Popular game as physical education content: experience in an intervention Project

Authors

  • Janyelle Costa da Circuncisão Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS
  • Luana da Silva e Silva Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v6.i8.p39-42

Keywords:

Physical Education, Game Content, Intervention Project

Abstract

The present work is the result of the experience lived through an Intervention Project, entitled "Joga Aê", through the game content as a methodological strategy for pedagogical actions, developed during the Curricular Practice IV discipline, offered in the fourth semester of the Physical Education Degree course of the State University of Feira de Santana, in Bahia. The construction of an Intervention Project in this discipline aims to bring the student closer to the materialization of teaching in their area of expertise, this is an expressive experience for students in training. The project in question aimed to contribute to the registration, rescue and preservation of the memory of these games at school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, E. S.; SHIGUNOV, V. Reflexões sobre as abordagens pedagógicas em Educação Física. 2001.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BUENO, THAÍS DO VAL. Possível origem dos jogos populares: perspectivas para o ensino fundamental. 2009. Universidade Estadual de Londrina. Monografia.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

DECIAN, Marluce Raquel; RIGO, Luiz Carlos; MARIN, Elizara Carolina. O jogo como conteúdo da Educação Física no Ensino Médio. Revista Didática Sistêmica, p. 51-63, 2015.

GHILARDI, R. Formação Profissional em Educação Física: a relação teoria e prática. Motriz. JournalofPhysicalEducation. UNESP, v. 4, n. 1, p. 01-11, 1998.

OKAMOTO, S. R. S. O jogo popular como conteúdo de ensino nas aulas de educação física. Monografia (Especialização em Educação Física Básica). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007.

ROSÁRIO, L. F. R.; DARIDO, S.C. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz, Rio Claro, v. 11, n. 3, p. 167-178, 2005.

SENA, D. C. S. A sistematização do conteúdo jogo nas aulas de educação física do ensino fundamental e médio. 2014. 263f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal. 2014.

SILVA, G. M.O. et al. O jogo na escola: uma análise da intenção pedagógica de professores de educação física. Conexões, v. 10, n. 2, 2012.

Published

2023-07-06

How to Cite

CIRCUNCISÃO, J. C. da; SILVA, L. da S. e. Popular game as physical education content: experience in an intervention Project. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 6, n. 8, p. 39–42, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v6.i8.p39-42. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17867. Acesso em: 30 jun. 2024.