Youth and associativism – case study of the UnB Youth agrarian residency project of the MCTI/MDA-INCRA/CNPQ Nº 19/2014 notice
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p164-173Keywords:
Field Education, Political Consciousness, CooperationAbstract
In this work we will focus on the Young Agrarian Residence Project in response to the Public Notice launched by the partnership between the National Youth Secretariat (SNJ), the National Institute for Colonization and Agrarian Reform (Incra) and the National Council for Scientific and Technological Development (CNPQ). We consider taking on the challenge of awakening the role of Peasant Youth with exercises of reflection and qualified understanding of knowledge relevant to life in its most varied spaces, such as in the family, at work, in organizations, in schools, in youth groups, in social movements. and how the common needs and demands of young people are addressed in these spaces, in a context of poverty, inequality and exclusion. We delve deeper into themes of Agrarian Reform, Food Autonomy and Sovereignty, Collective Subjects of Rights in Participatory and Cooperative Movements in the Conquest and Guarantee of Their Rights, seeking respect for Ecosystems, Knowledge and reproduction of Life to the detriment of market appeals. The collective was organized into 4 NT (Territorial Nuclei). Theoretical frameworks such as Conceptions of State and Rural Social Movements, Solidarity Socioeconomy, Solidarity Economic Enterprises were presented to follow up with surveys of common needs and simulations of construction of collective work. The Project provided interventions according to the needs of each young person's place of residence. With community garden practices with agroecological management, popular cineclubism and Associativism and cooperativism. We conclude that the UnB Agricultural Residency Project made it possible to occupy political, training and organizational spaces in the communities served, providing rural youth with a level of elevation in training and political awareness.
Downloads
References
ANDRIOLI, A. I. Trabalho coletivo e educação: um estudo das práticas cooperativas do PCE – Programa de Cooperativismo nas Escolas – na região Fronteira Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. 2. ed. – Ijuí : Ed. Unijuí, 2007. - 264 p.
CIELO, I. D. et al. Associativismo - União de pessoas por um objetivo comum. Projeto Gerart / Empreendedorismo, 2009.
COSER, L. A. Las Funciones Del Conflicto Social. México: Fondo de Cultura Económica, 1961.
DULCI, L. Teoria e Debate - A juventude rural e o futuro da agricultura familiar no Brasil. In http://www.teoriaedebate.org.br/index.php?q=materias/sociedade/juventude-rural-e-o-futuro-da-agricultura-familiar-no-brasil, último acesso 07/06/2017.
GENTIL, H. S. Concepções de Estado e Movimentos Sociais do Campo. In Caderno Pedagógico I. Educação do Campo. Formação e Desenvolvimento Comunitário. Editora UNEMAT, 2011, Série Sociedade Solidária, Volume 1, Nº 1.
MATURANA, H. Emoções e linguagem na educação e na política. Tradução de José Fernando Campos Fortes. Belo Horizonte: UFMG, 1999.
MOLINA, M. C. A Constitucionalidade e a Justicibilidade do Direito à Educação dos Povos do Campo. In: FERNANDES, B. M. (et al.); SANTOS, C. A. Por uma Educação do Campo: campo – políticas públicas – educação. V.7; Brasília: INCRA; MDA, 2008; 109 p.
MOURA, J. T. V.; SILVA JÚNIOR, M. A. F.; SILVA, J. A. Da invisibilidade à ação no campo político: dinâmicas da juventude rural nos processos participativos das Conferências Nacionais. O Social em Questão - Ano XXIV - nº 51 - Set a Dez/2021, pg 271 – 300. In https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/54067/54067.PDF. Último acesso 09/09/2022.
PRZEWORSKI, A. Capitalismo e social-democracia. Trad. Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
SÁ, L. M. B. M. Universidade pública e relações solidárias de produção do conhecimento científico. In: Laudemir Luiz Zart et al. (Org.). Educação e Socioeconomia Solidária: Processos Organizacionais Socioeconômicos na Economia Solidária. Série Sociedade Solidária. V. 3 (2009). Cáceres-MT: Editora UNEMAT, 2009. 228 p.
SANTOS, C. A. Educação do campo e políticas públicas no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, 2009.
SANTOS, D. C.; DALBIANCO, V. P. Agricultura Familiar seu Desenvolvimento através das Politicas Públicas. In https://guri.unipampa.edu.br/uploads/evt/ arq_trabalhos/14850/seer14850.pdf. Último acesso 09/09/2022.
SGUAREZI, S. B.; SGUAREZI, T. T.; JUSTEN, G. S.; BARBOSA, A. P. Construção Participativa de projetos produtivos junto à Juventude Camponesa em Assentamentos. In: V Encontro Nordestino de Incubadoras de Economia Solidária (ENIES). Universidade Federal do Cariri, Juazeiro do Norte-CE, de 12 a 15 de outubro de 2016. Anais GT 3: Metodologias, práticas de ensino e extensão para economia solidária. V ENIES: Juazeiro do Norte, CE., 2016. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/0B2XSQkhlClBaTm9vQ3ZVNktmNms/view>. Acesso em: 27 dez. 2016
SILVA, Vicente de Paulo Borges Virgolino da. A formação de valores cooperativos e as transformações nas práticas educativas: um estudo de caso de educandos da Licenciatura em Educação do Campo da UnB, no assentamento Itaúna – GO. 2012. 273 f., il. Tese (Doutorado em Educação)—Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
VAILANT, C. Empreendimentos Econômicos Solidários. In do Caderno Pedagógico I. Educação do Campo. Formação e Desenvolvimento Comunitário. Editora UNEMAT, 2011, Série Sociedade Solidária, Volume 1, Nº 1.
ZART, L. L. Socioeconomia Solidária. In Caderno Pedagógico I. Educação do Campo. Formação e Desenvolvimento Comunitário. Editora UNEMAT, 2011, Série Sociedade Solidária, Volume 1, Nº 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.