Between rhymes and verses: analysis of an internship experience as a research from the use of poems with countryside children

Authors

  • Tatyanne Gomes Marques Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Guanambi, Bahia - Brasil
  • Luélia Pereira da Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Guanambi, Bahia - Brasil
  • Tayná da Cruz Pereira Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Guanambi, Bahia - Brasil
  • Jany Rodrigues Prado Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Guanambi, Bahia - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p69-88

Keywords:

Internship, Research, Pedagogical documentation, Rural Education, Poem

Abstract

The main objective of this research is to analyze how the work with poems in school can be an instrument to awaken the taste of rural children by reading. For this, during the internship we developed a research through a project of reading poems with 4th year students of the Rômulo Almeida Municipal School, located in the city of Guanambi, Bahia. The work is based on the perspective of research in the internship and internship as research, through the pedagogical documentation method.  The pedagogical documentation makes use of the production of memories from the experience experienced in order to realize praxis. Through this exercise it was possible to analyze and reflect the poetic events developed during the pedagogical practice in teaching with rural students. In summary, this production allows us to conclude that: the work with poems in school is of great importance, since children broaden their vision of the world and space in which they live, develop creativity, reflex. It is notepoint that, in the case of undergraduate courses, we consid-er this research practice at the internship very im-portant and necessary, because the future teacher will be concerned about the constructions and start think-ing about their methods for the preparation of classes and, consequently, improvement in the quality of teaching-learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Ana Maria da Silva. A poesia infantil de José Paulo Paes em sala de aula: Uma proposta de leitura e abordagem do poema “convite”. Catolé do Rocha – PB, 2015. 26 f. Trabalho de conclusão de curso. Universidade Estadual da Paraíba- Campus IV.

ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2009.

CARVALHO, A. M. P. Os estágios nos cursos de licenciatura. São Paulo: Cengage Learning, 2012 (Coleção Ideias em Ação).

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2011.

GATTI, B. A. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Líber, 2007

GHEDIN, Evandro; OLIVEIRA, Elisângela S; ALMEIDA, Whasgthon A. de. Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015

GONÇALVES, Débora Souza Neves. A importância da leitura nos anos iniciais escolares. Trabalho de monografia. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. São Gonçalo, 2013.

MORAES, Vinícius. A Arca de Noé. São Paulo: Companhia das Letras, 2004

MOREIRA, Lisane Carla Sousa. Poesia e letramento infantil: Uma estratégia pedagógica. Brasília, 2013. 70 f. Trabalho de monografia- Faculdade de educação da Universidade de Brasília.

PAES, José Paulo. Um por todos (poesia completa). São Paulo: Brasiliense 1986.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo, SP: Cortez. 2012.

PINHEIRO, Hélder. Poesia na sala de aula. Campina Grande: Bagagem, 2007.

QUEIROZ, Solange Palhano de. Práticas de leitura da biblioteca de uma escola do campo: Possibilidades, limites e contradições. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual do Centro Oeste, Programa de Pós-graduação em Letras, Linha de Pesquisa: Poéticas da Leitura e Interpretação. Guarapuava, 2015.

REIS, S. M. A de O; SANTOS, J. C; MARQUES, T. G. Alfabetização e Letramento em Uma Escola do Campo: Uma análise a partir do trabalho com a literatura infantil. Linguagens, educação e sociedade, v. 1, p.32, 2018.

SANTOS, Maraiza Marta dos. Como Trabalhar a Poesia na Educação Infantil. Faculdades Projeção, Sobradinho, 2013.

SILVA, Isabel Oliveira e; SILVA, Ana Paula Soares da; MARTINS, Aracy Alves [Org.]. Infâncias do campo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. 248 p. (Coleção Caminhos da Educação do Campo).

SOARES, Magda Becker. Alfabetização: A questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

UNEB. Projeto Político Pedagógico do curso de Pedagogia. Universidade Estadual da Bahia. Guanambi, 2008.

VÉRAS, A. F. T. : Eveline Miranda Rodrigues; Liliane Balonecker Daluz; Eloíse da Silva Longobuco Constantino; Tatiana Cristina da Costa e Silva Pereira. O Papel da Poesia na Formação de Leitores. In: 16º Congresso de Leitura no Brasil, 2007, Campinas. No Mundo há Muitas Armadilhas é Preciso Quebrá-las.

Published

2023-12-07

How to Cite

MARQUES, T. G.; SILVA, L. P. da; PEREIRA, T. da C.; PRADO, J. R. Between rhymes and verses: analysis of an internship experience as a research from the use of poems with countryside children. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 11, p. 69–88, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i11.p69-88. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19259. Acesso em: 17 jul. 2024.