Gender disobedience from visual culture

Memes as political and pedagogical alternatives to obstacles in Brazilian elections

Authors

Keywords:

Visual Culture, Gender, Politic, Memes, Masculinities

Abstract

Through images shared in the elections, by candidates and their supporters, we are motivated to think about the visual culture of this context and what are the pedagogies present in them. In this article, we understand that these pedagogies try to teach, directly or indirectly, how a candidate should behave, based on their gender. More finally, how is a candidate qualified within this culture? To answer this question, we aim, here, to analyze memes disclosed in social networks of candidates for the president of the Republic of Brazil, emphasizing the two with the highest voting intentions according to the research – Jair Messias Bolsonaro and Luís Inácio Lula da Silva. For this, we elaborated a research based on two Studies of Gender and Studies of Visual Culture, organized in two moments for the introduction and considerations: first, a theoretical presentation of two Studies of Visual Culture; and second, an analysis of 5 groups of memes disclosed by the candidates and/or by their supporters.

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Author Biographies

Kauane Moraes Bernardo, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Graduanda em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Em 2019 concluiu o Ensino Médio no Colégio Estadual Primo Manfrinato (CEPM), onde também se dedicou a atividades extracurriculares, como o curso "Empreendedorismo", onde trabalhou no desenvolvimento de um aplicativo com fins educacionais - ONBOOK. É estudante de danças há dez anos. Atualmente é membro da comissão organizadora do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens (ARTEI), a partir do qual desenvolveu a pesquisa intitulada "Me deixe voar: a animação Float (2019) e discussões sobre Gênero, Cultura Visual e Infâncias" pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC (2021-2022).

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutor em Educação (2018) pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá com estudos na Facultad de Bellas Artes/ Universitat de Barcelona, Espanha. Mestre em Educação (2014) pela Universidade Estadual de Maringá; Especialista em Arte-Educação (2010) e Educação Especial (2011) pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação; e Graduado em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (2009). É professor no curso de Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá; Coordenador do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI; Coordenador do Estágio Supervisionado em Artes Visuais (UEM), e artista visual com produções que versam sobre gênero e infâncias. Desenvolve pesquisas sobre Educação, Arte/ Ensino de Arte; Estudos Culturais; Estudos da Cultura Visual; Visualidades; Gênero e Masculinidades. É autor dos livros: "PROVOQUE: Cultura Visual, Masculinidades e ensino de Artes Visuais" (2020), "A vida de um Chuveirando" (2021) e "Não se nasce Azul ou Rosa, torna-se: Cultura Visual, Gênero e Infâncias" (2021); e organizador das coletâneas "Como pode uma Pedagogia viver fora da escola? Estudos sobre Pedagogias Culturais" (2020) e "É de menina ou menino? Imagens de Gêneros, Sexualidades e Educação" (2022).

References

BERNARDO, Kauane; BALISCEI, João Paulo. A animação Float (2019) e expressões de gênero e sexualidade na infância: “me deixe voar” como metáfora para “Me deixe ser LGBTTQIA+”. Revista Práticas de Linguagem, Juiz de Fora, v.1, n.11, 2022, p.204-221. Disponível em: <https://periodicos.ufjf.br/index.php/praticasdelinguagem/article/view/37008>. Acesso em 04 nov. 2022.

BALISCEI. Provoque: cultura visual, masculinidades e ensino de artes visuais. Rio de Janeiro: Metanoia, 2020.

BALISCEI. Não se nasce azul ou rosa, torna-se: Cultura Visual, Gênero e Infâncias. Salvador: Editora Devires, 2021.

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Published

2023-08-06

How to Cite

Bernardo, K. M., & Baliscei, J. P. (2023). Gender disobedience from visual culture: Memes as political and pedagogical alternatives to obstacles in Brazilian elections. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 4(7), 62–85. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/14991