Technological society, digital education and educational/social inequalities: teaching practices before and after pandemic
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i12.e8122304Keywords:
Technological Society, Remote Teaching, Pedagogical Practices, Digital Education, Educational/Social InequalitiesAbstract
This bibliographic review research aims to analyze how digital education influenced pedagogical practice before and after the COVID-19 pandemic in basic education. The methodology adopted is the exploratory bibliographic review, based on data collected in academic productions of the last 10 years, published in the online indexes Scielo, Foundation for Coordination of Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and Google Scholar. In the analysis process, it was possible to characterize how digital culture was guided before and after the pandemic in pedagogical practices; identify the difficulties/possibilities highlighted by teachers; and describe the challenges of remote teaching educational practices, in order to reveal the pedagogical practices with Digital Information and Communication Technology (TDIC) in the COVID-19 pandemic. We observe that there is a vast production on technologies in education, but, in the context of the COVID-19 pandemic, the reflections of the productions highlight the urgent need for digital education for teachers and students and the strengthening of inclusive institutional supports.
Downloads
References
ALMEIDA, Adrianne Veras de et al. A utilização de tecnologias digitais pedagógicas no contexto da pandemia da Covid-19. TICs & EaD em Foco. São Luís, v. 7, n. 2, jul./dez. 2021. Disponível em: https://www.uemanet.uema.br/revista/index.php/ticseadfoco/article/view/560/394. Acesso em: 19 jan. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 19 jan. 2022.
BRASIL. Senado Federal. Relatório final subcomissão temporária para acompanhamento da educação na pandemia [2022]. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/comissoes/comissao?codcol=2462. Acesso em: 12 jan. 2023.
CARDOSO, Cristiane Alves; FERREIRA, Valdivina Alves; BARBOSA, Fabiana Carla Gomes. (Des)igualdade de acesso à educação em tempos de pandemia: uma análise do acesso às tecnologias e das alternativas de ensino remoto. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, [S.l.], v. 7, n. 3, p. 38-46, ago. 2020. ISSN 2359-2494. Disponível em: <http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/929>. Acesso em: 19 jan. 2022.
CARVALHO, Ana Beatriz Gomes Pimenta de; ALVES, Telma Panerai. Narrativas dos professores nas redes: o percurso dos professores da Educação Básica. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, p. e 76253, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/st6TR3J4bdK43SrDWWHfHFq/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 out. 2022.
CASTELLS, Manuel. Escola e internet: o mundo da aprendizagem dos jovens. Fronteiras do Pensamento.2012 Disponível:
https://youtu.be/J4UUM2E_yFo. Acesso em: 12 de Janeiro de 2023.
CASTRO, Mayara Alves de; VASCONCELOS, José Gerardo; ALVES, Maria Marly. Estamos em casa!: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, [S. l.] v. 2, n. 1, p. 1-17, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i1.3716. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716. Acesso em: 20 jan. 2022.
DUBET, François. Sociologia da experiência. Tradução de Fernando Tomaz. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FONSECA, Gabriel Cabral da et al. As vozes de alunos do ensino médio acerca do ensino remoto emergencial: possibilidades e desafios na aprendizagem. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 8, p. e32210817436, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i8.17436. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/17436. Acesso em: 19 jan. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e terra, 2ª ed. 1996.
FRITSCH, Rosangela et al. O ensino remoto no contexto da pandemia de covid-19 em escolas públicas de ensino médio. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S.l.], v. 37, n. 3, p. 1478-1505, jan. 2022. DOI: 10.21573/vol37n32021.109654. Disponível em:
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/109654. Acesso em: 02 fev. 2022.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GOMES, Sandra; MELO, Francimonny Yasmim Marques de. Por uma abordagem espacial na gestão de políticas educacionais: equidade para superar desigualdades. Educação & Sociedade [online]. 2021, v. 42. DOI: 10.1590/ES.234175. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/y4pScPn3NtcrcFXQmTFGsjz/?lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2022.
KENSKI, Vania Moreira. Sociedade Tecnológica: tecnologia digital da informação e comunicação (TDIC). Especialização Educação Digital. Trilha 1, Sociedade Tecnológica. Universidade do Estado da Bahia. E-book (2021).
