Critical feminist pedagogy and popular consultancy

The experience of the Interdisciplinary Working Group for Women (GRITAM)

Authors

Keywords:

Critical Pedagogy, bell hooks, Popular Consultancy, Gender Violence, Feminism

Abstract

The article aims to present the theoretical contribution of bell hooks in the fields of education, critical pedagogy, and feminist theory. It connects the work of hooks to the experience of the Interdisciplinary Working Group for Women, a project that is part of the Legal Assistance Center (SAJU) of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), and that dedicates to defending the rights of cisgender, transgender and travesti women who are victims of gender violence. The article uses a both inductive and deductive methodological approach and employs literature review and experience report. The main argument suggests that the academic experience under analysis, by dealing with gender violence and women’s rights through an intersectional perspective, constitutes a process of feminist politization and a critical pedagogical practice that take place inside the university. By last, it argues that these phenomena are favored by two main elements. First, the object of work, which is defending women’s rights; second, by the structure of work, based on interdisciplinary and student protagonism.

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Author Biographies

Amanda Kovalczuk de Oliveira Garcia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGS/UFRGS), bolsista CAPES. Mestra em Sociologia do Direito pelo International Institute for the Sociology of Law (IISL) da Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Bacharela em Direito e bacharelanda em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pesquisadora do grupo de pesquisa Sociedade e Políticas Públicas (UFRGS) e colaboradora do Grupo Interdisciplinar de Trabalho e Assessoria para Mulheres (GRITAM).

Júlia Montanher Lucatto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduanda em Direito na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Integrante do GRITAM entre 2020 e 2022. Membra do Direito Para Todas, grupo de extensão vinculado à UFRGS que compartilha conhecimento sobre Direito, Gênero e Educação com alunas das escolas públicas de Porto Alegre. Atual Vice-Presidente do Centro Acadêmico André da Rocha (CAAR).

Loiva Mara de Oliveira Machado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Mulher negra, mãe, Assistente Social. Doutora em Serviço Social. Professora do Departamento de Serviço Social da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Líder do AYA - Grupo de estudos, extensão e pesquisa em Serviço Social, relações sociais de exploração/opressão de raça/etnia e gênero da UFRGS/CNPQ. Integrante do GTP/ABEPSS - Serviço Social, Relações de Exploração/Opressão de Gênero, Feminismos, Raça/Etnia e Sexualidades, com ênfase em Relações étnico-raciais e desigualdades/Antirracismo e Serviço Social. Integrante da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), do ANDES - Seção Sindical UFRGS e da Frente Nacional Assistentes Sociais no Combate ao Racismo. Coordenadora do GRITAM.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Garcia, A. K. de O., Lucatto, J. M., & Machado, L. M. de O. (2022). Critical feminist pedagogy and popular consultancy: The experience of the Interdisciplinary Working Group for Women (GRITAM). Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(5), 452–473. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/14446