Proposal of ecological trail for the waterfall of mineiros, in Ponte Alta do Bom Jesus/TO

Authors

  • Jaianne Francielle Oliveira Santos Pimentel Universidade do Estado da Bahia, Barreiras, Bahia – Brasil
  • Rafael Guimarães Farias Universidade do Estado da Bahia, Barreiras, Bahia – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v9.i13.e9132403

Keywords:

Interpretative trail, Environmental Education, Ecotourism, Cerrado

Abstract

Environmental Education is effective in developing alternatives for relationship between man and nature. The interpretive trails are ideal because they offer direct contact with the natural elements. In this paper, the objective was to determine a proposal for an interpretative trail for Cachoeira of Mineiros, to promote the contact of visitors with the environment, as well as to demonstrate that EE can contribute to the conservation of springs and water resources. The methodology was adapted and the planning of the interpretative script consisted of six stages: identification of opportunities and needs of the Conservation Unit (CU); identification of the target audience; definition of objectives and theme; carrying out the interpretative inventory; analysis of interpretative opportunities; selection of interpretative strategies and proposal of the script. After the analysis, it was concluded that these trails are effective in educating visitors about the environment. It is possible to promote environmental awareness among users, making them aware of the importance of conserving water resources. The proposed interpretative script can be effectively adopted. It is also expected to contribute to the search for ecological values, with good evaluation and observation of visitors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGÊNCIA NACIONAL DAS ÁGUAS. Bacia hidrográfica. 2019. Consultado em 17 de dezembro de 2019.

ALCANTARA, L. C. Trilhas Interpretativas da Natureza: Planejamento, Implantação e Manejo. Monografia (Especialização). Universidade de Brasília. 2007.

CARVALHO, J.; BOÇÓN, R. Planejamento do traçado de uma trilha interpretativa através da caracterização florística. Revista Floresta, Curitiba, n. 1, v. 34, p.23-32, jan./abr. 2004.

GONÇALVES, P. da C.; CANTO-SILVA, C. R. Elaboração de roteiro para uma Trilha Interpretativa no Parque Natural Morro do Osso, Porto Alegre (RS). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.13, n.3, p.122-142, 2018.

IBGE. Área territorial oficial. 2010. Consultado em 17 de dezembro de 2019.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, USP, n.118, p.189-205. 2003.

LIMA-GUIMARÃES, S. T de. Trilhas Interpretativas e Vivências na Natureza: aspectos relacionados à percepção e interpretação da paisagem. Caderno de Geografia, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, v.20, n.34, p. 8-19, julho-dezembro, 2010.

MAGRO, T. C. & FREIXÊDAS, V. M. Trilhas: Como Facilitar a Seleção de Pontos Interpretativo. Departamento de Ciências Florestais. Circular Técnica IPEF, ESALQ/USP, n.186, p.4-10, set. 1998.

MENGHINI, F.B. As trilhas interpretativas como recurso pedagógico: caminhos traçados para a educação ambiental. Dissertação de mestrado. Universidade do Vale do Itajaí. Itajaí-SC, p.103. 2005.

POSSAS, I. M. Programa GUNMA: Integrando Parque Ecológico e Comunidade no município de Santa Bárbara do Pará. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Pará, p.73. 1999.

SANTOS, M. C. dos; FLORES, M. D; ZANIN, E. M. Trilhas interpretativas como instrumento de interpretação, sensibilização e educação ambiental na APAE de Erechim/RS Vivências. v.7, n.13, p.189-197, outubro, 2011.

SORRENTINO, M. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.31, n.2, p.285-299, maio/ago. 2005.

SOUZA, M. C. da C. Educação Ambiental e as trilhas: Contexto para a sensibilização ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.9, n.2, p.239-253, 2014.

TABANEZ, M. F.; PADUA, S.M. Educação Ambiental: caminhos trilhados no Brasil. Instituto de Pesquisas Ecológicas - IPÊ. Brasília, p.283, 1997.

VASCONCELLOS, J. M. O. Trilhas interpretativas: aliando educação e recreação. In:

VASCONCELLOS, J.M.O. Educação e interpretação ambiental em unidades de conservação. Cadernos de conservação. Fundação O Boticário de Proteção à Natureza. Curitiba, n.4, p.86, 2006.

Published

2024-05-03

How to Cite

FRANCIELLE OLIVEIRA SANTOS PIMENTEL, J.; GUIMARÃES FARIAS, R. Proposal of ecological trail for the waterfall of mineiros, in Ponte Alta do Bom Jesus/TO. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 9, n. 13, p. e9132403, 2024. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v9.i13.e9132403. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/20137. Acesso em: 30 jun. 2024.