Gender disobedience from visual culture
Memes as political and pedagogical alternatives to obstacles in Brazilian elections
Keywords:
Visual Culture, Gender, Politic, Memes, MasculinitiesAbstract
Through images shared in the elections, by candidates and their supporters, we are motivated to think about the visual culture of this context and what are the pedagogies present in them. In this article, we understand that these pedagogies try to teach, directly or indirectly, how a candidate should behave, based on their gender. More finally, how is a candidate qualified within this culture? To answer this question, we aim, here, to analyze memes disclosed in social networks of candidates for the president of the Republic of Brazil, emphasizing the two with the highest voting intentions according to the research – Jair Messias Bolsonaro and Luís Inácio Lula da Silva. For this, we elaborated a research based on two Studies of Gender and Studies of Visual Culture, organized in two moments for the introduction and considerations: first, a theoretical presentation of two Studies of Visual Culture; and second, an analysis of 5 groups of memes disclosed by the candidates and/or by their supporters.
Downloads
References
BERNARDO, Kauane; BALISCEI, João Paulo. A animação Float (2019) e expressões de gênero e sexualidade na infância: “me deixe voar” como metáfora para “Me deixe ser LGBTTQIA+”. Revista Práticas de Linguagem, Juiz de Fora, v.1, n.11, 2022, p.204-221. Disponível em: <https://periodicos.ufjf.br/index.php/praticasdelinguagem/article/view/37008>. Acesso em 04 nov. 2022.
BALISCEI. Provoque: cultura visual, masculinidades e ensino de artes visuais. Rio de Janeiro: Metanoia, 2020.
BALISCEI. Não se nasce azul ou rosa, torna-se: Cultura Visual, Gênero e Infâncias. Salvador: Editora Devires, 2021.
BORRE, Luciana. As Imagens que invadem as salas de aula: reflexões sobre cultura visual / Luciana Borre - Aparecida, SP; Idéias Et Letras, 2010.
CORTÉS, José Miguel. Hombres de mármol: códigos de representación y estratégias de poder de la masculinidade. Barcelona: Editorial EGALES, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.
LOURO, Guacira Lopes. Corpos que escapam. Estudos feministas. Brasília, n. 4. ago.- dez. de 2003. Disponível em http://www.unb.br/ih/his/gefem. Acesso em fev. 2021.
PRECIADO, Paul. Quem defende a criança queer? Revista Jangada, Viçosa, n. 1, 2013, p.96-99. Disponível em: <https://www.revistajangada.ufv.br/Jangada/article/view/17/2>. Acesso em: 25 abr. 2021.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kauane Moraes Bernardo, João Paulo Baliscei
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.Você é livre para:
Compartilhar - copia e redistribui o material em qualquer meio ou formato; Adapte - remixe, transforme e construa a partir do material para qualquer propósito, mesmo comercialmente. Esta licença é aceitável para Obras Culturais Livres. O licenciante não pode revogar essas liberdades, desde que você siga os termos da licença.
Sob os seguintes termos:
Atribuição - você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se alguma alteração foi feita. Você pode fazer isso de qualquer maneira razoável, mas não de uma forma que sugira que você ou seu uso seja aprovado pelo licenciante.
Não há restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros para fazer qualquer uso permitido pela licença.