Report of an experience: interdisciplinary practices in the early years of elementary school

Authors

  • Alane Gomes de Lima Neves Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Ingred Passos Barbosa Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Anna Donato Gomes Teixeira Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p268-272

Keywords:

Internship, Interdisciplinarity, Theory and practice, Pedagogical practices

Abstract

This article aims to reflect on the importance of interdisciplinary activities in the early years of elementary school, developed during the supervised internship at Escola Municipal João de Barro, located in Guanambi-BA, which serves children from the 1st to the 5th year of elementary school. The pedagogical activities were carried out for ten days, totaling 40 hours, with stages built through observation and development of a pedagogical intervention proposal. The development of the interdisciplinary didactic sequence during the internship revealed that the teaching and learning process does not happen with isolated subjects, but with an integration that encompasses all curricular areas. The experiences with interdisciplinary and playful activities resulted in moments of creativity, imagination, and exchange of affections and knowledge. In this way, the interdisciplinary methodology contributed to our training and reflection on teaching practice based on the relationship between theory and practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Vanda Almeida da Cunha et al. Os sentidos da escolarização para mulheres no rural de Feira de Santana/Bahia: narrativas de trajetórias e sonhos de mulheres da EJA. 2014.

AZEVEDO, J. F. Da maternagem aos bancos escolares: desafios da permanência de mulheres/mães na EJA. 2017. 118 f. 2017.

BASTOS, Ludimila Correa. Trabalho doméstico, relações de gênero e educação: um estudo com educandas/os da EJA. 2017.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: fatos e mitos. 5. ed. Nova fronteira: Rio de Janeiro, 2019.

BONFIM, Thais Resende Araújo Borges. Relações de gênero, violência escolar e políticas públicas de educação. 2017

CORREA, Ariane Camila Tagliacolo Miranda. Relações de gênero na escola e violência contra as mulheres: a construção social e cultural do masculino e feminino e sua reprodução na educação. 2013.

LOPES, FrancieliArlt. Políticas públicas de currículo e relações de gênero: contributos para a formação e o empoderamento da mulher/menina. 2017.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.

MARQUES, Tatyanne Gomes. Um pé na roça-outro na universidade: experiências de acesso e permanência de jovens mulheres da roça na Universidade do Estado da Bahia (UNEB). 2019.

RODRIGUES, Edvaldo Costa et al. A relação trabalho-educação na vida de mulheres vigilantes em São Luís. 2014.

SOUZA, Nina de Paula Martins Monteiro et al. Mulheres da EJA: entre sonhos e desafios da continuidade na escolarização de alunas da rede municipal de Seropédica-RJ, 2015.

SOUZA, Raquel Santiago de. Família e escola: estudo de uma relação (in)delicada a partir de gênero. 2017.

Published

2023-08-31

How to Cite

NEVES, A. G. de L.; BARBOSA, I. P.; TEIXEIRA, A. D. G. Report of an experience: interdisciplinary practices in the early years of elementary school. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 268–272, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p268-272. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/18439. Acesso em: 21 nov. 2024.