Mandatory internship and interventionist practices in the physical activity and health center of Uneb

Authors

  • Wesley Carlos Guedes Barbosa Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Leandra Rodrigues Santana Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Fábio Thomaz Melo Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p68-72

Keywords:

Report, Experience, Physical Activities, Health

Abstract

This work is an experience report of the discipline of Supervised Internship of the Degree in Physical Education (UNEB-campus XII). The objective of our work was to describe how the activities in the Physical Activities and Health Laboratory took place through observation and recording during the intervention stage. Therefore, it consists of a qualitative report of the descriptive type, whose interpretative analysis of the data was based on theoretical construction and practical experience. Thus, the results of the supervised internship were to provide us with an unprecedented experience of how muscle training influences the lives of participants. Being even more impactful in inactive/sedentary individuals and constituting a young public concerned with body aesthetics and in adults with physical fitness maintenance. We highlight the sessions entitled introduction, objective, methodology, results and conclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CONFEF ‐ Conselho Federal de Educação Física. Resolução no 046/ 2002. Intervenção do profissional de Educação Física. Rio de Janeiro. 2002.

COSTA CARDOSO, B. L.; DE MATOS LEAL, A. B.; JÚNIOR, W. C. Determinantes da aderência e permanência de praticantes de exercício físico. Práxis Educacional, v. 12, n. 23, p. 107-132, 2016. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/908. Acesso em: 9 jul. 2022.

COSTA, E. M. B. VENÂNCIO, S. Atividade física e saúde: discurso que controlam o corpo. Pensar a prática, v. 7, n. 1, p. 59-74, 2004. Disponível em:<https://doi.org/10.5216/rpp.v7i1.66>. Acesso em: 09 de jul. 2022.

EDUCAÇÃO FÍSICA E SAÚDE PÚBLICA: uma proposta de intervenção do centro de orientação de atividade física e saúde (COAFIS) da UFSC, Extensio - revista eletrônica de extensão, número 3, ano 2005.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7ª edição. São Paulo, SP: Grupo GEN, 2019.

NAHAS, M. V. Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo / Markus Vinicius Nahas. 7. ed. Florianópolis, Ed. do Autor, 2017.

PASQUIM, H. M.; MARTINEZ, J. F. N.; FURTADO, R. P. Academias de Ginástica E Exercícios Físicos No Combate À Covid-19: reflexões a partir da determinação social do processo saúde-doença. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27031, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.111724. Disponível em:<https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/111724>. Acesso em: 17 abr. 2022.

PRESTES, J. et al. Prescrição e periodização do treinamento de força em academias. 2a edição revisada e atualizada). Editora Manole, 2016.

SOARES, Lenícia Cruz et al. Educação em saúde na modalidade grupal: relato de experiência - DOI: 10.4025/cienccuidsaude.v8i1.7786. Ciência, Cuidado e Saúde, v. 8, n. 1, p. 118-123, 28 jul. 2009.

Published

2023-12-01

How to Cite

BARBOSA, W. C. G.; SANTANA, L. R.; MELO, F. T. Mandatory internship and interventionist practices in the physical activity and health center of Uneb. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 68–72, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p68-72. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19229. Acesso em: 22 nov. 2024.