Narratives of affective memories in mathematics teaching in a CAMPUS XII/UNEB pedagogy class
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p236-241Keywords:
Math, Memoirs, Perceptions, Affectivity, Teaching and learningAbstract
This experience report aims to share the affective memories of mathematics teaching in the school trajectory of Pedagogy students at the University of the State of Bahia, Campus XII. In the narratives produced, some students highlight mathematics as a painful process that left negative marks, which need to be overcome, since the discipline is part of their learning process. They also emphasize the role of the teacher as a mediator in the experiences narrated and lived in the training spaces in basic school, which influenced whether or not to like mathematics, impacting their learning in a positive or negative way. The narratives of the students' affective memories brought to the Pedagogy classroom a moment to relive and recount their past, reporting to their colleagues and the teacher what was in fact considered affectivity during the learning process. and consider mathematics as another subject in the student's curriculum.
Downloads
References
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. Revista História da Educação, Pelotas, v. 7, n. 14, p. 79-96, set. 2003.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história na pesquisa qualitativa. Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores (GPNEP) ILEEL/UFU. 2. ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2015.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: um programa. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 1, n. 1, p. 5-11, 1993.
FREIRE, Paulo; D’AMBROSIO, Ubiratan; MENDONÇA, Maria do Carmo Domite. Vídeo “Paulo Freire e a Educação Matemática (legendado)”. Produzido por Paulo Tarso de Mendonça. Publicado pela Casio Calculators. São Paulo: Acervo Centro de Referência Paulo Freire, vídeo (30 min), 18 jun. 1995.
MAZUR, Sônia Maria Leite. As diferentes tendências em educação matemática e o seu significado para o estudo dessa ciência. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012.
NACARATO, Adair Mendes. Uma caminhada pela pesquisa (com) narrativa: a construção colaborativa de um percurso teórico e metodológico por um grupo de pesquisa. In: NACARATO, Adair Mendes (org.). Pesquisas (com) narrativas: a produção de sentidos para experiências discentes e docentes. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018. p. 331-355.
OLIVEIRA, Sandra Alves de; CARMO, Adriana Fernandes do; LIMA, Bertrand Luiz Corrêa; CARNEIRO, Reginaldo Fernando. Narrativas de experiências de práticas de ensino em matemática na educação básica e superior, contadas por professoras. Educação Matemática em Revista (São Paulo), Brasília, v. 26, n. 73, p. 151-169, out./dez. 2021.
SKOVSMOSE, Ole. Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. Tradução de Maria Aparecida Viggiani Bicudo. São Paulo: Cortez, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.