Playful experiences in the context of the toy library Lydia Hortélio do DEDC XII/UNEB

Authors

  • Bruna Figueiredo Eleutério Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Daiane de Araujo Gomes Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Jéssica Pereira Cardoso Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Tatyanne Gomes Marques Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p73-78

Keywords:

Toy library, Play, Experience, Extension Monitor

Abstract

The purpose of this summary arises from the playful experiences in the of the Lydia Hortélio toy library of DEDC XII/UNEB. The analysis is born from the monitoring of the extension experienced by the monitor. Its main objective is to describe and analyze the playing experiences in the Campus XII toy library. The is based on the readings carried out by the study group of the Brinquedoteca and Ciranda projects that deal with childhood, children, the meaning of playing and games in children's cultures and their implications for education. In summary, we emphasize that the toy library is seen as a place of learning and a space that privileges the guarantee and the right of children to play. From the experiences lived in the toy library of Campus XII, we discovered the importance of playing with children, instead of just stimulating them, as the toy library is a structurally playful place, returning to their socialization and knowledge construction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Summus, 1984.

SANTOS, Geilma Souza Ferreira dos; SANTOS, Joseane dos; SANTOS, Marta Corrêa.

Brinquedoteca: UM ESPAÇO PARA BRINCAR E APRENDER. 2016. Disponível:

https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/tcc5-6.pdf;

LEONTIEV, Alexis. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: LURIA; LEONTIEV; VYGOTSKY. Desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988.

HYPOLITTO, Dinéia. Brinquedoteca. Ano VI, nº 24. 2007. Disponível em: http://www.oocities.org/br/dineia.hypolitto/arquivos/artigos/33_24.pdf; . Acesso em: 14 set. de 2022.

MIRANDA, Simão de. Do Fascínio do jogo à alegria do aprender. Campinas, SP: Papiros, 2001.

PAIVA, Aparecida. PAULINO, Graça; CORRÊA, Hércules; VERSIANI, Zélia. Literatura- saberes em movimento. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2007

MACARINI, Samira M.; VIEIRA, Mauro L. O brincar de crianças escolares na brinquedoteca.

Rev. Bras Crecimento e desenvolvimento humano. 2006

CAMPOS, Rafalely karolynne do Nascimento; RAMOS, Tacyana Karla Gomes. Recriações de papeis sociais sobre família no brincar de crianças pequenas. Educação. Santa Maria, v. 44 2019.

OLIVEIRA, Vera Barros. Brinquedoteca: uma visão internacional. Petrópolis, RJ: Vozes,2011.

PEREIRA, Eugênia da Silva; MARQUES, Tatyanne Gomes; SILVA, Priscila Teixeira da.

Crianças e Mães na Universidade: A Ciranda como suporte para permanência no

ensino superior. FAZERES-SABERES PEDAGÓGICOS: Diálogos, insurgências e políticas. XX ENDIPE / Rio 2020.

Published

2023-08-31

How to Cite

ELEUTÉRIO, B. F.; GOMES, D. de A.; CARDOSO, J. P.; MARQUES, T. G. Playful experiences in the context of the toy library Lydia Hortélio do DEDC XII/UNEB. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 9, p. 73–78, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v7.i9.p73-78. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17922. Acesso em: 17 jul. 2024.