RPG and Teaching

Weaving learnings about the History of the Independence of Brazil in Bahia

Authors

Keywords:

Independence of Brazil in Bahia, History Teaching; , Acting Games

Abstract

The present work brings reflections about the experience of producing an RPG game about the Independence of Brazil in Bahia, the game "RPG 2 de Julho" elaborated in the scope of the doctoral thesis defended in 2018 in the Doctorate in Education and Contemporaneity by the University of the State of Bahia (UNEB). Although the theme presents in its trajectory a vast academic bibliography, we realize that in the scope of basic education little has been worked didactically on the subject. In this way, we seek the diffusion of information and concepts about independence from a playful approach to the games of representation. The popular participation in independence, the objectives of its participants, the social, economic and political context of Bahia in the period of independence can be visited through the simulation of roles that corroborate for an active and engaging learning. We intend to address in this article the fabrics made for the elaboration of the RPPG 2 de Julho, the way with the pedagogical knowledge is intertwined with the historical knowledge for the production of a didactic material that has the purpose of teaching history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josenilda Pinto Mesquita, Universidade Católica do Salvador (UCSAL)

Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Possui Licenciatura e Bacharelado em História pela Universidade Católica do Salvador. Pesquisa sobre ensino de história, jogos digitais e práticas educativas em rede digital. Atualmente é Professora da Graduação em História da UCSAL, Professora de História na rede municipal de Camaçari-Bahia e Professora Orientadora da Residência Pedagógica, parceria da UCSAL com a CAPES.

References

AMARAL, Braz. História da Independência na Bahia. Salvador: Progresso, 1957.

ARAÚJO, Ubiratan Castro de. A política dos homens de cor no tempo da independência. In: Revista Clio, Recife: Universidade Federal de Pernambuco, n 19, p. 7 a 27, 2001.

ARAÚJO, Ubiratan Castro de. A consolidação da Independência do Brasil na Bahia. In: FUNDAÇÃO PEDRO CALMON. 2 de Julho: a Bahia na Independência Nacional. Salvador:Fundação Pedro Calmon, 201?. p. 4-9. Disponível em: http://200.187.16.144:8080/jspui/bitstream/bv2julho/232/1/A%20Bahia%20na%20Independ%C3%AAncia%20Nacional%20-%20Cartilha%202%20de%20julho.pdf> Acesso em: 10 ago. 2016. (a).

ARAÚJO, Ubiratan Castro de. A guerra da Bahia. In: FUNDAÇÃO PEDRO CALMON. 2 de julho: a Bahia na independência nacional. Salvador: Fundação Pedro Calmon, 201?. p.12-27. Disponível em: < http://200.187.16.144:8080/jspui/bitstream/bv2julho/312/1/A%20Bahia%20na%20Independ%C3%AAncia%20Nacional%20-0Colet%C3%A2nea%202%20de%20julho.pdf.> Acesso em: 10 ago. 2016. (b).

BUONFIGLIO, Mônica. Maria Quitéria: a Joana D'Arc brasileira - A história de uma heroína de guerra. São Paulo: Companhia dos Anjos, 2014.

FRANÇA, Luís Paulino de Oliveira Pinto. Carta 09 em 1822. In Cartas Baianas (1821-1824): subsídios para o estudo dos problemas da opção na Independência Brasileira/ Antônio Cardoso, Antônio de Oliveira Pinto da França, (organização) 2a Ed. Rev. - São Paulo: Companhia Editora nacional, 2008.

GUERRA FILHO, Sérgio Armando Diniz. O Povo e a Guerra: participação das camadas populares nas lutas pela independência da Bahia. 2004. (Dissertação de Mestrado em História Social) - Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, 2004.

HERRINGTON, J, MCKENNEY, S., REEVES, T., OLIVER, R. (2007). Design-based research and doctoral students: Guidelines for preparing a dissertation proposal, Edith Cowan University: ECU Publications. Recuperado de http://doc.utwente.nl/93893/1/Design-based%20research%20and%20doctoral%20students.pdf. 2007.

MATTA, Alfredo Eurico Rodrigues. Novas linguagens para a história. In: Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro. Rio de Janeiro: IHGB, 2014.

REIS, João José. O Jogo Duro do Dois de Julho: O “Partido Negro” Na Independência da Bahia. In: Negociação e Conflito: a resistência negra no Brasil escravista/ Eduardo Silva, João José Reis (org.) - São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

REIS, João José. Domingos Sodré, um sacerdote africano: escravidão, liberdade e candomblé na Bahia do século XIX. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

SCHMIT, Wagner Luiz. RPG e Educação: alguns apontamentos teóricos. 2008. 267f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2008.

TAVARES, Luís Henrique Dias. Independência do Brasil na Bahia. Salvador: EDUFBA, 2012.

VASQUES, Rafael Carneiro. As potencialidades do RPG (Role Playing Game)na educação escolar. Dissertação de Mestrado Departamento de Didática, Programa de Pós-Graduação em educação Escolar, da Faculdade de Ciências eLetras – Unesp/Araraquara São Paulo, 2008.

WATERS, Darren. What happened to Dungeons and Gragons?. BBC News on line. Disponivel em http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/3655627.stm Acesso em 27/02/2021.

Published

2023-08-06

How to Cite

Mesquita, J. P. (2023). RPG and Teaching: Weaving learnings about the History of the Independence of Brazil in Bahia. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 4(7), 393–417. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/17651