Report on remote physical education classes in high school during the covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10p138-143Keywords:
PIBID, Remote classes, PEAbstract
The present work aims to report the experience in remote Physical Education classes in high school classes during the COVID-19 pandemic within the scope of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching-PIBID. The participating school refers to Colégio Estadual Antônio Batista, in the municipality of Candiba-BA. Classes in face-to-face spaces are now offered remotely, so in the 2020 edition of PIBID, participating scholarship holders also had to adapt to this reality in order to follow the pedagogical practices of schools. We held pedagogical meetings, made observations, guidance and mediation in synchronous and asynchronous classes, as well as moments of study and analysis of books, articles, documents aimed at teaching practice in the area of Physical Education. We can conclude that PIBID faced several problems, but the great experience that this period provided us boosted new possibilities of being a teacher.
Downloads
References
ARAUJO, L.; NEIRA, M. G. O currículo da Educação Física em ação: Análise do processo de significação das práticas corporais por parte dos sujeitos. Revista Iniciação, São Paulo, v. 4, p. 1-17, 2014.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. PIBID: Apresentação. MEC, 2018. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/pibid >. Acesso em: 10 jan. 2022.
CÓRDULA, E. B. L; NASCIMENTO, G.C.C. A produção do conhecimento na construção do saber sociocultural e científico. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 18, p. 1-10, 2018. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/12/a-produo-do-conhecimento-na-construo-do-saber-sociocultural-e-cientfico. Acesso em: 30 outubro 2022.
DECRETO Nº 19.586 DE 27 DE MARÇO DE 2020: Ratifica declaração de Situação de Emergência em todo o território baiano. SEMESB, 2021. Disponível em: < http://www.semesb.com.br/2021/04/09/decreto-no-19-586-de-27-de-marco-de-2020-ratifica-declaracao-de-situacao-de-emergencia-em-todo-o-territorio-baiano-para-fins-de-prevencao-e-enfrentamento-a-covid-19/ >. Acesso em: 12 jan. 2022.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas. São Paulo, 2007.
GRACINO, E. R. et al. A pandemia e a educação na escola pública: a dualidade do ensino e a diferença das classes sociais. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, p. 1-21, 2021. DOI: 10.20396/rho.v21i00.8665300. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/o js/index.php/histedbr/article/view/8 665300. Acesso em: 30 out. 2022.
JANONE, L. Pesquisa: 93% das escolas públicas sofreram com a falta de tecnologia na pandemia. CNN Brasil. Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: < https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/pesquisa-93-das-escolas-publicas-sofreram-com-falta-de-tecnologia-na-pandemia/ > Acesso em: 30 outubro 2022.
KASTRUP, V. A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. In: Kastrup, V., Tedesco, S., Passos, E. (Orgs.) (2008). Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina, 2008. 93-112.
MENEZES, E. Método e limites da razão em Kant: enfoques preliminares. Cenas Educacionais, v. 4, p. E 11425, 2021.
MORAN, J. M. Mudar a forma de ensinar e de aprender com tecnologias. Universidade São Marcos, Revista Interações, p. 57-72, 2000. Disponível em: < https://www.redalyc.org/pdf/354/35450905.pdf >. Acesso em: 10 jan. 2022.
NEIRA, M. G. O currículo cultural da educação física: pressupostos, princípios e orientações didáticas. Revista e-Curriculum, v. 16, n. 1, p. 4-28, 2018.
OLIVEIRA, S. L. Metodologia científica aplicada ao direito. Thomson Learning. São Paulo, 2002.
SAVIANI. D. Pedagogia histórico-crítica: aproximações. 11. ed. ver. Campinas: SP: Autores associados, 2011.
UNESCO: Covid-19 deixa mais de 776 milhões de alunos fora da escola. Agência Brasil, 2020. Disponível em: < https://agenciabrasil.ebc.com.br/internacional/noticia/2020-03/unesco-covid-19-deixa-mais-de-776-milhoes-de-alunos-fora-da-escola >. Acesso em: 12 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.