres e ficção. Trad. Leonardo Fróes. 1. ed. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2019.

Published

2023-08-13

How to Cite

ALVES DE SOUZA, G.; SOARES FERNANDES, A. From Jane Eyre (1847) to Wide Sargasso Sea (1966): Bertha Mason’s identity (re)construction in post-colonial anglophone prose. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 1, p. 319–334, 2023. DOI: 10.30620/pdi.v13n1.p319. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n1p319. Acesso em: 17 jul. 2024.