Collaborative work among training teachers: what do the voices of the practice context reveal?

Authors

  • Jamily Vasconcelos Caribé Souza Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v5i2.p13-27

Keywords:

Teacher training, Supervised internship, Collaborative work, University-school partnership, Professional development

Abstract

In this study, the main objective is to identify the contributions that the collaborative work can offer to the professional development of the teacher trainers (university and schools), in the experience of the supervised intership, looking for an approximation of these both institutions (university and school). The data were collected, from semistructured interviews, to six teachers; three teachers of supervised curricular internship (supervising teachers) within an undergraduate course at a public university; and three school teachers (cooperating teachers) who tutor trainees under this discipline. We analyze the data through the technique of content analysis. The results show that the collaboration among the training teachers during the internship activities is desirable. On the other hand, the data also revealed difficulties faced by these supervising and cooperating teachers for the establishment of a work in partnership between these training teachers. With this study, we intend to promote a broader reflection on what the voices of these teachers reveal, and the role of collaborative work for the empowerment of these training teachers and for a possible renewal of their pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCÃO, I. Formação reflexiva de professores – estratégias de supervisão. Porto: PortoEditora, 1996.

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 7. ed. Coleção Questões da nossa época. São Paulo: Cortez Editora, 2010.

ALARCÃO, I.; CANHA, B. Supervisão e Colaboração: Uma relação para o desenvolvimento. Coleção Nova CidineCinco, Porto: Porto Editora, 2013.

AMADO, J.; Ferreira, S. A entrevista na investigação em educação. In: AMADO, J. (Org.), Manual de Investigação Qualitativa em Educação. 2. ed., Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014, p. 207-290.

ARAÚJO E SÁ, M. H. Investigação, formação e ensino: elementos para umadefinição de espaços de diálogos possíveis. In: VIEIRA, F., BRANCO, G.,MARQUES, I.,SILVA, J., MOREIRA, M. A.;SILVA E SILVA M.(Orgs.), Educação em Línguas Estrangeiras –investigação, formação e ensino. Actas do 1º Encontro Nacional Didática/Metodologiado ensino de línguas Estrangeiras. Minho: Universidade do Minho. 1999, p. 509-522.

CANÁRIO, R. A prática profissional na formação de professores. In: CAMPOS, B. P. (Org.), Formação profissional de professores no ensino superior. Porto: Porto Editora, 2001, p.20-30.

COSME, A.; TRINDADE, R. Manual de Sobrevivência para Professores. Porto: Edições Asa, 2002.

DAMIANI, M. F. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar, v. 31,p. 213-230, 2008.Disponível em:

ojs.c.3.sl.ufpr.br/ojs/index.php/educar/article/view/12795. Acesso em 3 jan. 2015.

DAY, C. A Paixão pelo Ensino. Porto: Porto Editora, 2004.

DAY, C. Desenvolvimento Profissional de Professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.

DELGADO, C., BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigar as Práticas do Professor num contexto de trabalho colaborativo: potencialidades e desafios. Mediações Revista on-line da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal,2. ed. v.. 3, p. 87-97, 2014.Disponível em: http://mediações.ese.ips.pt Acesso em: 12 de dez. 2016.

DUBAR, C. Formação, trabalho e identidades profissionais. In: CANÁRIO, R. (Org.), Formação e Situações de Trabalho. 2.ed. Porto: Porto Editora, 2003, p. 43-52.

FELÍCIO, H. M. S.; OLIVEIRA, R. A. A Formação Prática de Professores no Estágio Curricular. Educar Revista, v.32, 2008. p. 215-238.

FERREIRA, I. A Formação e seus efeitos. Do modelo escolar à formação em contexto. In: FORMOSINHO,J. (Coord.), Formação de professores. Aprendizagem profissional e ação docente. Porto: Porto Editora, 2009. p. 329-344.

FORTE, A.; FLORES, M. A. Concepções e práticas de colaboração docente. In: FLORES, M. A.;ALVES, M. P. (Orgs), Trabalho docente, formação e avaliação: clarificar conceitos, fundamentarpráticas. Mangualde: Pedago, 2010, p. 83-100.

FULLAN, M.; HARGREAVES, A. A Escola como organização prendente: buscando uma educação de qualidade. 2 ed. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 2000.

FULLAN, M.;HARGREAVES, A. Por que é que vale a pena lutar? O trabalho deequipa na escola. Coleção Currículo, Políticas e Práticas. Porto: Porto Editora, 2001.

