Os Amanayé

Authors

Keywords:

Etnologia, Povos Indígenas, Povo Amanayé

Abstract

Curt and Metraux's text contributes to Brazilian ethnological studies, setting itself up as an important record for the struggles of the Amanayé People. The text presents in the first topic a discussion about the Amanayé language, territory and history, being able to provide elements for ways of retaking and revitalizing the Amanayé linguistics, as well as referencing studies of the Amanayé territory and history. In the second topic, the text focuses on a description of the Amanayé culture. In this topic, Nimuendajú and Metraux provide information in subtopics on forms of subsistence, housing, clothing, boats, manufactured goods, weapons, the production of fire, social and political organization, musical instruments, tobacco and beverages. The text can also be useful in working with Law 11.645/2008, being a rich material to be worked on in the initial and continuing education of teachers.

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Author Biographies

Paulo de Tássio Borges Silva, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Possui graduação em Pedagogia: Docência e Gestão dos Processos Educativos pela Universidade do Estado da Bahia- UNEB, Especialização em Educação Infantil pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe- UFS, Mestrado em Linguística e Línguas Indígenas pelo Museu Nacional - UFRJ e Doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - ProPED/UERJ. Fez o Pós-Doutorado no ProPED/UERJ com a supervisão de Elizabeth Macedo. Compõe o grupo de pesquisa "Currículo, Cultura e Diferença" da Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ e é coordenador do grupo de pesquisa "Currículo, Diferença e Formação de Professorxs". É professor adjunto do Departamento de Educação (DED) de Angra dos Reis da Universidade Federal Fluminense (UFF) e professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino e Relações Étnico-raciais - PPGER/UFSB.

Ronnielle de Azevedo-Lopes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)

Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Especialização em Educação Ambiental na Universidade Federal do Pará, Mestrado em Filosofia na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Trabalhou na Rede Pública Estadual do Pará, período em que enfatiza um projeto vinculando Filosofia e a Educação Prisional em Marabá-PA. É professor de Filosofia no Campus Rural de Marabá-PA do Instituto Federal do Pará. Tem experiência de pesquisa em Filosofia, Ontologias, Educação Ambiental, Educação do Campo, Educação Escolar Indígena e Currículo. Pesquisa atualmente saberes tradicionais no Vale do Tocantins-Araguaia, etnoenvolvimento, currículos em etnoenvolvimento, educação escolar indígena, filosofias outras e transcolonialidades.

References

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Published

2022-06-30

How to Cite

Silva, P. de T. B., & Azevedo-Lopes, R. de . (2022). Os Amanayé. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(5), 641–647. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/14653