Extracurricular internship at SAMU: a potentiating tool in the training of nursing students

Authors

  • Jéssica Nayara da Silva Prado Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Jaine Kareny da Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i12.e8122305

Keywords:

Emergency Nursing, Nurses; Students, SAMU

Abstract

In the Mobile Emergency Care Service (SAMU) assistance must occur early to ensure greater survival for victims. Therefore, it is necessary to invest in professional qualification from graduation, through the regular offer of specific subjects or extracurricular internships. Objective: To describe the experience of nursing students during an extracurricular internship at SAMU. Materials and Methods: This is a qualitative study, of the experience report type. Results and discussion: The binders participated in the care of victims in clinical and traumatic situations following the care protocols of the service, performed technical procedures and guidelines under the supervision of a health professional. Conclusion: This experience was important, as it enabled the acquisition of knowledge, ethical postures and clinical-critical reasoning skills specific to urgent and emergency care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRUN, A. B. B; SANTOS, S. A.S. Estágio supervisionado na formação do assistente social. InterSaberes, 2019.

BRASIL. Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei n. 5.452. Diário Oficial da União, Brasília, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 11 set. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política nacional de atenção às urgências. 3. ed. Brasília, 2006. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_atencao_urgencias_3ed.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

COFEN. Resolução nº 375, de 22 de março de 2011. Dispõe sobre a presença do Enfermeiro no Atendimento Pré-Hospitalar e Inter-Hospitalar, em situações de risco conhecido ou desconhecido, 2011. Disponível em:http://www.cofen.gov.br/resoluo-cofen-n-375 2011_6500.html. Acesso em: 10 set. 2022.

COULON, A. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, v. 43, n. 4, p. 1239–1250, dez. 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/141109. Acesso em: 10 set. 2022.

D´AMBROSIO, U. Educação Matemática: Da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.

FIOR, C. A; MERCURI, E. Formação universitária e flexibilidade curricular: importância das atividades obrigatórias e não obrigatórias. Psicologia da Educação, v. 29, p. 191–215, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1414-69752009000200010&lng=pt. Acesso em: 11 set. 2022.

LEITE, R. C. N; SAMPAIO, S. M. R. A formação de si (Bildung) do estudante universitário, 2016.

LIMA, D; PEREIRA, O. Contribuições do estágio supervisionado para a formação do profissional de enfermagem: expectativas e desafios. Revista Enfermagem Contemporânea, v. 3, n. 2, 2014. Disponível em: CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO SUPERVISIONADO PARA A FORMAÇÃO DO PROFISSIONAL DE ENFERMAGEM: EXPECTATIVAS E DESAFIOS | Semantic Scholar. Acesso em: 10 set. 2022.

MELO, R. B. M; SALES, K. G. S. A IMPORTÂNCIA DO ESTÁGIO EXTRACURRICULAR PARA A FORMAÇÃO DO PROFISSIONAL EM ENFERMAGEM. UNIFACIG, Repositório de Trabalhos de Conclusão de Curso, 2021. Disponível em: http://www.pensaracademico.unifacig.edu.br/index.php/repositoriotcc/article/download/3338/2362. Acesso em: 12 set. 2022.

MENESES, L. S. L. et al. Vivência em estágio extracurricular voluntário em uma estratégia de saúde da família no município de Baião – PA: relato de experiência. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 4, p. 7676–7680, 2020. Disponível em: Vivência em estágio extracurricular voluntário em uma estratégia de saúde da família no município de Baião – PA: relato de experiência/ Experience in voluntary extracurricular internship through a family health strategy in the city of Baião, state of Pará: experience report | Brazilian Journal of Health Review (brazilianjournals.com). Acesso em: 12 set. 2022.

MOTA, R. DOS S. et al. Relato de experiência – late no serviço de atendimento móvel de emergência (SAMU) em 2019 / Experience report - late in the mobile emergency care service (SAMU) in 2019. Brazilian Journal of Health Review, v. 5, n. 4, p. 12595–12605, 13 jul. 2022. Disponível em: Relato de experiência – late no serviço de atendimento móvel de emergência (SAMU) em 2019 / Experience report - late in the mobile emergency care service (SAMU) in 2019 | Brazilian Journal of Health Review (brazilianjournals.com) Acesso em: 14 set. 2022.

MUSSI, R. F. DE F; FLORES, F. F; ALMEIDA, C. B. DE. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60–77, 1 set. 2021. Disponível em: [PDF] Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico | Semantic Scholar. Acesso em: 13 set. 2022.

PAIVA, K. C. M. DE; MARTINS, V. L. V. Contribuições do estágio extracurricular para as competências profissionais: percepções de enfermeiros de um hospital público. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 13, n. 2, p. 227–238, 2011. Disponível em: Contribuições do estágio extracurricular para as competências profissionais: percepções de acadêmicos de enfermagem – DOAJ. Acesso em: 12 set. 2022.

PEREIRA, L. V. et al. A perspectiva do acadêmico de enfermagem frente ao campo de estágio. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 15, n. 7, 2022. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/A-perspectiva-do-acad%C3%AAmico-de-enfermagem-frente-ao-Pereira-Cerqueira/9e959e67dff300ae21b49f3f1053e210731a201d. Acesso em: 20 set. 2022.

SOUSA, J. G. DAS. et al. Estágio extracurricular como ferramenta potencializadora para formação do enfermeiro: relato de experiência. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 11, p. 87636–45, 2020. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/19805/15867. Acesso em: 12 set. 2022.

SOUZA, F. A. DE; PAIANO, M. Desafios e dificuldades enfrentadas pelos profissionais de enfermagem em início de carreira. REME Rev. Min. Enferm, v. 15, n. 1, p. 267–273, 2011. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-600166. Acesso em: 15 set. 2022.

SOUZA, W. R. A formação acadêmica na graduação em enfermagem e o atendimento pré-hospitalar. Dissertação (Mestrado) Universidade Federal do Mato Grosso, Instituto de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Cuiabá, 2015. Disponível em: https://ri.ufmt.br/bitstream/1/130/1/DISS_2015_Wanessa%20Rezende%20Sousa.pd. Acesso em: 16 set. 2022.

VARGAS, D. DE. Atendimento Pré-Hospitalar: a Formação Específica do Enfermeiro na Área e as Dificuldades Encontradas no Início da Carreira. Rev. Paul. Enferm, p. 38-43, 2006. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/bvsms/resource/pt/mis-15552. Acesso em: 15 set. 2022.

VIEIRA, O. L. G. F; MEIRA, F. DE B; Marinho, M. DOS S. A importância, limitações e dificuldades do SAMU 192: revisão integrativa da literatura. UNILUS Ensino e Pesquisa, v. 18, n. 51, p. 279-286, 2021. Disponível em: http://revista.unilus.edu.br/index.php/ruep/article/view/1422. Acesso em: 16 set. 2022.

Published

2023-11-27

How to Cite

PRADO, J. N. da S.; SILVA, J. K. da. Extracurricular internship at SAMU: a potentiating tool in the training of nursing students. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 12, p. e8122305, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i12.e8122305. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19198. Acesso em: 23 nov. 2024.