The construction of scientific knowledge in the educational area
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v4i1.p4-12Keywords:
Scientific knowledge, Education, Search, TeachingAbstract
The construction of knowledge about education encompasses both research and teaching, and these are basic criteria in the composition of the structure to do Science. This paper will analyze how scientific knowledge is constructed, with a focus on two aspects: Reality and its social construction, supported by the theorizing of Berger and Luckmann (1985); and the scientific perspective, based on Thomas S. Kuhn (2011), seeking approximations with other contemporary authors. Finally, it will present a relationship between teaching and educational research, assigning the teacher his place in the scenario of theoretical-conceptual and methodological debates, with purposes, not to dichotomize the act of teaching and research in the educational area, to favor the construction knowledge that answers latent issues of education.
Downloads
References
ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. (Série Prática pedagógica). 5. ed. Campinas: Papirus, 2006.
BERGER, P. I.; LUCKMANN, T. Introdução. In: BERGER & LUCKMANN. A Construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: vozes, 1985.
________. Os fundamentos do conhecimento na vida cotidiana. In: A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: vozes. 1985.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIRALDO, V. A. et al. O laboratório de práticas matemáticas para o ensino. In: OLIVEIRA, A.; ORTIGÃO, M. I. (eds), Referências Teórico-metodológicos de Grupos de Pesquisa em Educação Matemática. SBEM: São Paulo, 2018
KUHN, T. S. Introdução: um papel para a história. In: A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: perspectiva, 2011
__________. A rota para a ciência normal. In: A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: perspectiva, 2011
__________. A natureza da ciência normal. In: A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: perspectiva, 2011
MARTINS, M. F; VARANI, A. Professor e pesquisador: considerações sobre a problemática relação entre ensino e pesquisa. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 12, n. 37, p. 647-680, set./dez. 2012
SANTOS, E.R. Max Weber e as categorias básicas da sociologia compreensiva: ação e relação social. In: TESKE, O.(org.) Sociologia: textos e contextos. Canoas, ULBRA, 2005.
WEISS, R. Max weber e o problema dos valores: as justificativas para a neutralidade axiológicas. Revista de Sociologia e Política, v. 22, n. 49, p. 113-137, mar. 2014.
WERNECK, V. R. Sobre o processo de construção do conhecimento: o papel do ensino e da pesquisa. Avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n.51, p.173-196, abr./jun. 2006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.