Transgressive education and feminism

Authors

Keywords:

Transgressive education, Teaching, Feminism

Abstract

This paper is part of a master's degree research developed in the Post-Graduate Program in Education at the Federal University of Rio Grande/FURG.  Based on the theme of turbans and anti-racist education, it is aimed to collaborate in presenting a practice of anti-racist education through the concept of transgressive education by the Afro-American writer bell hooks (2017, p. 271), from the gaze of female teaching: “The important lesson we learn together, the lesson that allows us to walk together into and beyond the classroom, is mutual engagement.”  Therefore, turbans are focused as an ethnic symbol and a political act representing resistance for the black people, as well as identity affirmation and ancestry inheritance. According to Silva (2020, p. 83), “turbans bring warmth, promote care and is transformed into a vital force, a force of love and affection, especially among black women”. Transgressive education with turbans represents the effective application of Laws nº 10639/03 and nº 11645/08, which guarantee the mandatory teaching of Afro-Brazilian, Indigenous and African History and Culture in formal and informal teaching spaces. Our experiences as black women and teachers together with our practices constitute this study, where the concepts of bell hooks (2017), the hoping (1992) and the pedagogy of autonomy (1996) by Paulo Freire, generate an education to fight against racism. bell hooks, as a black teacher and feminist, left the legacy for new black teachers to reflect and improve education as freedom. According to hooks (2017, p. 193), “to educate for freedom, therefore, we have to challenge and change the way people think about pedagogical processes”.

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Author Biographies

Amanda Motta Castro, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande/FURG. Doutora pelo programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos/UNISINOS. É mestra em Educação (2011). Possui Graduação em História e Pedagogia (2000). Compõem o Grupo de pesquisa interdisciplinar Lélia Gonzalez. Atualmente realiza estágio de Pós-doutoramento en Estudios Feministas en la Universidad Autónoma Metropolitana-UAM/CDMX. Atua no campo das ciências humanas e sociais pesquisando sobre os seguintes temas: Estudos Feministas, Redes feministas na América Latina, Direitos humanos, Educação Popular, desigualdades e políticas públicas. 

Cassiane Paixão, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Professora associada da Universidade Federal do Rio Grande. Desenvolve pesquisas sobre a expansão da educação superior no Brasil, questões etnico-raciais no sul do Rio Grande do Sul, ações afirmativas e clubes sociais negros. Possui graduação em Ciências sociais pela Universidade Federal de Pelotas (1999), mestrado em Sociologia - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004) e doutorado em Educação pela Universidade do Vale dos Sinos (2010). Realizou pós-doutorado na Universidade Federal da Bahia. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Fundamentos da Sociologia, atuando principalmente nos temas relacionados a sociologia da educação, educação superior, políticas educacionais, universidades e ações afirmativas. Membro do Núcleo de Estudos Afro Brasileiros e indígenas Furg. 

Gabriele Costa Pereira

Graduada no curso de Letras - Português/Francês pela Universidade Federal do Rio Grande. Trabalha como monitora de estudantes especiais em escolas da rede estadual de ensino no estado do Rio Grande do Sul. Pós-graduada em especialização em Atendimento Educacional Especializado na Faculdade Dom Bosco. Pós-graduada na especialização Língua, Literatura e Ensino: Teoria e Prática, pela Universidade Federal do Rio Grande. Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal do Rio Grande. 

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Sites consultados

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Published

2022-06-30

How to Cite

Castro, A. M. ., Paixão, C., & Pereira, G. C. . (2022). Transgressive education and feminism. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 3(5), 474–493. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/14442