Obei at school: learnings built through the study and interpretation of everyday situations

Authors

  • Andreina Mariana Pereira dos Santos Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Joseane de Jesus Souza Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Milena de Sousa Brito Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Elenice de Brito Teixeira Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p98-103

Keywords:

Teacher Training, Child education, ObEI

Abstract

This text is the result of experiences in the early childhood education teacher training course at the Observatório da Infância e da Educação Infantil (ObEI). This is an experience report on the training program called ObEI na Escola, which has taken place monthly since April 2022 with childhood researchers, Early Childhood Education professionals and Pedagogy students. The differential of this Program is the analysis of everyday situations in schools through studies and theoretical deepening. In this way, the text has a qualitative basis, in which we seek to report the contributions that this training program has provided to the students of the Pedagogy course, which took place from their participation as course participants and extension monitors and from the analyses, studies of the themes and discussions raised during the course. Among the contributions, we highlight the possibility of thinking about Early Childhood Education centered on the interests and development needs of the child, listening as a guiding principle for relationships and transitions, for organizing time and spaces, and for building experience contexts that promote interaction and play.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; RICHTER; Sandra Regina Simonis. Campos de Experiência: uma possibilidade para interrogar o currículo. In: FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen; FARIA, Ana Lucia Goulart (org.). Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas, SP: Edições Leitura Crítica, 2015. p. (acrecentar)

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, SEB, 2018.

FORMOSINHO-OLIVEIRA, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia em participação: a documentação pedagógica no âmago de instituição do direito da criança no cotidiano. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, v. 30, n. 100, p. 115-130, set./dez. 2017.

FREIRE, Madalena Weffort. Observação, registro e reflexão: instrumentos metodológicos I. 2. ed. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.

GUASSELLI, Maristela Ferreira Ruy; VARGAS, Neide Beatriz Rodrigues. Organização da Ação Pedagógica da Educação Infantil. Documento Orientador, Caderno 2, Rede Municipal de Ensino Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul, 2020.

SILVA, Elenice de Brito Teixeira. Atos de criação: as origens culturais da brincadeira dos bebês. 2021. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Belo Horizonte, 2021.

Published

2023-12-01

How to Cite

SANTOS, A. M. P. dos; SOUZA, J. de J.; BRITO, M. de S.; SILVA, E. de B. T. Obei at school: learnings built through the study and interpretation of everyday situations. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 98–103, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p98-103. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19237. Acesso em: 22 nov. 2024.