DOES YOUR WAY OF TEACHING MOTIVE ME AND I REALIZE THAT I LEARN? AN ANALYSIS OF PEDAGOGICAL PRACTICES AND THEIR CONSEQUENCES FOR ACADEMIC MOTIVATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18028/rgfc.v10i1.8308

Keywords:

Academic Motivation, Perceived Level of Learning, Pedagogical practices

Abstract

The study was to analyze the association between pedagogical practices in teaching accounting, presented as active or passive, academic motivation and perceived level of learning. The theoretical discussion supports that active practices were associated to a greater motivation and a perceived level of higher learning. The research involved 490 students of Accounting Sciences from four higher education institutions in Bahia. The study data were collected through a questionnaire, containing three scales: pedagogical practices; academic motivation and perceived level of learning. In all, the scales contained 61 items of the Likert scale type, separated into two scenarios, presented with different questionnaires (active pedagogical practices and passive pedagogical practices), and were analyzed based on the Theory of Self-determination. The results showed that pedagogical practices would be associated with a higher academic motivation of students and a higher perceived level of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, T. S. et al. (2015). Problemas percebidos no exercício da docência em contabilidade. Revista Contabilidade e Finanças, v. 26, n. 67, p. 93–105.

CORNACCHIONE, E. B.; CASA NOVA, S. P. de C; MIRANDA, G. J. (2012). Os saberes dos professores-referência no ensino de contabilidade. Revista Contabilidade e Finanças, v. 23, n. 59, p. 142–153.

CRUZ, N. V. S. (2015). O que me ensina a aprender? Uma análise do uso da tecnologia da informação e comunicação no processo de ensino-aprendizagem em contabilidade no estado da Bahia. Dissertação de Mestrado em Contabilidade, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil.

FRANCO, M. A. S. (2015). Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 3, p. 601–614.

HAIR, J. F. J. et al. (1998). et al. Multivariate data analysis, 5th Edition, Prentice Hall, New Jersey. HELM, C. (2015). Determinants of competence development in accounting in upper secondary education. Empirical Research in Vocational Education and Training, v. 4, n. November.

KLOBAS, J. E; RENZI, S; NIGRELLI, M. L. (2007). A scale for the measurement of self-efficacy for learning at university. Dondena Working Paper, n. 2, p.1-14, September.

LEAL, E. A. et al. (2013). Teoria da autodeterminação: uma análise da motivação dos estudantes do curso de ciências contábeis. Revista Contabilidade e Finanças, v. 24, n. 62, p. 162-173, jul.

LOPES, L. M. S. et al. (2015). Aspectos da motivação intrínseca e extrínseca: uma análise com discentes de ciências contábeis da Bahia na perspectiva da teoria da autodeterminação. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v.5, n.1, p.21-39.

LUCAS, U.; TAN, P. L. (2013). Developing a capacity to engage in critical reflection: Students’ “ways of knowing” within an undergraduate business and accounting programme. Journal Studies in Higher Education, v. 38, n. July, p. 104–123.

MASCARELL, M. D. M.; CABEDO, J. L. G. (2014). Entorno virtual de aprendizaje y resultados académicos: evidencia empírica para la enseñanza de la Contabilidad de Gestión. Revista de Contabilidad, v. 17, n. 2, p. 108–115.

OPDECAM, E. et al. (2014). Preferences for team learning and lecture-based learning among first year undergraduate accounting students. Research in Higher Education, v. 55, n. June, p. 400–432.

RYAN, R. M.; DECI, E. L. (2000). Self-determination theory and facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, v. 55, n.1, 68-78.

SILVA, U. B. da. (2014). Aprenda o que eu ensino, mas não ensine o que eu aprendo: percepções e constatações no ensino de contabilidade da Bahia. Dissertação de Mestrado em Contabilidade, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil.

SILVA, U. B. da; BRUNI, A. L. (2017). O que me ensina a ensinar? Um estudo sobre fatores explicativos das Práticas Pedagógicas no Ensino da Contabilidade. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, Brasília, v. 11, n. 2, art. 5, p. 214-230, abr./jun. 2017.

VALLERAND, R. J. et al. (1992). The academic motivation scale: a measure of intrinsic, extrinsic and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, v. 52.

VENDRUSCOLO, M. I.; BERCHT, M. (2015). Prática pedagógica de docentes de ciências contábeis da região sul e sudeste do Brasil: um estudo da percepção da afetividade. ConTexto, v. 15, n. 29, p. 113–128.

Published

2021-02-27

Issue

Section

ARTIGOS