Memories in old age and the narrative of the self as triggered by biographical objects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v11n2.p137

Keywords:

Biographical object, Old age, Memory, Reminiscence, Psychoanalysis

Abstract

The goal of this study was to analyze the role of biographical objects in old age, using the psychoanalysis theoretical-methodological framework about memory, old age, and narratives about oneself. Biographical objects are personal effects that have accompanied the elder throughout their trajectory and have an important affective and personal value. These objects function as witnesses to subjective experiences because they were with the individuals as these individuals constructed memories, stories, and individual and collective identities. The relationship between the individual and the biographical object is important for aging, as it allows the elder to reconnect to their history in a moment of life marked by different physical, psychic, and social alterations. This study included six elders, three male and three female, all above 60 years old, who had one or more biographical objects that are part of their history of life. The instruments used were a sociodemographic questionnaire and a semistructured interview. The data were evaluated using Bardin’s content analysis technique (2016) in the following stages: (1) pre-exploration of materials; (2) selection of thematic units related with to the objective of analyzing the relation between the elders, the biographical objects, and their memories; (3) and the construction of four thematic categories: objects that form memories; objects that mark a specific moment in a memory; objects that integrate memories; and objects that perpetuate stories. The results of the research show that biographic objects have the important role of mediators of time in the recovery and perpetuation of reminiscence. It was found that, by narrating, the elder can integrate the past and the present, as well as the desire to perpetuate stories permeated by knowledge for future generations. This movement allowed for the creation of narratives that strengthened their memories and solidified their identities as they integrated their history. It also stands out that the process of composing memories allows the elder to recognize the trajectory of their own life, which allows them to place themselves as subjects, despite the different signs of the time, such as physical and social changes and the different bonds present in their old age.

[Received on: July 29, 2021 - Accepted on: October 30, 2021]

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Author Biographies

Leila Mara Oliveira NOGUEIRA, Universidade São Judas Tadeu - USJT

Psicóloga (CRP-SP 06/175065). Pós Graduanda Lato Sensu em Psicanálise e Saúde pelo Hospital Albert Einstein. Graduada pela Universidade São Judas (USJ); apresentou sua dissertação com o tema “Uma análise dos objetos biográficos na velhice”. Membro do Núcleo de Neuropsicologia do CRP-SP, Subsede Metropolitana (Gestão 2019/2022).

Laura Carmilo GRANADO, Universidade São Judas Tadeu - USJT

Possui graduação em Psicologia pela Universidade São Francisco (2001), mestrado em Psicologia (Neurociências e Comportamento) pela Universidade de São Paulo (2005) e doutorado em Psicologia Clínica pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (2011). Psicóloga clínica, atuando em psicanálise, professora na Universidade São Judas Tadeu e Pesquisadora do Laboratório de Saúde Mental e Psicologia Clínica Social – APOIAR (USP). Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em clínica, atuando principalmente nos seguintes temas: psicanálise; psicoterapia psicanalítica; neurociências e psicanálise; psicopatologia, epigenética e psicoterapia.

Bruna Gabriela MARQUES, Universidade São Judas Tadeu - USJT

Possui Doutorado, Mestrado (2012), Bacharelado (2009) e Licenciatura (2011) em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu-USJ. Atua como Professora nos Cursos de Graduação e de Mestrado em Educação Física na USJ e pesquisadora do Instituto Anima. Na extensão coordena o Projeto Sênior para a Vida Ativa da USJ. Tem experiência na área de Educação física atuando, principalmente com envelhecimento, saúde pública, educação popular em saúde e Photovoice. Na pós-graduação atua nas linhas: Estudos socioculturais e pedagógicos da Educação Física e Promoção e Prevenção em Saúde. Campos de Orientação: desenvolve estudos referentes à Educação Física, Educação, Envelhecimento e Pesquisas participativas e colaborativas. Docente colaboradora do Programa de Ciências do envelhecimento na linha: Aspectos educacionais, psicológicos e socioculturais do envelhecimento. Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa Sênior (GREPES) que discute questões relacionadas a Educação Física para idosos e a Promoção da Saúde, bem como os conceitos de empowerment e autonomia relacionados à prática de atividades físicas.

Rodrigo Jorge SALLES, Universidade São Judas Tadeu - USJT

Psicólogo graduado pela Universidade de Uberaba – (UNIUBE, 2009). Foi Residente do Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde (RIMS). Área de Concentração em Saúde do Idoso, da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM, 2010-2012). Mestre e Doutor em Psicologia Clínica pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (IPUSP, 2012-2014; 2014-2018). Pesquisador/Colaborador no Laboratório de Saúde Mental e Psicologia Clínica Social – Serviço APOIAR. Docente do curso de Psicologia da Universidade São Judas Tadeu (USJT). Professor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ciências do Envelhecimento da Universidade São Judas Tadeu (USJT). Pesquisador do Instituto Anima.

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Published

2021-12-28

How to Cite

NOGUEIRA, L. M. O.; GRANADO, L. C.; MARQUES, B. G.; SALLES, R. J. Memories in old age and the narrative of the self as triggered by biographical objects. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 137–161, 2021. DOI: 10.30620/pdi.v11n2.p137. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/14387. Acesso em: 22 nov. 2024.