Autobiography and human formation

reflecting with Goethe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v11n2.p113

Keywords:

Autobiography, Goethe, Human formation

Abstract

The aim of the article is to identify processes of human formation in the autobiography of Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) – From my life: poetry and truth – focusing on the analysis of the preface to the work in which the author responds to a letter from friend readers , understood as a text by Goethe himself, and explains the points and counterpoints of his choice for an autobiographical writing to satisfy the demand of his readers. This study, situated in the narrative (auto)biographical paradigm, discusses four dimensions of the autobiography process along the lines of Bildung: as an authorial process; awareness in the intersections with historical contexts, contacts with people near and far, as well as with other authors; explicitation of the multiplicity and metamorphoses of oneself, from a synchronic and diachronic point of view, in the search for an articulation between Poetry (art) and Truth (history) as complementary entities in the existential, intellectual construction of a public man and author of his literary work. The notion of Bildung is fundamental to understanding Goethe's autobiography and his formation novels (Bildungsroman) as the author's proposal on human formation.

[Received on: July 29, 2021 - Accepted on: October 30, 2021]

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Augusto Diniz LIRA, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da UFCG. Pesquisador Associado ao Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade – Educação (CIERS-Ed) da Fundação Carlos Chagas. Estágio pósdoutoral em Educação na Fundação Carlos Chagas. Estágio Pós-doutoral em Linguística Aplicada no Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem da UFRN. Doutor, Mestre e Especialista em Educação pela UFRN; Especialista em Bíblia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e especializando em Estudos Bíblicos no Novo Testamento na UNICESUMAR. Licenciado em Psicologia e Formação de Psicólogo pela UEPB. Cursa o Bacharelado em Letras na Universidade Estácio de Sá e o Bacharelado em Teologia na Faculdade Teológica Sul Americana. Tutor do PET Pedagogia da UFCG. Líder do Grupo de Pesquisa Sociedade, Cultura e Educação (GPSCE).

Maria da Conceição PASSEGGI, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Pesquisadora Pq1-D Ed-CNPq. Professora da Universidade Cidade de São Paulo (UNICID). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPDEd-UFRN). Doutora em Linguística e Mestre em Letras Modernas pela Université Paul Valéry (Montpellier-França). Graduada em Letras pela Universidade Federal do Ceará. Pós-doutorado em Educação (BEX-Capes) na Université de Nantes e Universidade de Tours (França, 2004-2005); Pós-doutorado em Educação (Capes, 2011-2012) PUCRS e Université de Paris 13. Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa, Formação, Autobiografia, Representações e Subjetividades (GRIFARS-UFRN-CNPq), desde 1999. Professora Visitante na Université de Paris 13; Universidad de Buenos Aires (UBA); Université des Antilles et de la Guyane (UAG). Conselho Editorial das Revistas: Éducation Thérapeutique, Soin et formation (de Boeck, França); Chemins de Formation (L' Harmattan, Paris); Revista Brasileira de Linguística Aplicada (RBLAUFMG): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (RBPAB). Diretoria da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) desde sua fundação e Presidente de 2014-2016. Diretoria da Association Internationale des Histoires de Vie en Formation et de Recherche Biographique en Education (ASIHIVIF-RBE). Diretoria do Collège International de la Recherche Biographique (CIRBE-Université de Paris 13, Paris). Diretoria da Associação Norte-Nordeste de Histórias de Vida em Formação (ANNHIVIF). Pesquisadora colaboradora do Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Evora (CIEP-UÉvora) e do Centro de Investigação de Estudos da Criança (IEC-UMinho). Pesquisadora associada do Laboratório EXPERICE (Paris 13-Paris 8). Sócia da ANPED e da SBPC. Suas pesquisas tematizam as narrativas autobiográficas e as escritas de si como método de pesquisa e dispositivos de formação e focalizam a reflexividade narrativa como disposição humana promotora da reinvenção permanente das representações de si e do outro.

References

AZENHA JUNIOR, João. Goethe e a tradução: a construção da identidade na dinâmica da diferença. Literatura e Sociedade, v. 11, n. 9, p. 44-59, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i9p44-59. Acesso em: abr. 2020.

AZEVEDO, Luciene. Autoficção e literatura contemporânea. In: VIOLA, A. F. (Org.) Crítica literária contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013. p. 143-163.

BENJAMIN, Walter. Ensaios reunidos sobre Goethe. São Paulo: Editora 34, 2009.

BROWN, Jane K. Goethe’s Allegories of Identity. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2014.

BRUNER, Jerome. Atos de Significação. Porto Alegre: Artmed, 1997.

BRUNER, Jerome. Fabricando histórias: direito, literatura e vida. São Paulo: Letra e Voz, 2014.

CARPEAUX, Otto Maria. A História concisa da Literatura alemã. S.l.: Faro Editorial, 2013. (Edição do Kindle).

DELORY-MOMBERGER, Christine (Org.). Vocabulaire des histoires de vie et de recherche biographique, Toulouse: Érès, 2019.

