The conditions of mobility and accessibility of cyclists to line 1 of the Salvador metro: a case study of North Access and Retreat Stations

Authors

  • James Amorim Araújo Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Anderson Oliveira Lima Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Jilmar Santos de Morais Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v5.i7.p49-56

Keywords:

Cyclists, Subway, Mobility, Accessibility, Right of the City

Abstract

This article is the result of a research project at the undergraduate level. Its objective was to evaluate the conditions of mobility and accessibility of cyclists to the metro stations Acesso Norte and Retiro on line 1 of the Salvador metro. The theoretical basis for reflection is in the discussion of the right to the city from Henri Lefebvre (2001) and the 2012 National Urban Mobility Policy, Law 12,587 / 2012. In order to carry out the research, it was necessary to carry out data surveys remotely and in the field during the year 2019. From the results obtained, we found that the lack of bike lanes around the two subway stations is not due to the lack of urban infrastructure, but an absence of application of the legislation. through a public policy for cyclists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Glória da Anunciação. A mobilidade/imobilidade na produção do espaço metropolitano. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri; SOUZA, Marcelo Lopes de; SPOSITO, Maria Encarnação Beltrão. A produção do espaço urbano: agentes e processos, escalas e desafios. São Paulo: Ed. Contexto, 2011.

ARAUJO, James Amorim; SILVA, Elielton Souza; SANTOS, Júnio de Jesus do. Considerações iniciais sobre a Linha 1 do metrô e a valorização do solo urbano no entorno das estações. Revista Bahia Análise & Dados. Governo do Estado da Bahia/Superintendência de Estudos Econômicos e Sociais (SEI), n. 1, vol. 25, p. 441-454, 2015.

BRASIL. Lei 10.257. Estatuto da Cidade. Brasília/DF, 2001.

BRASIL. Lei 12.587. Política Nacional de Mobilidade Urbana. Brasília/DF, 2012.

BROWN, C. B. The Economic Impacts of Active Transportation in New Jersey. New Jersey: Alan M. Voorhees Transportation Center, 2012.

GADELHA, C. A. G. Desenvolvimento, complexo industrial da saúde e política industrial. Revista Saúde Pública, n. 40, p. 11-23, 2006.

LABORATÓRIO DE MOBILIDADE SUSTENTÁVEL (LABMOB). A economia da bicicleta. Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2018.

LEFEBVRE, Henri. A Revolução urbana. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2004.

______. O direito à cidade. São Paulo: Ed. Centauro, 2001.

______. Le langage et la Société. Paris: Éditions Gallimard, 1966. Col. Idées.

PREFEITURA MUNICIPAL DE SALVADOR (PMS). Plano de Mobilidade Urbana Sustentável. Relatório técnico (tomos I e II). Secretaria Municipal de Mobilidade de Salvador, 2017.

SALVADOR. Lei nº 9.069 de 2016. Dispõe sobre o Plano Diretor de Desenvolvimento Urbano do Município do Salvador – PDDU e dá outras providências.

SILVA, Cláudio Oliveira da. Mobilidade e acessibilidade urbana e regional, o papel do transporte público no transporte público na gestão municipal. In: FARIA, Rodrigo de; SCHVARSBERG, Benny. Políticas urbanas e regionais no Brasil. Brasília/DF: UnB, 2011.

SOUZA, Marcelo Lopes de. ABC do desenvolvimento urbano. 2 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

VASCONCELLOS, E. A. Transporte e Meio Ambiente. Conceitos e informações para análises de impactos. São Paulo: Annablume, 2008.

Published

2023-06-21

How to Cite

ARAÚJO, J. A. .; LIMA, A. O. .; MORAIS, J. S. de . The conditions of mobility and accessibility of cyclists to line 1 of the Salvador metro: a case study of North Access and Retreat Stations. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 5, n. 7, p. 49–56, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v5.i7.p49-56. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17753. Acesso em: 17 jul. 2024.