Life pathways, community action and educational practices of peasant women from Caetité-Bahia
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p219-238Keywords:
Studies and research, Peasant women, Community action, Educational Practices, Life trajectoriesAbstract
This article is the result of a Scientific Initiation research, whose objective is to describe the life trajectories, community action and educational practices carried out and/or experienced by women who participate in the Movimento de Mulheres Camponesas (MMC) of Caetité-BA. In addition, it aims to understand how the process of growth and empowerment of women occurs both in the individual aspect and in the collective and social aspect. The research was based on a qualitative approach and was carried out in two phases: bibliographic and field. Documentary analysis, conversation circles, observations recorded in a field diary, in addition to semi-structured interviews carried out in the community itself, where they gather, were used for data collection. It was intended to outline the profiles of the women of the MMC of Caetité, highlighting the life and training trajectory followed by them. The theoretical framework is based on studies and research dealing with peasant women. Finally, it was possible to perceive that the process of growth of the women of the MMCC, both in the individual and collective aspects, was due to the educational practices carried out throughout this path of existence of the movement. The search for knowledge of her own body, sexuality, Creole seeds, income generation through Meuryluta and Apimuc, made her see far beyond what society allowed her to see.
Downloads
References
ALMEIDA, Anailde. A Construção Social do Ser Homem e Ser Mulher. Salvador: EDUNEB, 2010.
AGUIAR, Samara Gomes; PAES, Valquíria Normanha. Mulher, mãe, dona de casa, esposa e trabalhadora: dificuldades e superações para ingressar e permanecer na universidade pública. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Departamento de Educação, DEDC Campus XII, Uneb, Guanambi, 2018.
AGUIAR, Samara Gomes; REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira; PAES, Valquiria Normanha. O acesso e a permanência da mulher, mãe, dona de casa, trabalhadora e esposa no ensino superior: o que revelam as pesquisas? Rev. ComCiência [online], jun. 2020, vol. 5, no. 6, p. 10-15. ISSN 2595-1890. http://dx.doi.org/10.36112/issn2595-1890.v5.i6.p10-15-. Acesso em: 20 jan. 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.
BETTO, Frei. O que é Comunidade Eclesial de Base. São Paulo: Abril Cultural; Brasiliense, 1981.
BOGDAN, Robert. e BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1982.
BOSETTI, Cleber José. Movimento das Mulheres Camponesas: Identidade, Inclusão e projeto político. Anais do III Seminário Nacional e I Seminário Internacional Movimentos Sociais Participação e Democracia 11 a 13 de agosto de 2010, UFSC, Florianópolis, Brasil Núcleo de Pesquisa em Movimentos Sociais _ NPMS 69.
BRASIL. MMC. Movimento de mulheres camponesas. Disponível em: <http://www.mmcbrasil.com.br/site/node/44> Acesso em mai. 2019.
GOHN, Maria da Glória. Movimentos Sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação. V.1, n. 47. 2011.
DAVIS, Ângela. Mulheres, raça e classe. Boitempo Editorial, 2016.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio da Pesquisa Social: Ciência e Cientificidade. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.); DESLANDES, Suely ROMEU, Ferreira Gomes. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 31. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2012, p. 09-26.
Movimento de Mulheres Camponesas de Caetité. Folheto n. 2, 1997.
Movimento de Mulheres Camponesas de Caetité. Folheto n. 3, 1998.
NIGRI, Sara. O conceito de gerações e as relações intergeracionais. 2013. Disponível em <http://prattein.com.br/home/index.php?option=com_content&view=article&id=736:o-conceito-de-geracoes-e-as-relacoes-intergeracionais&catid=98:estudos-e-indicadores-sobre-envelhecimento&Itemid=188> Acesso em 10. Jun. 2019
PRIORE, Mary Del. BASSANEZI, Carla. História das mulheres no Brasil. 9. Ed., 2 reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2009.
REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. Mulheres camponesas e culturas do escrito: trajetórias de lideranças comunitárias construídas nas CEBs. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.
SIQUEIRA, Ana Elizabeth Souza Silveira de. Empoderamento de mulheres agricultoras: possibilidades e limites de um projeto de desenvolvimento rural no semiárido baiano. – Salvador, 2014.
ZAGO, Nadir. A Entrevista e seu Processo de Construção: reflexão com base na experiência prática de pesquisa. IN: ZAGO, Nadir; CARVALHO, Maria Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira (orgs.). Itinerários de Pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011, p. 287-309.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.