GÓMEZ, A.;I. Pérez. (2001). Ensino para a Compreensão. In: SACRISTÁN,J. G. S, GÓMEZ, A.;I. Pérez (Orgs.), Compreender e Transformar o Ensino. 4.ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001, p.67-98.

HARGRAEVES, A. O Ensino como Profissão Paradoxal. Revista Pátio, IVed. v.16,p. 13-18, 2001.Disponível em:www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000190&pid=s0104. Acesso em: 4 jan. 2014.

HARGREAVES, A. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Lisboa: McGraw- Hill, 1998.

HARGREAVES, A.; FULLAN, M. Understanding Teacher Development. New York: TeachersCollegePress, 1992.

IMBERÓN, F. Formação Docente e Profissional: formar-se para a Mudança e a Incerteza. 9. ed. Coleção Questões da Nossa Época. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

LAGO, A. C. C.; OLIVEIRA, L. C., AVELINO, Y.C. O Trabalho Colaborativo na Formação de Professores: O AVA como espaço de mediação e práxis.Atas do VI ColóquioInternacional de Educação e Contemporaneidade.p. 20-22, 2012. São Cristóvão - Sergipe. Disponível em:educonse.com.br/2012/eixo_08/PDF/23.pdf. Acesso em: 22 de mar, 2014.

LIMA, J. As culturas colaborativas nas escolas: Estruturas, processos e conteúdo. Porto: Porto Editora, 2002.

LIMA, M.S.L. A Hora da Prática: reflexões sobre o estágio supervisionado e ação docente. 2. ed. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2001.

LIMA, M. S. L ; PIMENTA, S. G. Estágio e Docência. Coleção Docência e Formação. 4. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2009.

LORTIE, D. C. Schoolteacher: a sociologicalstudy. Chicago, The University ofChicago Press, 1975.

MESQUITA, E.; FORMOSINHO, J.; & MACHADO, J. Individualismo e colaboração dosprofessores em situação de formação. In:FORMOSINHO, J. F;MACHADO, J.;MESQUITA, E. (Orgs.), Formação, Trabalho e Aprendizagem – Tradição e Inovação nas Práticas Docentes. Lisboa: Edições Silabo, 2015, p. 43-55.

NÓVOA, A. Os Professores em Formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

OLIVEIRA, E.S. G.; CUNHA, V. L. O Estágio Supervisionado na Formação Continuada Docente à Distância: Desafios a vencer e construção de novas subjetividades. Revista de Educação à Distância – RED, v.14, 2014. Disponível em: http://www.um.es/ead/red/14. Acesso em: 18 jun. 2016.

PIMENTA, S. G. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In:PIMENTA, S. G. (Org.), Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. São Paulo:Cortez Editora, 1999, p. 15-34.

PINTO, C. L. L.; LEITE, C. Trabalho Colaborativo: um conceito polissêmico. Conjectura: Filosofia e educação,19 ed. v.3, 2014, p. 143-170. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/76616. Acesso em: 18 jun. 2016.

RODRIGUES, A.; NOLASCO, I.; FIADEIRO, P. “Línguas – caminhos para o outro”: exemplo de uma “boa prática” com limites. In: ANDRADE A. I. A.;PINHO, A. S. (Orgs.), Línguas e Educação: práticas e percursos de trabalho colaborativo. Perspectivas a partir de um projeto.Aveiro: Departamento de Educação, Universidade de Aveiro, 2010, p. 25-42.

ROLDÃO, M. C. Colaborar é preciso. Questão de qualidade e eficácia no trabalho dos professores. Noesis, v.71, 2007, p. 24-29.

ROLDÃO, M. C. Formar professores: Os desafios da profissionalidade e o currículo. Aveiro: CIFOP, Universidade de Aveiro, 2000.

SOUZA, M. J.; BAPTISTA, C. S. Como fazer investigações, dissertações, teses e relatórios. Lisboa: Pactor, 2011.

VIEIRA, F.Enhancing pedagogy for autonomy through learning communities: making our dream come true? Innovation in Language Learning and Teaching, 3 ed. v.3, 2009, p. 269-282.

ZEICHNER, K. M. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico. In: GERALDI, C. M.,FIORENTINI, D.,& PEREIRA, E. M. (Orgs.), Cartografia do trabalho docente: Professor-pesquisador. Campinas: Mercado das Letras, 1998, p. 207-236.

Published

2023-05-31

How to Cite

SOUZA, J. V. C. Collaborative work among training teachers: what do the voices of the practice context reveal?. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 13–27, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v5i2.p13-27. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17531. Acesso em: 17 jul. 2024.