The student profile in the curriculum basis of youth and adult education in the municipality of Guanambi-BA

Authors

  • Maria de Fátima P. Carvalho Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Guanambi, Bahia - Brasil
  • Madalena Teixeira Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Guanambi, Bahia - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p128-142

Keywords:

Youth and Adult Education, Municipal Curriculum Base, EJA Student Profile

Abstract

In this article we analyze the profile of the students of Youth and Adult Education in the Munic-ipal Curricular Base of Guanambi-BA. The research sought to know the profile of EJA students in the context of the BMCG (2020). To do so, it outlined the profile of the subjects of this mo-dality described in the document and described how the curriculum has dialogued with its speci-ficities. The theoretical and methodological framework dialogues with studies on the specifici-ties and singularities of EJA subjects. From the analysis of the EJA document that integrates the BMCG, we show that it seeks to characterize and outline the profile of the subjects inserted in the mentioned teaching modality, in the municipality of Guanambi. The research findings demonstrate that the curriculum seeks to meet the singularities of EJA, in accordance with the reflective and emancipatory approach. The results reveal and warn about the importance of re-specting the realities and needs of the subjects included in this teaching modality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFRO, Luana Leão. Juvenilização na educação de jovens e adultos no ensino médio: um estudo de caso no município de Salvador Bahia. 2016. 178 f. Dissertação (Pós-Graduação em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2016.

ARROYO, Miguel G. Passageiros da Noite - do Trabalho Para A Eja - Itinerários Pelo Direito A Uma Vida Justa. 1. ed. Rio de Janeiro – RJ: Vozes, 2017.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Kanopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 2 ed. Porto-Portugal: Porto Editora, 1994.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BASTIANI, Décia Maria de. Perfil e desafios dos alunos da educação de jovens e adultos do município de Santa Helena-PR. 2011. 43 f. Dissertação (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, PR, 2011.

BRASIL, LDB, Leis de Diretrizes e Base, n° 9.394, 1996. Disponível em www2. Senado.leg.br. Acesso em: 22 de junho de 2021.

BRASIL, Ministério da Educação, Base Nacional Comum Curricular, 2018, p.7. Disponível em: http/portal.mec.gov.br. Acesso em: 20 de junho 2021.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação de Jovens e Adultos: segundo segmento do ensino fundamental: 5°a 8/ série: introdução/ Secretaria do Ensino Fundamental, 148p; v1.

CARVALHO, Maria de Fátima Pereira. As jovens mulheres na educação de jovens e adultos e a constituição de seus projetos de vida. 2021. 199 f. Tese (Doutorado em Educação) – Facul-dade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.

DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, out. 2007: Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 20 de junho de 2021.

EITERER, Carmem Lúcia; REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. Educação de Jovens e Adultos: entre regulação e emancipação. In: SOARES, Leôncio. et al (Org.). Sujeitos da Educação e Processo de Sociabilidade; Os Sentidos da Experiência. Belo Horizonte. Autêntica. 2009. p.179-215

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários para a prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

______.Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro, RJ. Paz e Terra, 1967.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo, SP: Atlas, 2010.

GUANAMBI. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. Centro de Treinamento Pedagógico. Base Municipal Curricular de Guanambi para Educação Infantil, Ensino Fundamental e Modalidades de Ensino – Departamento de Ensino e Apoio Pedagógico. Guanambi: Secretaria Municipal de Educação, 2020. 670 p.

GONSALVES, Elisa Pereira. Iniciação a pesquisa científica. 4. ed. Campinas, SP: Alínea, 2007.

GODOY, Arlinda Schmit. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE- Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v35, n 2, p.20-29, 1985, mai/junho 1995.

HADDAD, Sérgio; PIERRO, Maria Clara Di. Escolarização de Jovens e Adultos. mai/jun/jul/ago. 2000, n°14. Disponível em: . Acesso em: 28 de maio de 2021.

SILVA, Analise, Especialista avaliam os impactos da dissolução da SECADI: Revista de Olho nos Planos. Disponível: em <https://deolhonosplanos.org.brdissolução-secadi>. Acesso em: 20de junho de 2021.

SILVA, Cristiane Alves; OLIVEIRA, Diene da Silva; OLIVEIRA, Sônia Maria. Currículo: a teia dos arranjos sociais na educação de jovens e adultos. Revista Exitus, N°3, vol 7, Santarém/PA: set/dez 2017. p. 197-222.

SILVA, Maria do Carmo Batista; TAAM, Regina. O Idoso e os Desafios à sua Educação Escolar. 2009. Disponível em: <http://www.ppe.uem.br/publicacoes/seminario _ppe_2009_2010/pdf/2009/51.pdf>. Acesso em 20de junho de 2021.

Published

2023-12-07

How to Cite

CARVALHO, M. de F. P.; TEIXEIRA, M. The student profile in the curriculum basis of youth and adult education in the municipality of Guanambi-BA. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 11, p. 128–142, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p128-142. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19264. Acesso em: 21 nov. 2024.