Well-being of school physical education teachers: a literature review

Authors

  • Cláudio Bispo de Almeida Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Almir Fagundes Neves Neto Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Rodrigo Araújo Pereira Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Jorge Both Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v5.i6.p4-9

Keywords:

Health promotion, Teaching, Physical Education

Abstract

The objective of the present study was to observe how the well-being of physical education teachers in the Brazilian school system has been addressed in academic production from 2000 to 2010. This is a literature review study, conducted in the google academic search site, using the following combinations: quality of life and teaching or teacher and physical education. The studies were characterized as a quantitative methodology, and the results revealed that: the level of satisfaction increased with the passing of the years in the profession; the unfavorable health conditions end up affecting the health of the teachers; highlighted the importance of the contribution of lifestyle and quality of life for the teaching worker, being directly related to well-being. Thus, the studies converge in the sense that, to improve the well-being of physical education teachers, there must be a government investment in education, providing better working conditions and professional incentives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOTH, Jorge. Qualidade de vida na carreira docente em educação física do magistério público estadual de Santa Catarina. 2008. 120f. Dissertação (Mestre em Educação Física)- Universidade Federal de Santa Catarina, área de concentração, teoria e prática pedagógica em Educação Física, programa de pós- graduação em Educação Física. Florianópolis, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/91795

BOTH, Jorge. Bem-estar do trabalhador docente em educação física da região sul do Brasil. 2011. 248f. Dissertação (Doutorado em Educação Física)- Universidade Federal de Santa Catarina, área de concentração, teoria e prática pedagógica em Educação Física, programa de pós- graduação em Educação Física. Florianópolis, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/95232

BOTH, Jorge; NASCIMENTO, Juarez Vieira do; BORGATTO, Adriano Ferreti. Percepção da qualidade de vida no trabalho ao longo da carreira docente em Educação Física. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, Santa Catarina, v.10, n.4, p.372-378, 2008a. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/rbcdh/article/viewFile/1980-0037.2008v10n4p372/5866>. Acesso em: 12 set. 2012.

BOTH, Jorge; NASCIMENTO, Juarez Vieira do; BORGATTO, Adriano Ferreti. Percepção da qualidade de vida no trabalho e perfil do estilo de vida dos docentes de educação física do estado de Santa Catarina. Revista da Educação Física/UEM, Maringá,, v. 19, n. 3, p. 377-389, 2008b. Disponível em: <http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/5993>. Acesso em: 10 set. 2012.

ESTEVE, José. Manoel. Mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. São Paulo: Edusc, 1999.

FARIAS, Gelcemar Oliveira, et al. Carreira docente em educação física: uma abordagem sobre a qualidade de vida no trabalho de professores da rede estadual de ensino do Rio Grande do Sul. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v.19, n.1, p.11-22, 2008. Disponível em: <http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/4310>. Acesso em: 01 set. 2012.

FEITOSA, Lisarda da Silva Costa; RODRIGUES, Ana Maria da Silva. Saúde e qualidade de vida na percepção dos professores de educação física das escolas estaduais da zona sul de Teresina (PI). In: VI Encontro de Pesquisa em Educação PPGED/CCE/UFPI, 2010, Teresina (PI). Anais do VI Encontro de Pesquisa em Educação. Teresina, v.00, p.01-13, 2010. Disponível em: <http://leg.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/VI.encontro.2010/GT.16/GT_16_06_2010.pdf>. Acesso em: 05 out. 2012.

GASPARINI, Cristiane et al. A realidade dos professores de educação física na escola: suas dificuldades e sugestões. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v.14, n.1, p.109-137, 2006.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5ªed. São Paulo: Atlas, 2006.

LEMOS, Carlos Augusto Fogliarini; CRUZ, Roberto Moraes. Condições e cargas de trabalho da atividade docente. Revista Plural, Florianópolis, p.20-27, jun., 2005.

LEMOS, Carlos Augusto Fogliarini. Qualidade de vida na carreira profissional de professores de educação física do magistério público estadual/RS. 2011. 144f. Dissertação (Mestre em Educação Física)- Universidade Federal de Santa Catarina, programa de pós- graduação em Educação Física. Santa Catarina, 2007. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/89948>. Acesso em: 11 set. 2012.

LEMOS, Carlos Augusto Fogliarini; NASCIMENTO, Juarez Vieira do; BORGATTO, Adriano Ferreti. Parâmetros individuais e sócio-ambientais da qualidade de vida percebida na carreira docente em educação física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.21, n.2, p.81-93, 2007. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16646>. Acesso em: 12 set. 2012.

MELEIRO, Alexandrina Maria Augusta da Silva. O stress do professor. 7ªed. In: LIPP, Marilda (Org.). O stress do professor. Campinas: Papirus, 2002, p.11-27.

MOREIRA, Hudson de Resende et al. Qualidade de vida do trabalhador docente em Educação Física do estado do Paraná, Brasil. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, Paraná, v.12, n.6, p.435-442, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbcdh/v12n6/v12n6a07.pdf>. Acesso em: 05 out. 2012.

MOREIRA, Hudson de Resende et al. Qualidade de vida no trabalho e perfil do estilo de vida individual de professores de Educação Física ao longo da carreira docente. Revista Motriz, Rio Claro, v.16, n.4, p.900-912, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/motriz/v16n4/a10v16n4.pdf>. Acesso em: 10 out. 2012.

REIS, Eduardo José Farias Borges dos et al. Trabalho e distúrbios psíquicos em professores da rede municipal de Vitória da Conquista. Bahia, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.21, n.5, p.1480-1490, set/out., 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/%0D/csp/v21n5/21.pdf>. Acesso em: 01 set. 2012.

SANTINI, Juarez. A síndrome de esgotamento profissional: o “abandono” da carreira docente pelos professores de educação física da rede municipal de ensino de porto alegre. 2004. 224f. Dissertação (Mestrado em Educação Física)- Universidade Federal do Rio Grande do Sul, programa de pós- graduação em ciência do movimento humano. Porto Alegre, 2004. p.224. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/4299

SILVA, Junior Vagner Pereira da; NUNEZ, Paulo Ricardo Martins. Qualidade de vida, perfil demográfico e profissional de professores de educação física. Revista Pensar a Prática, Campo Grande, v.12, n.2, p.1-11, mai/ago., 2009. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/3795>. Acesso em: 12 set. 2012.

TEODORO, António. Da profissionalização da actividade docente à crise de identidade dos professores: considerações preliminares para um estudo da situação portuguesa. Boletim da Sociedade Portuguesa de Educação Física, Lisboa, n.9, p.37-54, 1994. Disponível em: <https://boletim.spef.pt/index.php/spef/article/view/77>. Acesso em: 01 set. 2012.

Published

2023-06-07

How to Cite

ALMEIDA, C. B. de .; NETO, A. F. N. .; PEREIRA, R. A. .; BOTH, J. . Well-being of school physical education teachers: a literature review. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 4–9, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v5.i6.p4-9. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17554. Acesso em: 21 nov. 2024.