Level of physical activity, state of anxiety and depression in quota holders and non-quota holders

Authors

  • Berta Leni Costa Cardoso Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Samuel da Silva Ladeia Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Sarah da Silva Oliveira Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i12.e8122303

Keywords:

Quota and non-quota students, Anxiety, Depression, Physical activity

Abstract

This work aimed to analyze the state of anxiety, depression and practice of physical activity among quota students and non-quota students, due to the difficulties faced by students during graduation. The study was carried out through field research, of a descriptive and explanatory nature, using questionnaires such as: Sociodemographic Profile, International Physical Activity Questionnaire (IPAQ), Anxiety Inventory (BAI) and Depression Inventory (BDI). In view of this, the results of the sociodemographic profile indicated that the sample is mostly composed of brown (as) and black (as) people, who did not perform paid activities and who did not have a good quality of sleep. Regarding the practice of physical activity, most classified themselves as very active and/or active, with a low number of insufficiently active and/or sedentary. As for the results of the BAI instrument, 61% had minimal and mild anxiety, while 39% resulted in moderate and severe. In the BDI depression inventory, 48% were minimal, 24% and 20% were mild and moderate, respectively, and 9% were severe. Characterizing the relationship between quota holders and non-quota holders, there were no significant differences in the analyzed variables. From this perspective, it was possible to note that it is of fundamental importance to create public policies in order to install and develop psychological support programs for university students, especially those affected by anxiety and depression.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, R. A. S.; COSTA, K. I. D. B.; CARDOSO, B. L. C. Qualidade de vida, ansiedade e depressão em docentes em tempo de pandemia. In: CARDOSO, B. L. C.; NUNES, C. P.; FAGUNDES, H. P. P. Indicadores de saúde e qualidade de vida: contextos escolares e universitários. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 93-118.

ARAÚJO, S. R. C.; MELLO, M. T.; LEITE, J. R. Transtornos de ansiedade e exercício físico. Rev Bras Psiquiatr, v. 29, n. 2, p. 164-171, 2007.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PSIQUIATRIA. Transtornos de ansiedade: diagnóstico e tratamento. 2008. Disponível em: https://amb.org.br/files/_BibliotecaAntiga/transtornos-de-ansiedade-diagnostico-e-tratamento.pdf. Acesso em: 30 abr. 2022.

BARROS, R. N. Saúde mental de estudantes universitários: um retrato do que está acontecendo nas universidades brasileiras. 2020. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal da Bahia-UFBA. Salvador, 2020.

BARROS, R. F. O. Ansiedade e depressão em universitários estudantes de educação física da Universidade Federal de Santa Catarina. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Bacharelado do Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

BRANDTNER, M.; BARDAGI, M. Sintomatologia de depressão e ansiedade em estudantes de uma universidade privada do Rio Grande do Sul. Rev Interinstitucional Psicol, v. 2, n. 2; p. 81–91, 2009.

BECK A. T.; STEER, R. A. Beck. Anxiety Inventory ¬ manual. San Antonio: Psychological Corporation; 1993.

______. Depression Inventory ¬ manual. San Antonio: Psychological Corporation; 1993.

COSTA, D. S.; MEDEIROS, N. S. B.; CORDEIRO, R. A.; FRUTUOSO, E. R.; LOPES, J. M.; MOREIRA, S. N. T. Sintomas de depressão, ansiedade e estresse em estudantes de medicina e estratégias institucionais de enfrentamento. Rev. Brasileira de educação médica. p.1-10. 2020.

CUNHA, J. A. Manual da Versão em Português das Escalas Beck. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo, 2011.

FARIA, G. S.; SILVA, S. B. B.; SILVA, L. B. C.; LUNA, P. C. F.; SOUZA, R. M.; GONÇALVES, E. B. S. G.; ABRAHÃO, D. P. S.; ABDALLA, G. K.; ABDALLA, D. R..; CARVALHO, E. E. V. Estudo dos níveis de ansiedade, depressão e atividade física de estudantes universitários. JCBS, v. 3, p. 18-23, 2017.

FERREIRA, L. W. S. A IMPORTÂNCIA DO EXERCÍCIO FÍSICO NO TRATAMENTO DE PESSOAS PORTADORASDE DEPRESSÃO O MAL DO SÉCULO. 2017. Monografia (Graduação em Licenciatura em Educação Física) - Faculdade de Educação e Meio Ambiente – FAEMA, 2017.

FONAPRACE/ANDIFES. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES. Uberlândia, Maio, 2019. Disponível em: <https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf>. Acesso em: 24 maio 2022.

FONSECA, R. P. A importância do sono para a cognição. Boletim SBNp, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 1-20, jan. 2022.

FONTES, A. C. D.; VIANNA, R. P. T. Prevalência e fatores associados ao baixo nível de atividade física entre estudantes universitários de uma universidade pública da região Nordeste - Brasil. Rev Bras Epidemiol, v. 12, p. 20-29, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas. p.1-176. 2002

KNECHTEL, M. R. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes. p.1-193. 2014.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A.. Fundamentos de metodologia. 6 Ed. Rev.e.ampl. São Paulo: Atlas, 2011.

LANTYER, A. S.; VARANDA, C. C.; SOUZA, F. G.; PADOVANI, R.V. C.; VIANA, M. B. Ansiedade e Qualidade de Vida entre Estudantes Universitários Ingressantes: Avaliação e Intervenção. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 18, n. 2, p. 4-19, 2016.

