Life pathways, community action and educational practices of peasant women from Caetité-Bahia

Authors

  • Sônia Maria Alves de Oliveira Reis Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Guanambi, Bahia - Brasil
  • Naiara do Prado Souza Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Guanambi, Bahia - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p219-238

Keywords:

Studies and research, Peasant women, Community action, Educational Practices, Life trajectories

Abstract

This article is the result of a Scientific Initiation research, whose objective is to describe the life trajectories, community action and educational practices carried out and/or experienced by women who participate in the Movimento de Mulheres Camponesas (MMC) of Caetité-BA. In addition, it aims to understand how the process of growth and empowerment of women occurs both in the individual aspect and in the collective and social aspect. The research was based on a qualitative approach and was carried out in two phases: bibliographic and field. Documentary analysis, conversation circles, observations recorded in a field diary, in addition to semi-structured interviews carried out in the community itself, where they gather, were used for data collection. It was intended to outline the profiles of the women of the MMC of Caetité, highlighting  the life and training trajectory followed by them. The theoretical framework is based on studies and research  dealing  with  peasant  women. Finally, it was possible to perceive that the process of growth of the women of the MMCC, both  in  the individual and collective aspects, was due to the educational practices carried  out throughout this path  of  existence  of  the  movement. The search for knowledge of her own body, sexuality, Creole seeds, income generation through Meuryluta and Apimuc, made her see far beyond what society allowed her to see.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Anailde. A Construção Social do Ser Homem e Ser Mulher. Salvador: EDUNEB, 2010.

AGUIAR, Samara Gomes; PAES, Valquíria Normanha. Mulher, mãe, dona de casa, esposa e trabalhadora: dificuldades e superações para ingressar e permanecer na universidade pública. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Departamento de Educação, DEDC Campus XII, Uneb, Guanambi, 2018.

AGUIAR, Samara Gomes; REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira; PAES, Valquiria Normanha. O acesso e a permanência da mulher, mãe, dona de casa, trabalhadora e esposa no ensino superior: o que revelam as pesquisas? Rev. ComCiência [online], jun. 2020, vol. 5, no. 6, p. 10-15. ISSN 2595-1890. http://dx.doi.org/10.36112/issn2595-1890.v5.i6.p10-15-. Acesso em: 20 jan. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.

BETTO, Frei. O que é Comunidade Eclesial de Base. São Paulo: Abril Cultural; Brasiliense, 1981.

BOGDAN, Robert. e BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1982.

BOSETTI, Cleber José. Movimento das Mulheres Camponesas: Identidade, Inclusão e projeto político. Anais do III Seminário Nacional e I Seminário Internacional Movimentos Sociais Participação e Democracia 11 a 13 de agosto de 2010, UFSC, Florianópolis, Brasil Núcleo de Pesquisa em Movimentos Sociais _ NPMS 69.

BRASIL. MMC. Movimento de mulheres camponesas. Disponível em: <http://www.mmcbrasil.com.br/site/node/44> Acesso em mai. 2019.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos Sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação. V.1, n. 47. 2011.

DAVIS, Ângela. Mulheres, raça e classe. Boitempo Editorial, 2016.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio da Pesquisa Social: Ciência e Cientificidade. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.); DESLANDES, Suely ROMEU, Ferreira Gomes. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 31. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2012, p. 09-26.

Movimento de Mulheres Camponesas de Caetité. Folheto n. 2, 1997.

Movimento de Mulheres Camponesas de Caetité. Folheto n. 3, 1998.

NIGRI, Sara. O conceito de gerações e as relações intergeracionais. 2013. Disponível em <http://prattein.com.br/home/index.php?option=com_content&view=article&id=736:o-conceito-de-geracoes-e-as-relacoes-intergeracionais&catid=98:estudos-e-indicadores-sobre-envelhecimento&Itemid=188> Acesso em 10. Jun. 2019

PRIORE, Mary Del. BASSANEZI, Carla. História das mulheres no Brasil. 9. Ed., 2 reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2009.

REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. Mulheres camponesas e culturas do escrito: trajetórias de lideranças comunitárias construídas nas CEBs. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

SIQUEIRA, Ana Elizabeth Souza Silveira de. Empoderamento de mulheres agricultoras: possibilidades e limites de um projeto de desenvolvimento rural no semiárido baiano. – Salvador, 2014.

ZAGO, Nadir. A Entrevista e seu Processo de Construção: reflexão com base na experiência prática de pesquisa. IN: ZAGO, Nadir; CARVALHO, Maria Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira (orgs.). Itinerários de Pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011, p. 287-309.

Published

2023-12-07

How to Cite

REIS, S. M. A. de O.; SOUZA, N. do P. Life pathways, community action and educational practices of peasant women from Caetité-Bahia. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 11, p. 219–238, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p219-238. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19276. Acesso em: 17 jul. 2024.