Teacher training in the degree in countryside education at University of Brasília Campus Planaltina
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v3i1.p57-67Keywords:
Degree in Countryside Education, Teacher training, Countryside EducationAbstract
The article analyzes the teacher training in the Degree in Countryside Education at the University of Brasília (UnB), Campus Planaltina-DF, the curricular and pedagogical organization of the course. As a problem, it examines: how does the teacher training take place and what are the social movements' contributions to the Countryside Education Degree at the University of Brasília? The methodology used references in qualitative research, in bibliographic studies, documentary analysis and questionnaire applied to teachers. The data analysis was based on the categories: curricular organization, pedagogical organization and social movements of the field. It concludes that, the LEdoC curriculum organization is consistent with the course proposal; the relation social movements and teacher training, in the Political Pedagogical Project, brings few elements of how this relation must be mediated, and does not make in depth discussion of the theoretical conception of formation by area.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Isabel. A organização do trabalho pedagógico na Licenciatura em Educação do Campo/UnB: do projeto às emergências e tramas do caminhar. Brasília, 2012.
Tese (Doutorado em Educação). Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Decreto nº 7352, de 5 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA). Diário Oficial da União, Brasília, 5 nov. 2010, p. 1.
CALDART, Roseli Salete. Licenciatura do campo e projeto formativo: qual o lugar da docência por área? In:_____. MOLINA, Mônica Castagna; SÁ, Laís Mourão (Org.). Licenciaturas em educação do campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 95-121.
CALDART, Roseli Salete. Licenciatura do campo e projeto formativo: qual o lugar da docência por área? In:____. CALDART, Roseli Salete et al. Caminhos para a transformação da escola: reflexões desde práticas da Licenciatura em Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2011. p. 127-154.
GIMONET, Jean-Claude. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAs. Petrópolis: Vozes, 2007.
GIMONET, Jean-Claude. Método pedagógico ou novo sistema educativo? A experiência das Casas Familiares Rurais. In:_____. Documentos pedagógicos. Brasília: UNEFAB, 2004, p. 21-31.
GRAMSCI, Antônio. Os intelectuais e a organização da cultura. 4. ed. Rio de Janeiro, 1982.
GRAMSCI, Antônio. Cadernos do cárcere. v. 2: os intelectuais, o princípio educativo, o jornalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
MOLINA, Monica Castanga; SÁ, Laís Mourão. A licenciatura do campo da Universidade de Brasília: estratégias político-pedagógicas na formação de educadores do campo. In___. Molina, Monica Castanga; SÁ, Laís Mourão.Licenciaturas em educação do campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 35-61.
PISTRAK, Moisey Mikhaylovich. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2000.
QUEIROZ, João Batista Pereira. Construção das Escolas Famílias Agrícolas no Brasil: ensino médio e educação profissional. Brasília, 2004.
Tese Doutorado em Educação. – Universidade de Brasília, Brasília, 2004.
SANTOS, Silvanete Pereira. A concepção de alternância da Licenciatura em Educação do Campo da Universidade de Brasília. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Brasília, 2012.
UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Projeto Político Pedagógico. Brasília: LEdoC, 2009. (mimeo).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.