Characterization of Multigrade Schools in Mexico
Keywords:
Multigrade, Rural Areas, Educational PoliciesAbstract
Through a quantitative analysis of official databases, the article reports the main characteristics of multigrade schools at the preschool, primary, and secondary levels in Mexico. Schools in which, due to their conditions of school organization, teachers attend more than one educational grade at the same time and in a single space are multigrade. The study characterizes them through criteria determined by the localities where the schools are located: rural or urban area, degree of marginalization and isolation. One of the findings of the research is to consider, not the degree of marginalization as a determining element in the design and implementation of educational policies, but rather the degree of isolation as a variable that can determine the constitutive elements of multigrade schools.
Downloads
References
CANO, Amanda; JUÁREZ, Diego. Educación en los territorios rurales de México: conceptos, dimensión, retos y perspectivas. En: JUÁREZ, Diego; OLMOS, Alicia; RÍOS, Elkin. Educación en los territorios rurales en Iberoamérica. Colombia: Universidad Católica de Oriente, 2020. p. 327- 364.
CONSEJO NACIONAL DE POBLACIÓN- CONAPO. Índice de marginación por entidad federativa y municipio 2015. México: CONAPO, 2016.
CONAPO. Índice de marginación por localidad 2010. México: CONAPO, 2013.
FAVILA, Antonio; NAVARRO, José. Desigualdad educativa y su relación con la distribución del ingreso en los estados mexicanos. Revista de Investigación Educativa, n. 24, p. 75-98, 2017.
ROBLES, Héctor. El Sistema de Indicadores Educativos del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. México: Seminario internacional de indicadores educativos, 2016.
SANTOS, Milton. Técnica, Espaço e Tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. 5. ed. São Paulo: EDUSP, 2008.
SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA- SEP. Orientaciones Técnico Pedagógicas. Modalidad semiescolarizada. México: SEP- Dirección de Educación Inicial, 2012.
UNICEF Educación. Portal UNICEF México, 2018. https://www.unicef.org/mexico/spanish/educacion.html
UNIDAD GENERAL DE ASUNTOS JURÍDICOS. Artículo 3º constitucional. México: Secretaría de Gobernación, 2019. http://www.ordenjuridico.gob.mx/Constitucion/articulos/3.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.Você é livre para:
Compartilhar - copia e redistribui o material em qualquer meio ou formato; Adapte - remixe, transforme e construa a partir do material para qualquer propósito, mesmo comercialmente. Esta licença é aceitável para Obras Culturais Livres. O licenciante não pode revogar essas liberdades, desde que você siga os termos da licença.
Sob os seguintes termos:
Atribuição - você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se alguma alteração foi feita. Você pode fazer isso de qualquer maneira razoável, mas não de uma forma que sugira que você ou seu uso seja aprovado pelo licenciante.
Não há restrições adicionais - Você não pode aplicar termos legais ou medidas tecnológicas que restrinjam legalmente outros para fazer qualquer uso permitido pela licença.