The pedagogical competences in the teacher and professional formation of the pedagogue
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v3i1.p90-97Keywords:
Knowledge, Teacher training, Pedagogical competenceAbstract
The aim of this study was descriptively pedagogical competences, based on recommended by Perrenoud (2000), from the teaching and training of in workplace. The research field included a teaching unit of the Barreiras, appearing as interviewed teachers with training in pedagogy. Considering the methodological process, it is inferred that there is a lack of involvement of the teachers with extension projects besides not having interaction in the common plans with the teammates and with the school. Despite this, a strong point that stands out in the collective analysis of competences is the average difficulty in managing the progression of learning.
Downloads
References
BARBOSA, E. F.; MARTINS, R. C.; ROCHA, M. F. A formação profissional da educação – perspectivas e desafios na educação profissional. Educação Tecnológica, v.5, n.2, p.62-70, 2000.
DEPRESBITERIS, L. Avaliando Competências na Escola de Alguns ou na Escola de todos?-Boletim Técnico do SENAC, Rio de Janeiro, V. 27, n. 3, 2001.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Relatório Informações Estatísticas de Barreiras, Agência de Barreiras, 2017.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional – Formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo, Cortez. 2001.
MACEDO, J. M. de. Reestruturação produtiva e políticas de formação de novas competências para o trabalho docente. Reunião Anual da ANPED, XXV, Caxambu (MG), 2002.
NÓVOA, A. Os Professores e sua Formação, Lisboa: Publicações Don Quixote, Ltda., 1992.
NUNES, C. M. F. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação e Sociedade. vol. 22, n.74, p.27-42, 2001.
PERES, M. R. et al. A formação docente e os desafios da prática reflexiva. Educação, Santa Maria, v. 38, n. 2, p. 289-304, maio/ago. 2013.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PLETSCH, M. D. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar, Curitiba, n. 33, p. 143-156, 20009.
PIMENTA, S. G. Questões sobre a organização do trabalho na escola. Revista CEAP Informa, n. 04, p.78-83, Mar. 1994.
PIRES, K. C. P. Perfil do Professor do Curso de Graduação de Biologia na Universidade Estadual de Goiás – Unidade Laranjeiras, não paginado, fev. 2009. Disponível em < http://www.webartigos.com/articles/14933/1/PERFIL-DO-PROFESSOR-DO-CURSO-DE-GRADUACAO-DE-BIOLOGIA-NA-UNIVERSIDADE-ESTADUAL-DE-GOIAS--UNIDADE-LARANJEIRAS-/pagina1.html#ixzz1Da1dMtal >. Acesso em: 20 de setembro de 2015.
PERRENOUD, P. et al. Formando professores profissionais: Quais estratégias? Quais competências? trad. Fátima Murad e Eunice Gruman.-2ª ed.rev.- Porto Alegre: ARTMED Editora, 2001.
SENAC. Centro de Tecnologia e Gestão Educacional. Educação Profissional e Competências. Senac, SP. Março, 2002.
SILVA, R. de C. N. Estudo descritivo das competências pedagógicas necessárias considerando a formação docente e profissional do pedagogo: um estudo de caso na esfera municipal. Monografia (TCC em Pedagogia) – Departamento de Ciências Humanas/Campus IX, Universidade do Estado da Bahia, Barreiras, 2009, 58p.
SILVA, A. M. C. A formação continua de professores: Uma reflexão sobre as práticas e as práticas de reflexão em formação. Educação & Sociedade, n.72, p. 89-109, ago. 2002.
SILVEIRA, R. Competências e habilidades pedagógicas. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v.1, n.31, p. 01-05, 2003.
SOARES, L. J. G. Educação de Jovens e Adultos: momentos históricos e desafios atuais. Presença Pedagógica. Belo Horizonte, n.11, p. 27-35 set/out 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.