KNUPPEL, Maria Aparecida Crissi; KNUPPEL JÚNIOR, Luiz Carlos. Sociedade Tecnológica: diálogos e cruzamentos, entrecruzamentos. Especialização Educação Digital. Trilha 1, Sociedade Tecnológica. Universidade do Estado da Bahia. E-book (2021).
LINHARES, Maria Beatriz Martins; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Reflexões baseadas na Psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 37, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/CrYD84R5ywKWBqwbRzLzd8C/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2022.
LUNARDI, Nataly Moretzsohn Silveira Simões et al. Aulas Remotas Durante a Pandemia: dificuldades e estratégias utilizadas por pais. Educação & Realidade, v. 46, n. 2, 2021. DOI: 10.1590/2175-6236106662. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/GnhccHnG4mxDNdSQKDQ7ZBt/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.
MACHADO, Aline Alvares; AMARAL, Marília Abrahão. Uma análise crítica da competência cultura digital na Base Nacional Curricular Comum. Ciência & Educação (Bauru), v. 27, 2021. DOI: 10.1590/1516-731320210034. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/xPtrsyZK5Sd4bPctZwC4wYd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 08 set. 2022.
MAIESKI, Alessandra; SILVA, Danilo Garcia. Apropriações e Sentidos na Formação On-Line: Conceitos e práticas em questão. Educação & Sociedade, v. 42, 2021. DOI: 10.1590/ES.244797. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/4Sw5bqH8qBVMNjM6LhbGrhq/?format=html&lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.
MAGALHÃES, Rodrigo Cesar da Silva. Pandemia de Covid-19, ensino remoto e a potencialização das desigualdades educacionais. História, Ciências, Saúde -Manguinhos, Rio de Janeiro, v.28, n.4, out.-dez. 2021, p.1263-1267. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/PsyyZM3qmWPBQcBMm5zjGQh/. Acesso em: 10 nov. 2022.
MARTUCCELLI, Danilo. Gramaticas del indivíduo. Tradução Jose Frederico Delos 1ª ed. Buenos Aires: Losada, 2007.
MARTUCCELLI, Danilo. Forgé par l'épreuve: l'individu dans la France contemporaine. Paris: Armand Colin, 2006.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26ª ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
MOREIRA, J. Antonio; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, pp. 351-364, 2020. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/9756. Acesso em: 20 jan. 2022.
OLIVEIRA, Lucilene Simone Felippe. A inserção acelerada das TDIC na educação infantil e ensino fundamental I diante a pandemia da Covid-19. Brazilian Journal of Policy and Development, v. 2, n. 4, p. 95-117, 2020. Disponível em: https://www.brjpd.com.br/index.php/brjpd/article/view/108. Acesso em: 08 ago. 2022.
OLIVEIRA, Antonia Soares Silveira e; ARAÚJO NETO, Augusto Brito; OLIVEIRA, Lygia Maria Silveira e. O processo ensino aprendizagem na educação infantil em tempos de pandemia e isolamento. Ciência Contemporânea, v. 1, n. 6, 2020. Disponível em: https://lygiaoliveira.com/wp-content/uploads/2020/11/O_PROCESSO_ENSINO_APRENDIZAGEM_NA_EDUCACAO_INFANTIL_EM_TEMPOS_DE_PANDEMIA_E_ISOLAMENTO-1.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.
PAULA, Fernando Damião de; MIRANDA, Marcos Cesar Rodrigues. Educação e pandemia: o ensino fundamental anos finais um sistema de ensino. Revista online de Política e Gestão Educacional, 2021. RPGE– Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2098-2116, set./dez. 2021. DOI:https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15492. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15492/12003. Acesso em: 10 ago. 2022.
PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante; NUNES, Andréa Karla Ferreira; SALES JÚNIOR, Valdick Barbosa de. Formação de professores na cultura digital por meio da gamificação. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/bg7mqHXSF673hLBB8fVxXjq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 ago. 2022.
RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayra; DUARTE, Claudia dos Santos. Pandemia do Covid-19 e o ensino remoto emergencial: Mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas-Educação, v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9085. Acesso em: 08 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.