LEÃO, A.; GOMES, I. P.; FERREIRA, M. J. M.; CAVALCANTI, L. P. G. Prevalência e Fatores Associados á Depressão e Ansiedade entre Estudantes Uniersitários da Area da Saúde de um Grande Centro Urbano no Nordeste do Brasil. Rev Brasileira de Educação Médica, Fortaleza, p. 11, jul. 2018.

MATSUDO, S.; ARAÚJO, T.; MATSUDO, V.; ANDRADE, D.; ANDRADE, E.; OLIVEIRA, L. C.; BRAGGION, G. Questionário Internacional de Atividade Física (IPAQ): Estudo de validade e reprodutibilidade no Brasil. Atividade & Saúde, v. 6, n. 2, 2001.

MAXIMIANO, V. S.; HUDSON, T. A.; FERREIRA, L. K.; DORNELLAS, L. C. G.; PAULA, O. R.; NEVES, C. M.; CATALDI, C. L.; MEIRELES, J. F. F. Nível de atividade física, depressão e ansiedade de estudantes de graduação em Educação Física. Motricidade, vol. 16, p. 104-112. 2020.

MEDEIROS, P. P.; BITTENCOURT, F. O. Fatores associados à ansiedade em estudantes de uma faculdade particular. Id on Line Rev. Psic. v. 10, n. 33, jan. 2017.

MELO, A. B.; CARVALHO, E. M.; SÁ, F. G. S.; CORDEIRO, J. P.; LEOPOLDO, A. S. Nível de atividade física dos estudantes de graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo. J. Phys. Educ, v. 27, 2016.

MORAIS, L. M. Diagnóstico do Estresse, Ansiedade e Depressão em Universitários: Desafio para um Serviço de Orientação e Promoção da Saúde Psicológica na Universidade: Um Estudo com Estudantes da UFAM-Brasil. Rev Amazônica, Humaitá, v. 4, n. 1, jun./jul. 2010.

OHAYON, M; WICKWIRE, E. M.; HIRSHKOWITZ, M.; ALBERT, S. M.; AVIDAN, A.; DALY, F. J.; DAUVILLIERS, Y.; FERRI, R.; FUNG, C.; GOZAL, D.; HAZEN, N.; KRISTAL, A.; LICHSTEIN, K.; MALLAMPALLI, M.; PLAZZI, G.; RAWDING, R.; SCHEER, F. A.; SOMERS, V.; VITIELLO, M. V. National Sleep Foundation's sleep quality recommendations: first report. Sleep Health, v.3. p.6–19, 2017.

OSSE, C. M. C.; COSTA, I. I. Saúde mental e qualidade de vida na moradia estudantil da Universidade de Brasília. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 28, n. 1, p. 115-122, jan./mar. 2011.

PEREIRA, F. L. R., MEDEIROS, S. P.; SALGADO, R. G. F.; CASTRO, J. N. A. Manifestações de ansiedade vivenciadas por estudantes de enfermagem. Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental, p. 880-886. 2019.

REIS, R. C. Saúde Mental e qualidade de vida de universitários. Trabalho de Conclusão do Curso (Graduação – Educação Física) – Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia, Guanambi, 2020.

SALVE, M. G. C. A prática de atividade física: estudo comparativo entre alunos de graduação da UNICAMP. Motri. v.4. n.3. p.41-47. 2008.

SANTOS, P. V. S. Adaptação à Universidade de Estudantes Cotistas e Não Cotistas: Relação entre Vivência Acadêmica e Intenção de Evasão. Dissertação (Mestrado) - Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

SILVA, P. B.; SILVA, P. Representações sociais de estudantes universitários sobre cotas na universidade. Rev. Psicol, v. 24, n. 3, p. 525-542, Set./Dez. 2012.

SILVA, G. F. S.; BERGAMASCHINE, R.; ROSA, M.; MELO, C.; MIRANDA, R.; BARA FILHO, M. Avaliação do nível de atividade física de estudantes de graduação das áreas saúde/biológica. Rev Bras Med Esporte. v.13. p.39-42, 2007.

SOUZA, I. E. C. D.; BONFANTE, I. L. P.; JUNIOR, F. B. M.; LOPES, A. W. Níveis de atividade física e estágios de mudança de comportamento de universitários da área de saúde. Rev Bras Ativ Fís Saúde, Pelotas/RS, v. 20, n. 6, p. 608-610, nov., 2015.

SOUZA, D. C. Condições emocionais de estudantes universitários: estresse, depressão, ansiedade, solidão e suporte social. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal do Triangulo Mineiro. Uberaba, 2017.

TINTO, V. Stages of student departure. Reflections on the longitudinal character of student leaving. Journal of Higher Education, Ohio, v. 59, n. 4, p. 438-455, 1988.

TOTI, T. G.; BASTOS, F. A.; RODRIGUES, P. Fatores associados à ansiedade e depressão em estudantes universitários do curso de educação física. SFM, v. 6, n. 2, 2018.

Published

2023-09-20

How to Cite

CARDOSO, B. L. C.; LADEIA, S. da S.; OLIVEIRA, S. da S. Level of physical activity, state of anxiety and depression in quota holders and non-quota holders. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 12, p. e8122303, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i12.e8122303. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/18656. Acesso em: 17 may. 2024.