Nursing and dancing in health promotion: experiences with adolescents living in social vulnerability

Authors

  • Ingled Lorrayne Ramos da Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Brenda Cardoso Carvalho Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Ayeixa Victória Simões Carvalho Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Lucielio dos Santos Xavier Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Tatiana Barreto Pereira Viana Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v5.i6.p104-107

Keywords:

Nursing, Adolescence, Health education

Abstract

Adolescence is a transition phase where changes occur that directly or indirectly interfere in the lives of individuals, especially those at risk of social vulnerability. Therefore, this public must be given the necessary information to ensure, among other benefits, the incentive for self-care. In this context, health education, based on active methodologies that combine pleasurable resources, such as dance, in the practical application of subjects, favors for better assimilation and adherence of themes by adolescents Objective: to describe the experience of a dance workshop with adolescents at risk of social vulnerability. Materials and Methods: a descriptive study, reports the experience of an Extension Project with 20 adolescents who participate in the Service of Strengthening and Bonding. Results: the adolescents realized the importance of dance in addition to its fun role, observing that it has fundamental cultural, educational and social aspects for individual and collective formation in this stage of life. Conclusion: therefore, we conclude that dance, due to its educational role, is an ideal resource for discussing health-related topics, and should therefore be inserted in the context of health education, especially for adolescents at risk of social vulnerability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRÊTAS, José Roberto da Silva. VULNERABILIDADE E ADOLESCÊNCIA. Rev. Soc. Bras. Enferm. Ped., São Paulo, v. 10, n. 2, p.89-96, dez. 2010.

COSTA, Anny Gm et al. A DANÇA COMO MEIO DE CONHECIMENTO DO CORPO PARA PROMOÇÃO DA SAÚDE DOS ADOLESCENTES. Dst – J Bras Doenças Sex Transm, Brasilia, v. 3, n. 16, p.43-49, 2004.

EISENSTEIN, Evelyn. Adolescência: definições, conceitos e critérios. Adolescência e Saúde, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p.6-7, jun. 2005.

FONSECA, Franciele Fagundes et al. As vulnerabilidades na infância e adolescência e as políticas públicas brasileiras de intervenção. Rev Paul Pediatria, Montes Claro, v. 31, n. 2, p.258-264, jan. 2013.

MARBÁ, Romolo Falcão; SILVA, Geusiane Soares da; GUIMARÃES, Thamara Barbosa. DANÇA NA PROMOÇÃO DA SAÚDE E MELHORIA DA QUALIDADE DE VIDA. Revista Científica do ITPAC, Araguaína, v. 9, n. 1, p.1-9, fev. 2016.

PESSALACIA, Juliana Dias Reis; MENEZES, Elen Soraia de; MASSUIA, Dinéia. A vulnerabilidade do adolescente numa perspectiva das políticas de saúde pública. Revista Bioethikos, São Camilo, v. 4, n. 4, p.423-430, jan. 2010.

PINTO, Celeida Belchior Garcia Cintra; FEITOSA, Roberta Pereira; PINTO, Celeida Belchior Garcia Cintra. O ensino da dança e a relação de gênero na educação básica. Universitas: Ciências da Saúde, [s.l.], v. 15, n. 1, p.57-65, 26 jun. 2017. Centro de Ensino Unificado de Brasilia. http://dx.doi.org/10.5102/ucs.v15i1.4292.

Published

2023-06-07

How to Cite

SILVA, I. L. R. da; CARVALHO, B. C.; CARVALHO, A. V. S. .; XAVIER, L. dos S. .; VIANA, T. B. P. Nursing and dancing in health promotion: experiences with adolescents living in social vulnerability. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 104–107, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v5.i6.p104-107. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17619. Acesso em: 21 nov. 2024.