Memories of the project Mathematics É Show and the autobiographic narratives
devices for a ludic, critical and cultural praxis
DOI:
https://doi.org/10.30620/pdi.v11n2.p263Keywords:
Mathematics is a Spectacle, Extension, Memory, Autobiographical narrativeAbstract
In this article, we present some memories of the extension project “Mathematics is a Spectacle”, which, since 2011, has been developing activities that articulate theory and practice in the training of undergraduate students in Mathematics, based on the construction of differentiated, playful and contextualized teaching materials. On this path, we aim to reflect on its development, analyzing, from autobiographical narratives, the contributions of this project to the training of its participants. For this, we gathered the responses of the project monitors to the question: Is “Mathematics a Spectacle” for me...? These narratives were part of one of the activities commemorating the ten years of the project, carried out in 2020. The monitors expressed the meaning of the project in an emotional and poetic way, and each one, in their uniqueness, presented the contributions of " Mathematics is a Spectacle” to your academic, personal and professional life. The memories that constitute the project's history, effectively from the various actions developed, demonstrate the positive contributions to all involved and to the community of Alagoinhas the region, considering that public presentations are made in schools, academic events and at Rui Barbosa square in the city of Alagoinhas. Thus, we can say that these narratives were surprising and emotional due to the richness and creativity used by the monitors to express their reports, which reveal the project's potential, as well as the social responsibility we have as educators. Thus, we emphasize the importance of the extension and the research as the fundamental pillars of the University, as they provide opportunities for differentiated, playful, critical and cultural training.
[Received on: July 29, 2021 - Accepted on: October 30, 2021]
Downloads
References
ANDRADE, Dídima Maria de Mello. Contribuições teóricas do campo da ludicidade no currículo de formação do pedagogo. 2013. Disponível em: http://www.cdi.uneb.br/site/wp-content/uploads/2016/01/0109141613.pdf. Acesso em: 6 maio. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2007.
BRANDÃO, Vera Maria Antonieta Tordino. Labirintos da memória: quem sou?. São Paulo: Portal Edições: Envelhecimento, 2016. 152 p.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC; SEF, 1998.
BRASIL. LEI Nº 12.835, DE 26 DE JUNHO DE 2013. Dia Nacional da Matemática, Brasília, DF, JUN 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12835.htm. Acesso em: 12 out. 2017.
CRUZ, Marcia de Oliveira. A Narrativa no Ensino de Matemática: a construção da identidade pessoal e do conhecimento. São Paulo: Livraria da Física, 2018. 290 p.
DELORY-MOMBERGER, Christine. A Pesquisa Biográfica ou a Construção Compartilhada De Um Saber Do Singular. Tradução de Eliane das Neves Moura. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 1, n. 1, p. 133-147, jan./abr. 2016.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduoprojeto. Trad. Maria da Conceição Passegi, João Gomes da Silva Neto e Luis Passegi. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.
FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino de matemática no Brasil. Revista Zetetiké. Ano 3, n. 4, 1995. ISSN 0104-4877.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Narrativa de Si e Autorregulação da Aprendizagem: uma abordagem autobiográfica que possibilita o investimento na formação docente. In: BARREIRO, Cristhianny Bento; CASTRO, Beatriz Helena Viana (Org.). Narrativas em Educação: teoria e prática. Curitiba: Crv, 2017. Cap. 5. p. 21-38.
GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Notas Sobre Narrativas e Educação Matemática. In: LOPES, Celi Espasandin; NACARATO, Adair Menes (Org.). Educação Matemática, Leitura e Escrita: armadilhas, utopias e realidade. Campinas, Sp: Mercado de Letras, 2009. Cap. 4. p. 79-99. (Série Educação Matemática).
GRANDO, Regina Célia. A escrita e a oralidade matemática na educação infantil: articulações entre o registro das crianças e o registro de prática dos professores. In: NACARATO, Adair Mendes; LOPES, Celi Espasandin (Org.). Indagações, Reflexões E Práticas Em Leituras E Escritas Na Educação Matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2013. Cap. 2. p. 35-56.
GRANDO, Regina Célia. O Jogo e a Matemática no Contexto da Sala de Aula. São Paulo: Paulus, 2004. 114p.
LUCKESI, C. Ludicidade e formação do educador. Revista entre ideias, Salvador, v. 3, n. 2, p. 13-23, jul./dez. 2014.
LARA, Isabel Cristina Machado de. Jogando com a matemática de 5ª a 8ª série. São Paulo: Rêspel, 2003.
LUVISON, Cidinéia da Costa. Leitura e escrita de diferentes gêneros textuais: inter-relação possível nas aulas de matemática. In: NACARATO, Adair Mendes; LOPES, Celi Espasandin (Org.). Indagações, reflexões e práticas em leituras e escritas na educação matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2013. Cap. 3. p. 57-82.
LUVISON, Cidinéia da Costa; GRANDO, Célia Regina. Leitura e Escrita nas Aulas de Matemática: jogos e gêneros textuais. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria Metodologia Científica, 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.
NACARATO, Adair Mendes. Pesquisas (com) Narrativas: a produção de sentidos para experiências discentes e doentes. São Paulo: Livraria da Física, 2018. Cap. 15. p. 331-355.
POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, 1992, p. 200-212.
SILVA, Américo Júnior Nunes da. Querido diário... o que revelam as narrativas sobre ludicidade, formação e futura prática do professor que ensina(rá) matemática nos anos iniciais. Tese (Doutorado). Universidade Federal de São Carlos, Campus São Carlos. Orientador: Cármen Lúcia Brancaglion Passos. 347f. 2018.
SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; PESSOA, Neide Pessoa; ISHIHARA, Cristiane; ISHIHARA, Cristiane. Jogos de Matemática de 1º a 3º ano: cadernos do mathema. Porto Alegre: Artmed, 2008. 120 p. (Ensino Médio).
TAHAN, Malba. O Homem que Calculava, 58. ed. Rio de Janeiro, Editora Record, 2002. 300p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com o seguinte termo de compromisso:
Assumindo a criação original do texto proposto, declaro conceder à Pontos de Interrogação o direito de primeira publicação, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License, e permitindo sua reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares. Em contrapartida, disponho de autorização da revista para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada, bem como permissão para publicar e distribuí-lo em repositórios ou páginas pessoais após o processo editorial, aumentando, com isso, seu impacto e citação.