DELORY-MOMBERGER, Christine. As histórias de vida: da invenção de si ao projeto de formação. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Brasília: EDUNEB, 2014.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 1988.

DILTHEY, Wilhelm. A Construção do Mundo Histórico nas Ciências Sociais. São Paulo: editora da UNESP, 2010.

DILTHEY, Wilhelm. Introdução às Ciências Humanas: tentativa de uma fundamentação para o estudo da sociedade e da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

EAKIN, Paul John. Fictions in autobiography: studies in the art of selfinventantion. Pricenton: Princeton University Press, 1988.

ECKERMANN, Johann Peter. Conversações com Goethe nos últimos anos de sua vida 1823-1832. São Paulo: Editora da UNESP, 2016.

GALLE, Helmut. De minha vida: Poesia e verdade – sobre a literalidade da autobiografia de Goethe. Estudos Avançados, v. 33, n. 96, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/161295. Acesso em: ago. 2020.

GOETHE, Johann Wolfgang von. De Minha Vida: poesia e verdade. São Paulo: editora da UNESP, 2017a.

GOETHE, Johann Wolfgang von. Viagem à Itália. São Paulo: editora da UNESP, 2017b.

GOETHE, Johann Wolfgang von. Fausto. São Paulo: Martin Claret, 2016.

GOETHE, Johann Wolfgang von. Os Anos de Aprendizado de Wilhelm Meister, 2. ed. São Paulo: editora 34, 2009.

GUSDORF, Georges. Condiciones y Limites de la autobiografía. Suplemento Anthropos. n. 29, 1991. Disponível em: https://ayciiunr.files.wordpress.com/2019/08/gusdorf-george-condiciones-ylc3admites-de-la-autobiografc3ada.pdf. Acesso em: jun. 2020.

HEISE, E. Fausto: a busca pelo absoluto. Cult. São Paulo, v. 1, p. 57-60, 2008. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/fausto-a-busca-peloabsoluto. Acesso em: 1 jul. 2020.

JAEGER, Michael. Uma confissão em fragmentos: Goethe, Fausto e o peregrino. Estudos Avançados, v. 33, n. 96, p. 277-300, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/161296. Acesso em: jan. 2021.

KAUFMANN, Walter. Goethe, Kant and Hegel: discovering the mind. New York: Mc Graw Hill, 2002. (vol. 1)

KOSELLECK, Reinhart. Histórias de conceitos: estudos sobre a semântica e a pragmática da linguagem política e social. Trad. Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2020. (Edição do Kindle).

LIRA, André Augusto Diniz; PASSEGGI, Maria. Aprendizagens do “tornar-se”, das experiências formadoras e da visibilidade: aproximações entre autobiografias e educação. Educar em revista, v. 37, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/5VYWN6BvgZcC5FWPgscT8jC/abstract/?lang=pt. Acesso em: ago. 2021.

MAAS, Wilma Patrícia. O Cânone Mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. São Paulo: Editora da UNESP, 2000.

MANN, Thomas. Goethe como representante da era burguesa. Rio de Janeiro: Expresso Zahar, 2012. (Edição do Kindle).

MAZZARI, Marcos Vinícius; MARKS, Maria Cecília. (Org.) Romance de Formação: caminhos e descaminhos do herói. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2020.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrativos em la investigación educativa brasileña. Revista Paradigma. v. XLI, p. 57-79, jun, 2020. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/929. Acesso em: jun. 2021.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Revista Práxis Educacional. v. 17, n. 44, p. 1-21, jan/mar. 2021. Disponível em: https://redib.org/Record/oai_articulo3061383-reflexividade-narrativa-e-poder-autotransformador. Acesso em: abr. 2021.

PASSEGGI, M. y SOUZA, E. C. (2017). O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Investigación Cualitativa, 2(1) p. 6-26. Disponível em: https://www.investigacioncualitativa.com/index.php/revista/article/download/46/27. Acesso em: outubro de 2021.

PINEAU, Gaston; LE GRAND, Jean-Louis. As histórias de vida. Trad. Carlos Braga e Maria Passeggi, Natal:Edufern, 2012.

PIKKARAINEN, Eetu. Signo of Reality – the idea of general Bildung by J. A. Comenius. In: SILJANDER, Pauli. et al. Theories of Bildung and Growth: connections and controversies between continental education and american pragmatism. Rotterdam: Sense Publishers, 2012. p. 19-30.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa: o tempo narrado. São Paulo Martins Fontes, 2012.

SILJANDER, Pauli.; SUTINEN, Ari. Introduction. In: SILJANDER, Pauli. et al. Theories of Bildung and Growth: connections and controversies between continental education and american pragmatism. Rotterdam: Sense Publishers, 2012. p. 1-19.

Published

2021-12-28

How to Cite

LIRA, A. A. D.; PASSEGGI, M. da C. Autobiography and human formation: reflecting with Goethe. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 113–136, 2021. DOI: 10.30620/pdi.v11n2.p113. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/14386. Acesso em: 17 jul. 2024.