Reflective groups with women in a situation of vulnerability: an extensionist practice

Authors

  • Camila Santana Morais Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Jéssica Nayara da Silva Prado Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Viviane de Jesus Pereira Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Rebeca de Jesus Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Elionara Teixeira Boa Sorte Fernandes Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p91-95

Keywords:

Health Education, Social Change, Women's Health

Abstract

This is an experience report that describes the journey experienced by monitors in an extension practice through an extension project linked to the Research Group on Women, Gender and Health at the State University of Bahia (UNEB). The RG actions were initiated in five moments, with a fortnightly interval between them. The meetings had themes that provoked reflections on women's health and gender disparity, as well as on the psychologies in their social relationships. The formation of the RG with women in vulnerable situations as an educational space dealt with discussions and reflections that sought to encourage women to autonomy, self-care and suffering from the affects of gender inequality in their health conditions. In addition, these spaces can contribute to the integrality of women's health care, with the exchange of information about their bodies, self-care actions and encouragement of autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Mulher: Princípios e Diretrizes / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. – 1. ed., 2. reimpr. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2011. 82 p. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_mulher_principios_diretrizes.p df. Acesso em: 21 set. 2022.

BRASIL, Lei nº. 11.340, de 7 de agosto de 2006, (Lei Maria da Penha). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11340.htm. Acesso em: 21 set. 2022.

CONCEIÇÃO, D.S. et al. A Educação em Saúde como Instrumento de Mudança Social. Braz. J. of Develop. Curitiba, v.6, n.8, p. 59412-59416aug.2020. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/15195. Acesso em: 21 set. 2022.

ESTRELA, F. M et al. Social technology to prevent intimate partner violence: the VID@ Group in actions with men. Rev Esc Enferm USP. 2020; 54:e03545. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/SKnGY5y7mHVD4cmLGwqVPJy/?lang=en. Acesso em: 20 set. 2022.

GARZON, A. M. M.; SILVA, K. L. D., MARQUES, R. C. Liberating critical pedagogy of Paulo Freire in the scientific production of nursing 1990-2017. Rev Bras Enferm. 2018.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Censo - população residente por sexo, 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/saude/9662- censo-demografico-2010.html?=&t=destaques. Acesso em: 21 set. 2022.

Published

2023-08-31

How to Cite

MORAIS, C. S.; PRADO, J. N. da S.; PEREIRA, V. de J.; SILVA, R. de J.; FERNANDES, E. T. B. S. Reflective groups with women in a situation of vulnerability: an extensionist practice. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 91–95, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p91-95. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17929. Acesso em: 21 nov. 2024.