TAMBÉM OS BRANCOS SABEM DANÇAR, DE KALAF EPALANGA: O GUERREIRO JAGA QUE INVADIU A ESCANDINÁVIA COM O KUDURO

Authors

  • Adriano Guedes Carneiro Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.53500/missangas.v3i5.13510

Keywords:

Kuduro, Borders, Black Feminism, Hybridity, Racism

Abstract

This article aims to analyze the book Também os brancos sabem dançar, by Kalaf Epalanga, from the perspective that it is a hybrid novel in search of geographic and non-geographical borders to be overcome. There is a huge concern of the author with the diffusion of the Angolan musical genre called “kuduro”, which at times transforms the narrative into an expository text. So much so that the book presents itself as a “musical novel”. Hybridity is manifested both in the conception of the literary genre, situated between the short story and the novel, as well as in the text between the narrative itself and the narrative-expository. Based on themes offered by the narrative, issues of diaspora, racism and black feminism are discussed. The research for writing this article followed the method of bibliographic review using the thinking of Walter Benjamin, Stuart Hall, Philippe Lejeune, Carlos Reis, Gayatri Spivak, Nestor Garcia Canclini, Grada Kilomba, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. Estado de exceção. Homo Sacer, II, I. Tradução por Iraci D. Poleti. 2ª edição. São Paulo: Boitempo, 2004.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Organização por Willi Bolle. Tradução do alemão por Irene Aron. Tradução do francês por Cleonice Paes Barreto Mourão. 1ª reimpressão. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2019.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Tradução por Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. 2ª edição. 2ª reimpressão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.

BRECHT, Bertolt. Poemas: 1913-1956. Tradução por Paulo César de Souza. São Paulo: Editora 34, 2004.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução por Ana Regina Lessa, Heloisa Pezza Cintrão e Genese Andrade. 4ª edição. São Paulo: EDUSP, 2015.

EPALANGA, Kalaf. Também os brancos sabem dançar. São Paulo: Todavia Editora, 2019.

GÓES, Camila Massaro de. Repensando a subalternidade: de António Gramsci à teoria pós-colonial. Revista Outubro. Nº 07/2016. Edição nº 26. História e pensamento, p. 88-111, julho de 2016. Disponível em:<outubrorevista.com.br/repensando-a-subalternidade-de-antonio-gramsci-a-teoria-pos-colonial/>. Acessado em 21 de novembro de 2021.

HALL, Stuart. Pensando a diáspora. Reflexões sobre a terra no exterior. In Hall, Stuart. Da diáspora. Identidades e mediações culturais. Organização por Liv Sovik. Tradução por Adelaide La Guardia Resende et al. 2ª edição. 1ª reimpressão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação. Episódios de racismo cotidiano. Tradução por Jess Oliveira. 4ª reimpressão. Rio de Janeiro: Cabogó, 2020.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico. De Rousseau à Internet. Organização por Jovita Maria Gerheim Noronha. Tradução por Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. 2ª edição. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

MARCON, Frank Nilton. Identidade e estilo em Lisboa: kuduro, juventude e imigração africana. Cadernos de Estudos Africanos. Instituto Universitário de Lisboa. Nº 24/2012. Africanos e afrodescendentes em Portugal: redefinindo práticas, projetos e identidades, p. 95-116, dezembro de 2012. Disponível em: <https://journals.openedition.org/cea/706>. Acessado em 21 de novembro de 2021.

MBEMBE, Achilles. Necropolítica. Biopoder, soberania, estado de exceção, política de morte. Tradução por Renata Santini. São Paulo: n-1 edições, 2018.

MUZOMBO, W. I. M. O kuduro. Concretizações literárias à margem. Tese de doutoramento em Literatura. Programa de doutoramento em Literatura do Instituto de Investigação e Formação Avançada da Universidade de Évora, Portugal. Évora, 2020.

REIS, Carlos. Dicionário de estudos narrativos. Coimbra, Edições Almedina, 2018.

SHERIDAN, Garth. Fruity batidas: the technologies and aesthetics of kuduro. Dance cult: journal of dance music eletronic culture. National University of Ireland Maynooth. V. 6, Nº 1. Productions Technologies and Studio Pratice in Eletronic Dance Music Culture, p. 83 – 96, junho de 2014. Disponível em: <https://dj.dancecult.net/index.php/dancecult/article/view/450>. Acessado em 21 de novembro de 2021.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Tradução por Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa e André Pereira Feitosa. 3ª reimpressão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

Published

2022-07-20