Youth and associativism – case study of the UnB Youth agrarian residency project of the MCTI/MDA-INCRA/CNPQ Nº 19/2014 notice

Authors

  • Vicente de Paulo Borges Virgulino da Silva Instituto Federal de Brasília - IFB, DF – Brasil.
  • Edneide Soares da Rocha Universidade de Brasília – UnB, DF – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p164-173

Keywords:

Field Education, Political Consciousness, Cooperation

Abstract

In  this work we  will  focus  on  the Young  Agrarian Residence  Project  in  response to the  Public  Notice launched  by  the partnership between the National Youth Secretariat (SNJ), the  National  Institute  for Colonization and Agrarian Reform (Incra) and the National  Council for Scientific and Technological Development  (CNPQ). We consider taking  on  the  challenge of  awakening the role of  Peasant Youth  with exercises of reflection and qualified  understanding of knowledge  relevant to life in  its  most varied  spaces,  such as in the family, at work, in organizations, in schools, in youth groups, in social movements. and how the common needs and demands of young people are addressed in these spaces, in a context of poverty, inequality and exclusion. We delve deeper into themes of Agrarian Reform, Food Autonomy and Sovereignty, Collective Subjects of Rights in Participatory and Cooperative Movements in the Conquest and Guarantee of Their Rights, seeking respect for Ecosystems, Knowledge and reproduction of Life to the detriment of market appeals. The collective was organized into 4 NT (Territorial Nuclei). Theoretical frameworks such as Conceptions of State and Rural Social Movements, Solidarity Socioeconomy, Solidarity Economic Enterprises were presented to follow up with surveys of common needs and simulations of construction of collective work. The Project provided interventions according to the needs of each young person's place of residence. With community garden practices with agroecological management, popular cineclubism and Associativism and cooperativism. We conclude that the UnB Agricultural Residency Project made it possible to occupy political, training and organizational spaces in the communities served, providing rural youth with a level of elevation in training and political awareness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRIOLI, A. I. Trabalho coletivo e educação: um estudo das práticas cooperativas do PCE – Programa de Cooperativismo nas Escolas – na região Fronteira Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. 2. ed. – Ijuí : Ed. Unijuí, 2007. - 264 p.

CIELO, I. D. et al. Associativismo - União de pessoas por um objetivo comum. Projeto Gerart / Empreendedorismo, 2009.

COSER, L. A. Las Funciones Del Conflicto Social. México: Fondo de Cultura Económica, 1961.

DULCI, L. Teoria e Debate - A juventude rural e o futuro da agricultura familiar no Brasil. In http://www.teoriaedebate.org.br/index.php?q=materias/sociedade/juventude-rural-e-o-futuro-da-agricultura-familiar-no-brasil, último acesso 07/06/2017.

GENTIL, H. S. Concepções de Estado e Movimentos Sociais do Campo. In Caderno Pedagógico I. Educação do Campo. Formação e Desenvolvimento Comunitário. Editora UNEMAT, 2011, Série Sociedade Solidária, Volume 1, Nº 1.

MATURANA, H. Emoções e linguagem na educação e na política. Tradução de José Fernando Campos Fortes. Belo Horizonte: UFMG, 1999.

MOLINA, M. C. A Constitucionalidade e a Justicibilidade do Direito à Educação dos Povos do Campo. In: FERNANDES, B. M. (et al.); SANTOS, C. A. Por uma Educação do Campo: campo – políticas públicas – educação. V.7; Brasília: INCRA; MDA, 2008; 109 p.

MOURA, J. T. V.; SILVA JÚNIOR, M. A. F.; SILVA, J. A. Da invisibilidade à ação no campo político: dinâmicas da juventude rural nos processos participativos das Conferências Nacionais. O Social em Questão - Ano XXIV - nº 51 - Set a Dez/2021, pg 271 – 300. In https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/54067/54067.PDF. Último acesso 09/09/2022.

PRZEWORSKI, A. Capitalismo e social-democracia. Trad. Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

SÁ, L. M. B. M. Universidade pública e relações solidárias de produção do conhecimento científico. In: Laudemir Luiz Zart et al. (Org.). Educação e Socioeconomia Solidária: Processos Organizacionais Socioeconômicos na Economia Solidária. Série Sociedade Solidária. V. 3 (2009). Cáceres-MT: Editora UNEMAT, 2009. 228 p.

SANTOS, C. A. Educação do campo e políticas públicas no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, 2009.

SANTOS, D. C.; DALBIANCO, V. P. Agricultura Familiar seu Desenvolvimento através das Politicas Públicas. In https://guri.unipampa.edu.br/uploads/evt/ arq_trabalhos/14850/seer14850.pdf. Último acesso 09/09/2022.

SGUAREZI, S. B.; SGUAREZI, T. T.; JUSTEN, G. S.; BARBOSA, A. P. Construção Participativa de projetos produtivos junto à Juventude Camponesa em Assentamentos. In: V Encontro Nordestino de Incubadoras de Economia Solidária (ENIES). Universidade Federal do Cariri, Juazeiro do Norte-CE, de 12 a 15 de outubro de 2016. Anais GT 3: Metodologias, práticas de ensino e extensão para economia solidária. V ENIES: Juazeiro do Norte, CE., 2016. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/0B2XSQkhlClBaTm9vQ3ZVNktmNms/view>. Acesso em: 27 dez. 2016

SILVA, Vicente de Paulo Borges Virgolino da. A formação de valores cooperativos e as transformações nas práticas educativas: um estudo de caso de educandos da Licenciatura em Educação do Campo da UnB, no assentamento Itaúna – GO. 2012. 273 f., il. Tese (Doutorado em Educação)—Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

VAILANT, C. Empreendimentos Econômicos Solidários. In do Caderno Pedagógico I. Educação do Campo. Formação e Desenvolvimento Comunitário. Editora UNEMAT, 2011, Série Sociedade Solidária, Volume 1, Nº 1.

ZART, L. L. Socioeconomia Solidária. In Caderno Pedagógico I. Educação do Campo. Formação e Desenvolvimento Comunitário. Editora UNEMAT, 2011, Série Sociedade Solidária, Volume 1, Nº 1.

Published

2023-12-07

How to Cite

SILVA, V. de P. B. V. da; ROCHA, E. S. da. Youth and associativism – case study of the UnB Youth agrarian residency project of the MCTI/MDA-INCRA/CNPQ Nº 19/2014 notice. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 11, p. 164–173, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p164-173. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19266. Acesso em: 21 nov. 2024.