FEMALE BLACK AUTHORSHIP, VERBO-VISUAL REPRESENTATIONS IN THE POETRY OF CELESTE BASTOS: RUPTURES OF THE LITERARY READER

Authors

  • Renailda Cazumbá Universidade Estadual d Feira de Santana

DOI:

https://doi.org/10.53500/missangas.v3i4.12399

Keywords:

Celeste Bastos; Bahian female black authorship; Poetry-Photography; Literary reader.

Abstract

The Bahian literary scene has been starred by a set of texts, performances and authorships by black writers who write and publish independently, and who, however, face barriers to circulation and visibility. Celeste Bastos's poetic writing, published in the collection Profundanças: literary and photographic anthology (2014), is representative of the authors' exercises of freedom and desilencing. We compare Celeste Bastos' writing and self-representation, reflecting on the dialogue between poems and photographic images published in the e-book. The reading is based on the tensions of black female authorship with Miriam Alves, Ana Rita Santiago and Conceição Evaristo, living up to the interface between literature and photography, specifically the approach to “photoliterary” for Juliana Estanislau de Ataíde Mantovani (2019). Such discussions involve debating the power/knowledge relations that forge interdictions, freedom exercises and desilencing in the literary scene with Audre Lorde (2019) and (FOUCAULT, 1995; 2004). The article aims to impact theoretical approaches on the formation of literary readers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

GLORIA, Anzaldúa. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista de Estudos Feministas. Ensaios. Tradução Édna de Marco; Revisão Claudia de Lima Costa e Simone Pereira Schmidt. Centro de Filosofia e Ciências Humanas – UFSC, V. N1, Florianópolis: 2000. p. 229 -236.

ALVES, Miriam. A literatura negra feminina no Brasil - pensando a existência. Revista ABPN: Associação Brasileira de Pesquisadores (as) Negros (as). V. 1, n. 3 – nov. 2010 – fev. 2011, p. 181-189.

BASTOS, Celeste. Poesias de vida. Montes Claros: Caminhos iluminados, 2020.

CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo. In: Racismos Contemporâneos. Rio de Janeiro, Ashoka Empreendedores Sociais / Takano Cidadania, 2003.
DALCASTAGNÈ, 2012

DALCASTAGNÈ, Regina. Um território contestado: literatura brasileira contemporânea e as novas vozes sociais. Revue d’études ibériques et ibéro-américaines (Iberic@l - La littérature brésilienne contemporaine ). N. 2 – Automne. París, Francia: 2012. p.13 -18. Disponível em: https://hispanismo.cervantes.es/publicaciones/revue-detudes-iberiques-et-ibero-americaines-ibericl. Acesso em 19 de maio de 2021.

EVARISTO, C. “Gênero e etnia: uma escre(vivência) de dupla face”. In: OREIRA, Nadilza Martins de Barros; SCHNEIDER, Liane (Orgs.). Mulheres no mundo: etnia, marginalidade e diáspora. João Pessoa: Ideia, 2005a.

EVARISTO, Conceição. Da representação à auto-apresentação da mulher negra na literatura brasileira. Revista Palmares - Cultura Afro-brasileira. Brasília: Fundação Palmares/Minc, Ano 1, nº. 1, 2005b. p. 52 -57.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves.
7ª edição. Rio de Janeiro: Forense, 2004.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: O que é um autor? Lisboa: Passagens. 1992. p. 129- 160.

FOUCAULT, Michel. Apêndice: O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 1995. p. 229 -239.

FOUCAULT, M. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: MOTTA, Manoel de Barros. (Org.). Ditos e escritos V: Ética, sexualidade, política. Tradução de Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. p. 264-287.

GALDINO, Daniela (Org.). Profundanças: antologia literária e fotográfica – 1. Ipiaú: Voo Audiovisual, 2014.

GALDINO, Daniela (Org.). Profundanças: antologia literária e fotográfica - 2. Ipiaú: Voo Audiovisual, 2017.

GALDINO, Daniela. Profundanças: Trajetória de uma guerrilha literária. Diversos afins: entre caminhos e palavras. 132ª Leva - 04/2019 - Aperitivo da Palavra I. ISSN 2317- 6865 Disponível em: https://diversosafins.com.br/diversos/aperitivo-da-palavra-i-25/. Acesso em 10 de dezembro de 2020.

JESUS, Carolina Maria de. Meu sonho é escrever...contos inéditos e outros escritos. Organização: Raffaela Fernandez. São Paulo: Ciclo Contínuo Editorial, 2018.

MANTOVANI, Juliana Estanislau de Ataíde. O instantâneo e o traço: Por uma poética fotoliterária em Nadja, de André Breton. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-graduação em Literatura, do Departamento de Teoria Literária e Literaturas, do Instituto de Letras da Universidade de Brasília. Brasília, 2019.

MATOS, Elisiane Santos de. Profundanças 2: a contrapelo do binarismo impositivo. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Santa Cruz. Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagens e Representações. Ilhéus, BA: UESC, 2019. Disponível em: http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201710234D.pdf. Acesso em 4 setembro de 2020.

LORDE, Audre. Irmã outsider. Tradução Stephanie Borges. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

SANTIAGO, Ana Rita. A literatura de escritoras negras: uma voz (des) silenciadora e emancipatória. Interdisciplinar Ano 5, v. 10, jan-jun de 2010 – ISSN 1980-8879 | p. 175-188.

SANTIAGO, Ana Rita. Vozes literárias de escritoras negras. Cruz das Almas-BA : UFRB, 2012.

SANTOS, Lívia Maria Natália de Souza. Poéticas da diferença: a representação de si na lírica afro-feminina. Número temático: Literatura, cultura e memória negra. A Cor das Letras. UEFS, n. 12, 2011. p.105 - 124.

SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramento de reexistência - poesia, grafite, música, dança: HIP-HOP. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

Published

2022-04-21